Strypsats, inget effektintyg

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
XT660X
En polare ska regga sin hoj med en strypsats han köpte begagnad utan vetskap om att effektintyg krävs, vilket han inte fick med i köpet.

Hur ska han gå tillväga för att få ett effektintyg?

Vilka har rätten att skapa ett effektintyg?

Det är pappret som är grejen, brickorna är typ värda sitt metallvärde. Billigast blir att köpa nya strypningar med papper. Att mickla med att ordna egna intyg från dynooperatör o dyl kostar alltid mer...

aldrig hört talas om någon som säljer effektintyg löst utan strypningen.. saken är ju den att intyget är för just DEN hojjen, valen du har är vad jag känner till att antingen beställa nytt strypkit eller att ta maskinen till en så kallad bromsbänk? ska om jag förstått det rätt finnas specifika bänkar som kan mäta upp effekten på hojjen och även intyga det på papper som gäller när du väl ska regga om den.

det har ja dock väldigt dålig koll på så bättre någon annan här svarar på det.

aldrig hört talas om någon som säljer effektintyg löst utan strypningen.. saken är ju den att intyget är för just DEN hojjen, valen du har är vad jag känner till att antingen beställa nytt strypkit eller att ta maskinen till en så kallad bromsbänk? ska om jag förstått det rätt finnas specifika bänkar som kan mäta upp effekten på hojjen och även intyga det på papper som gäller när du väl ska regga om den.

det har ja dock väldigt dålig koll på så bättre någon annan här svarar på det.

Lite detta min polare undrar måste ju gå att tillgå ett papper av någon som besitter kunskapen och bromsbänk. Måste man har nån typ av licens eller på något sätt vara certifierad för att få lämna ut effektintyg eller räcker det att gå till någon som äger ett företag inom motorbranschen samt innehar en bromsbänk?

Lite detta min polare undrar måste ju gå att tillgå ett papper av någon som besitter kunskapen och bromsbänk. Måste man har nån typ av licens eller på något sätt vara certifierad för att få lämna ut effektintyg eller räcker det att gå till någon som äger ett företag inom motorbranschen samt innehar en bromsbänk?

det är just det jag tyvärr inte har full koll på:P men kan tänka mig att företaget i fråga måste vara certifierad på något vänster.. du får hoppas någon här svarar som kan detta men skulle jag vara din polare så hade jag nog hellre ringt till mc-kompaniet och beställt ett nytt.

så mycket smidigare och säkert inte specielt mycket dyrare heller..

lycka till!

Nej det räcker inte med att boris racingtjänst AB äger en dynobönk för att få utfärda intyg som SBP godtar. Och de företag som utfärdar intyg tar mer för dessa än vad det kostar att köpa ett strypkit med rätt papper från någon av de stora tillverkarna tex alphatechnik. Att ordna fram egna papper gör man bara när det inte finns komersiella strypkit att tillgå.

Nej det räcker inte med att boris racingtjänst AB äger en dynobönk för att få utfärda intyg som SBP godtar. Och de företag som utfärdar intyg tar mer för dessa än vad det kostar att köpa ett strypkit med rätt papper från någon av de stora tillverkarna tex alphatechnik. Att ordna fram egna papper gör man bara när det inte finns komersiella strypkit att tillgå.

Rätta mig om jag har fel, men.....din racingtjänst kan väl bänka hojen förutsatt att du kikar in hur strypningen är gjord och att du sen också skriver ett intyg på hur strypningen är utförd? Sen att det inte är ekonomiskt försvarsbart är en annan sak.

För trådskaparens kompis är det bara att gilla läget. Den enklare vägen. Beställ ett kitt med intyg(kostar halva priset via ebay). Låt den monterade kittet sitta i och besikta med intyget i hand.

Rätta mig om jag har fel, men.....din racingtjänst kan väl bänka hojen förutsatt att du kikar in hur strypningen är gjord och att du sen också skriver ett intyg på hur strypningen är utförd? Sen att det inte är ekonomiskt försvarsbart är en annan sak.

För trådskaparens kompis är det bara att gilla läget. Den enklare vägen. Beställ ett kitt med intyg(kostar halva priset via ebay). Låt den monterade kittet sitta i och besikta med intyget i hand.

Visst kan väl vem som helst som har en bänk göra en bänkning och titta på strypningarna och skriva intyg.
Men det är ju ganska onödigt arbete om bilprovningen sedan i alla fall inte godtar det intyget.

Det Boris menade var inte att inte vem som helst kan bänka hojen.
Det han menade var att det är bara vissa som kan utfärda intyg som bilprovningen accepterar.
Och det var ju det som var intressant för TS. Att få ett intyg som bilprovningen accepterar. Han ville inte ha ett intyg att hänga på väggen.

Vad är det för hoj som skall strypas? Har ett "överblivet" intyg hemma för en av dom vanligaste modellerna..

Det intyg man får med (åtminstone från Alphatechnik) är dedikerat till just din MC/ditt ramnummer, godkänt av MC-tillverkaren och är således inte användbart till en annan hoj i efterhand. Kan vara bra att veta vid eventuella ytterligare köp...

Visst kan väl vem som helst som har en bänk göra en bänkning och titta på strypningarna och skriva intyg.
Men det är ju ganska onödigt arbete om bilprovningen sedan i alla fall inte godtar det intyget.

Det Boris menade var inte att inte vem som helst kan bänka hojen.
Det han menade var att det är bara vissa som kan utfärda intyg som bilprovningen accepterar.
Och det var ju det som var intressant för TS. Att få ett intyg som bilprovningen accepterar. Han ville inte ha ett intyg att hänga på väggen.

Självklart förstår jag det, Med vem som helst menar jag ju inte Boris som person som råkar ha en bänk hemma i garaget, utan den sk fiktiva företaget Boris racingtjänst AB(som vi nu kan låtsas att den finns)

Min fråga var mer menat......vilka/vad är det för speciellt tillstånd ett företag ska ha för att göra en bänkning, strypning samt rätten att skriva ut ett intyg för hur strypningen är utförd och att detta intyg är då också godkänd hos bilprovningen? Trodde att alla företag med bromsbänk hade den rätten nuförtiden? (förr fick man ju inte ens montera och intyga själv en registrerad strypning)

Lättaste och antagligen billigaste alternativet är bara att köpa en strypsats.. Så har du lärt dig en läxa kolla upp saker innan köp

Jag fick "papperet" på köpet av min verkstad när jag mappade min hoj till 25kw - 700kr för allt.

Vid mappning av KTM, då används en map som är utvecklad och verifierad av KTM. Detta gör att allt underlag finns att kunna godkänna hojen som mellanklass.

Hos racingservice finns antagligen inte en officiellt kalibreread bromsbänk samt väl verifierade arbetsrutiner vid mätningarna. Det måste t.ex finnas en kvalitetsansvarig som har en god teknisk utbildning inom teknikområdet.
Det skall finnas ett väl dokumentarat klimat i lokalen (temperatur, luftfuktighet samt trolgtvis även dokumenterat om motortemp, luftflöde " simulerad fartvind mot insug" m.m.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman