Strypsats husaberg

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ska strax in på registreringsbesiktning med husabergen men strypningarna finns ej kvar sedan tidigare ägare så jag undrar helt änkelt om någon sitter på en sådan sats som kan tänkas sälja, alternativt tillverkar jag en egen med eran hjälp.
Originalstrypningen består utav 1st trottelstopp, 1st gnistgaller i ljuddämparen, 1st plastpåse över luftfiltret och ett mindre huvudmunstycke i förgasaren för att inte bränsleblandningen ska bli helt åt ***...
Strypningarna på husabergerna är bara för att sänka ljudet om jag förstått rätt men eftersom de inte mäter de på besiktningen så hade jag bara velat strypa ner effekten. 10kw mot 38 eller vad det nu är.
Vilka är de smidigaste sätten att effektbegränsa en hoj på? Strypa insuget/utblåset, ett maffigt trottelstopp?
"Behöver" jag ens strypa hojen inför reggbesiktningen? Vad kan hända? :va ombesiktning? :confused:

De kan klaga på att den inte är strypt och underkänna din strypning, dock så är det väl snö ute just nu så de lär inte provköra. Trottelstopp är bäst som strypning, gå ut och kapa en bit av trädgårdsslangen och lägg mellan trotteln och trottellocket....

Boris JR skrev:
De kan klaga på att den inte är strypt och underkänna din strypning, dock så är det väl snö ute just nu så de lär inte provköra. Trottelstopp är bäst som strypning, gå ut och kapa en bit av trädgårdsslangen och lägg mellan trotteln och trottellocket....
Känns som ett bra alternativ med trottelstopp då jag vet att motorn går med rätt bestyckning. Får riva förgasaren om nu detta är det bästa sättet och tillverka ett passande trottelstopp. Frågan är hur mycket man ska begränsa gasrullen.
Ang ljudnivån finns det något tjockt stålull eller liknande att köpa som jag kan trycka in i ljuddämparen dom timmarna jag är borta på besiktningen på något smidigt sätt utan att de flyger ut vid gaspådrag?.

Orginal begränsas lyfthöjden till endast ett fåtal mm men du kan gott öppna till 1/4-1/3 trottelöppning annars är det svårt att slira sig iväg på kopplingen. Diskbollar som man köper på ICA fungerar utmärkt för att döda ljudet...

Boris JR skrev:
Orginal begränsas lyfthöjden till endast ett fåtal mm men du kan gott öppna till 1/4-1/3 trottelöppning annars är det svårt att slira sig iväg på kopplingen. Diskbollar som man köper på ICA fungerar utmärkt för att döda ljudet...
1/3-1/4 :tummenupp Ska nog inte vara några problem att komma iväg ändå.
Vet du något smart sätt att fästa diskbollarna i ljuddämparen, är inte van direkt i att skruva ljuddämpare så jag hade behövt lite instruktioner.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt