Strypt eller inte?

stinsen

El stinso!
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
zzr
Är spekulant på en GSXR 750-91
Tog ett register utdrag på hojen, där står det att effekten är 59 kW
Den verkliga effekten på en sådan hoj ligger väl omkring 90kW har jag för mig.
Och ska den vara strypt så är det väl 22kw som gäller.

Någon som har en hint om varför det står 59 kW i registerutdraget?

Tror nog vem som hellst kan känna skillnad mellan 59kW och 90kW. Så gissa

Jo, för att i början av nittiotalet gick det bra att försäkra hojen på, som i detta fallet, 59kw.
Nu för tiden går alla bolag på ursprungseffekten, med undantag för 25kw (mellanklass) OM du har mellanklasskörkort.

Det fanns många konstiga strypningar på den tiden för att komma i en billigare försäkringsklass. Det där blir runt 80hk, kanske just vad som behövdes för att hamna i 6an i stället för 7an.
Sen körde alla förstås ostrypt ändå.
22kw vet jag inet var du får ifrån, det är ingen gräns jag känner till, är det mellanklass du far efter?

Japp 25kW och mellanklass menade jag.....22kW fel av mig.

Kontentan är att det troligtvis rör sig om en strypning till 59kW antagligen
p.ga att blir blev billigare försäkringspremie tidigare.

Tackar!!

Silwer skrev:
Det fanns många konstiga strypningar på den tiden för att komma i en billigare försäkringsklass. Det där blir runt 80hk, kanske just vad som behövdes för att hamna i 6an i stället för 7an.
Sen körde alla förstås ostrypt ändå.
22kw vet jag inet var du får ifrån, det är ingen gräns jag känner till, är det mellanklass du far efter?

Gustav1 skrev:
Jo, för att i början av nittiotalet gick det bra att försäkra hojen på, som i detta fallet, 59kw.
Nu för tiden går alla bolag på ursprungseffekten, med undantag för 25kw (mellanklass) OM du har mellanklasskörkort.

Det stämmer att de går på orginal effekten. Men det spelar ingen roll om du har mellanklass kort och en strypt hoj. De går på orginaleffekten ändå.
//Olle

[Mr.Schufemtii] skrev:
Det stämmer att de går på orginal effekten. Men det spelar ingen roll om du har mellanklass kort och en strypt hoj. De går på orginaleffekten ändå.
//Olle

Inte i mitt fall, och jag tror definitvt inte att jag är ensam. Men det varierar, precis som allt annat, från bolag till bolag...

[Mr.Schufemtii] skrev:
//Olle

Jag försäkrar min på 25kw och de är med på noterna. Det är alltså ingen "sommarvikarie" som gett mig premien ;). När jag fyllt 20 däremot, då måste jag försäkra på full effekt pga att jag då har A utan begränsning.

[Mr.Schufemtii] skrev:
//Olle

Nejdå, Bilsport&MC erbjuder "mellanklassförsäkring".
Det kan vara fler bolag.

en annan lustig effekt av dessa nedstrypningar var ju när man strypte ner hojar 1 eller 2 kilowatt för att komma ner en försäkringsklass lägre..

Hade det på en tidigare hoj (2KW) och tänkte plocka bort skiten just efterssom den försäkras till ursprungseffekt ändå, ringde en kawasakiverkstad och frågade var strypningarna satt och fick svaret "Haha, dom är nog borta för länge sen, dom plockade man bort på förstaservicen"

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph