Strypt GSXR? Driver man med mig?

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSXR 750
När jag tittade i mina regpapper innan så kliade jag mig i huvudet.
Kör en Suzuki GSXR 750 -00

I regbeviset stod följade....

Max Hastighet: 250km/h

KW: 72 UE el EU...el nåt sånt...

Men hojen e väl god för 280km/h och har en effekt på 104 kw???

Många hojar såldes strypta till 98hk ett tag för att dels få bättre försäkring, och dels för att det på en del ställen, bla Frankrike har jag för mig, var regler för hur mycket effekt hojarna fick ha. Och det fanns väl prat om såna dumheter här också.

Hm...jag har ju varit uppe i 270 på mätaren...å det fanns mer å ge...

Fick en extra styrbox med till hojen också...så nu e jag lite kluven....den känns piggare än min gamla r6...som hade 98 på bakhjulet...

Fick en box med mig extra....

Den jag fick med extra slängde jag i innan.....mycket segare, den reste sig inte det minsta på fullt gaspåslag på 1:an....topphastigheten översteg inte 250 och varvmätaren stannade vid 12000....då skulle ju den "riktiga" hastigheten vara runt 230 vilket låter osannolikt.

Isf betyder det att den boxen jag hade i hojen från början är extremt noggrann gällande hastigheten när den visade den faktiska hastigheten...vilket iof är bra...att den verkligen visar rätt om jag kör i 270.

Lät en kille köra hojen också...han sa att den var strypt med boxen som var i med MEST effekt...vilket jag tyckte lät skumt...han sa bla att mellanregistret tvekade innan skjutsen kom....Idag va jag uppe i 280 för att kolla hur snabbt den verkligen går....så effekten verkar ju finnas...å hastigheten verkar stämma på kilometern.

Hursomhelst...Han nämnde även en liten box som skulle vara inkopplad parallellt som man skulle plugga ur...ta bort...nu verkar ju fallet vara som sådant att jag saknar denna lilla box...men att jag har två stora styrboxar, 1 orginal och 1 strypt....ingen extra liten alltså....

Kan det vara så att jag ändå måste mappa om den styrboxern med mest effekt för att styra upp mellanregistret?

G-pack och TRE-mod....?!?

Är detta något man ska överväga att köpa och vilken ska man välja isf?
Fördelar och nackdelar?

Läst lite på forumen men blir inte så klok på det hela...

Jag har en -99:a på g.. När man kollar upp hojen på nätet så visar det 72kw, men enligt ägaren står det 94kw i regbeviset?? Hur kan det stå olika uppgifter från samma källa ??
I tilläggsinfon så står det ::
MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 94KW SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I
INSUGNINGSRÖR OCH ÄNDRAD TIDPUNKT FÖR BRÄNSLEINSPRUTNING

Kan man kolla det på nåt lätt sätt ?? tex varvtalsstopp ?? Om den nu skulle vara strypt hur ändrar man tillbaka ?? Dyrt ??

Ps bågen är sv såld DS

Min också..

När jag tittade i mina regpapper innan så kliade jag mig i huvudet.
Kör en Suzuki GSXR 750 -00

I regbeviset stod följade....

Max Hastighet: 250km/h

KW: 72 UE el EU...el nåt sånt...

Men hojen e väl god för 280km/h och har en effekt på 104 kw???

Står samma i mitt regbevis! Uppmärksammade detta först nu när jag letade försäkringar. Fick också en tankeställare om den skulle kunna vara strypt men har svårt att att tidigare ägare ej skulle ha fixat till det.. Sen har jag i dokumentationen som följde med ett bromspapper där den gav 130hk på bakhjulet?. Sen så har lådan vart på renovering och då kördes även hojen i bänk och eftersom det var på en aukt suzukifrima så tycker jag att det isånna fall skulle uppmärktsammats. Har alldrig vart över 200kmh eller 12000varv så kan inte ge dig nå jämnförelse data tyvärr.

Vad som bra är dock försäkrings premien!:tummenupp Trots att jag uppgav att detta inte stämmer "alltså 72kw" utan meddelade att det borde vara runt 140hk.

A jag vet inte riktigt om jag ska ge den lite kärlek....hm...

genom å skicka den på bänkning och mappning

Last edited:
Fick en box med mig extra....

Den jag fick med extra slängde jag i innan.....mycket segare, den reste sig inte det minsta på fullt gaspåslag på 1:an....topphastigheten översteg inte 250 och varvmätaren stannade vid 12000....då skulle ju den "riktiga" hastigheten vara runt 230 vilket låter osannolikt.

Isf betyder det att den boxen jag hade i hojen från början är extremt noggrann gällande hastigheten när den visade den faktiska hastigheten...vilket iof är bra...att den verkligen visar rätt om jag kör i 270.

Lät en kille köra hojen också...han sa att den var strypt med boxen som var i med MEST effekt...vilket jag tyckte lät skumt...han sa bla att mellanregistret tvekade innan skjutsen kom....Idag va jag uppe i 280 för att kolla hur snabbt den verkligen går....så effekten verkar ju finnas...å hastigheten verkar stämma på kilometern.

Hursomhelst...Han nämnde även en liten box som skulle vara inkopplad parallellt som man skulle plugga ur...ta bort...nu verkar ju fallet vara som sådant att jag saknar denna lilla box...men att jag har två stora styrboxar, 1 orginal och 1 strypt....ingen extra liten alltså....

Kan det vara så att jag ändå måste mappa om den styrboxern med mest effekt för att styra upp mellanregistret?

jag kan garantera att din mätare inte stämmer exakt, dom går helt enkelt fel, men det spelar ju ingen roll eller? fort går det. och vad skulle mätarens nogrannhet ha med boxen att göra???
om annat så gjorde min r1:a 299 km/h plus att varvmätaren fortsatte 700 rpm efter det också, men det har jag svårt att tro att den klarade när den i stort sett var orginal, däremot stod det i pappret att den gjorde 280 km/h vilket kan varit timligt och kanske lite till pga annat system och det vanliga. troligen lär det göra lika ont i slutändan om du kör omkull och om snuten klockar dig så blir du ju ändå av med kortet om du skulle stanna. och alla vet ju redan att yamaha, suzuki, kawasaki, och hondas värstingar går fort och jämnbra.

Jag tror det var den första omgången GSX-R 750 -00 som kom till Sverige som av misstag hade den strypta styrboxen monterad, något som uppmärksammades av generalagenten som byttte box på dessa. Vet dock inte om bytet skedde innan eller efter leverans, det kan ju vara så att det är bytt på din hoj men att ägaren fick behålla den gamla boxen.

Och det väl där kring millenieskiftet som tillverkarna slutade typa hojarna som strypta eftersom försäkringsbolagen ändå beräknade premierna på den ostrypta effekten och det därför kan stå betydligt lägre KW-tal i regbeviset än vad som faktiskt gäller för hojen?

Last edited:
Vad har "boxen" med din ( garanterat ) felvisande hastighetsmätare att göra? Svar, ingenting tyvärr.

Varför skulle just ditt ex ha en exakt kallibrerad mätare?

Huvudsaken är ju att du tycker att hojen går bra, inte att du har vetskapen om att den toppar "280"km/h som inte är faktiska 280km/h. Montera en gps och där har du din riktiga hastighet.
Och när du lär dig svänga så inser du att det är inte så jävla skoj att ligga och pressa mätaren ut.
Mina två senaste hojar har jag drevat så att det har funnits betydligt mer acc istället, den sista toppade 218km/h men det var ett grymt register på den hojen och perfekt att svänga med.
Ta en bankörning i sommar och sen funderar du inte på hastigheten igen och det blir billigare än att trimma också.

GSX750R 00a har glädje mätare som många andra hojar...det är bara att själva det.

Grejen e väl den att om den effektfulla boxern ger en hastighetsvisning på 280 och denna kanske är missvisande så är min riktiga hastighet bara typ 250....

Med den andra boxen visade den ju bara 250...prick och varvade inte ut fullt...vilket är korrekt effekt med just den strypta...men skulle boxern nu då visa fel på även den är min riktiga hastighet bara typ 210-215....detta gör ju självklart att man blir konfunderad om den inte visar den riktiga hastigheten...

Den är mig inte veterligen inte omdrevad....detta skulle väl också märkas på ett piggt mellanregister....vilket jag också tycker saknas...

Självklart vill jag ha ut maxeffekt på det som finns orginal...

Jag har en GSXR750 -99a som jag precis har köpt. Jag har letat frenetiskt efter strypningsinfo på den här cykeln här i forumet och har hittat följande:
1. Brun/svart kabel i boxen
2. Strypt genom begränsning i lufttillförsel
3.Tre/mod som egentligen efter vad jag förstår inte riktigt är en strypning

Jag har haft ZX9or, YZF1000, GSXR1000, CBR900, och en gammal GSXR750 men den här bleknar fullständigt i jämförelse och jag tror inte att det ska vara så. Den är slö och har ingen effektpuckel att tala om även till fullvarv. Så...jag började skruva och kolla och till min förvåning var kabeln klippt och det fanns inga brickor eller liknande till insuget. Så här slö kan den ju inte vara???

Dessutom, inte en tendens till att lyfta vid gaspådrag ens vid knix och tricks....

Toppfarten...ca 260 på mätaren men det tar tid..

Någon som har några tips på vad det kan vara som jag missat?

Jag har en GSXR750 -99a som jag precis har köpt. Jag har letat frenetiskt efter strypningsinfo på den här cykeln här i forumet och har hittat följande:
1. Brun/svart kabel i boxen
2. Strypt genom begränsning i lufttillförsel
3.Tre/mod som egentligen efter vad jag förstår inte riktigt är en strypning

Jag har haft ZX9or, YZF1000, GSXR1000, CBR900, och en gammal GSXR750 men den här bleknar fullständigt i jämförelse och jag tror inte att det ska vara så. Den är slö och har ingen effektpuckel att tala om även till fullvarv. Så...jag började skruva och kolla och till min förvåning var kabeln klippt och det fanns inga brickor eller liknande till insuget. Så här slö kan den ju inte vara???

Dessutom, inte en tendens till att lyfta vid gaspådrag ens vid knix och tricks....

Toppfarten...ca 260 på mätaren men det tar tid..

Någon som har några tips på vad det kan vara som jag missat?
Småhål borrade i trotteln så att den inte lyfter fullt. Ger då 72kw.

Men en 72kw GSXR750 borde ändå resa sig vid full gas.

Småhål borrade i trotteln så att den inte lyfter fullt. Ger då 72kw.

Men en 72kw GSXR750 borde ändå resa sig vid full gas.

Tack för ditt svar, men "trottlar"??? Det är en insprutare......
Rubbar inte en mm från marken (vilket inte är några som helst problem med mina tidigare hojar..) börjar ångra mitt köp snart.

Tack för ditt svar, men "trottlar"??? Det är en insprutare......
Rubbar inte en mm från marken (vilket inte är några som helst problem med mina tidigare hojar..) börjar ångra mitt köp snart.
Så kan det gå när man inte läser mer noggrant. :huvet

Hade en GSXR -96 innan r6an och den reste sig hur man än gjorde på 1an och 2an, så nånting galet borde det ju vara.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna