Strypningar/Trim på en 4 taktare??

En honda rs tror jag ligger ungefär som KTMs rc 125
alltså ca 45 hk, motogp hojarna är nog lite vassare

alltså är det 350% effektökning som krävs för en XT att komma till samma effekt, men så väger ju den mer också...

Att de påverkas till en viss grad är möjligt inte säker
blandade lite svårt att hålla koll på vad vi snackar ibland men jag skrev iaf effekt :rodnar


Okej, nå 350 % effekt ökning är nog ingen omöjlighet om man int har tummen i handen då förstås finns ju bilar som ha gjort 500-700 % effekt ökningar men då e de ju mycket modifikationer som krävs så de e nog inget att sikta på....Men för att komma upp till säg 300-400 % effekt ökning så räcker de nog me turbo o om man skulle få någon slags ic, portad topp, öppet filter, komp sänka, större fögg eller byte till spridare o etanolkonvertering....Vet ej om detta funkar kanske blir en större eller mindre effektökning än 300-400%...Men sen är ju frågan är de värt de???...Själv sku ja alldrig börja trimma en 4-takts 125 i en sån här utsträckning men de går ju :tummenupp ....Jo märker att du har lite svårt me de :tungan
 
OMen för att komma upp till säg 300-400 % effekt ökning så räcker de nog me turbo o om man skulle få någon slags ic, portad topp, öppet filter, komp sänka, större fögg eller byte till spridare o etanolkonvertering....
Det klassar inte jag som "bara" "slänga på turbo" :rolleyes:

Edit
förtydligande
350% effektökning är alltså 4,5 ggr orginaleffekt, om nån här är lite sämre på matte/-tolkningar
 
Last edited:
Det klassar inte jag som "bara" "slänga på turbo" :rolleyes:

Edit
förtydligande
350% effektökning är alltså 4,5 ggr orginaleffekt, om nån här är lite sämre på matte/-tolkningar


Nej, men om man "bara" "slänga på turbo" så kan man få en 200 % ökning...Om man höjer 350 % så då får ju en MZ ellir vilken du nu jämförde me 67.5 hk enligt dina uppgifter o då krävs mera än en turbo o e man uppe i den effekten så ligger man inga långt efter GP hojarna....O Höjer man bara 200 % så har man 45 hk enligt dina tidigare uppgifter..Så de krävs inga större effekt ökningar för att man ska hinna me gathojarna....
 
Är nog ingen större risk att en 125 4-t orkar driva en turbo så att den laddar tillräckligt bra/mycket för att det ska bli en effektökning att tala om..
 
Nej, men om man "bara" "slänga på turbo" så kan man få en 200 % ökning...Om man höjer 350 % så då får ju en MZ ellir vilken du nu jämförde me 67.5 hk enligt dina uppgifter o då krävs mera än en turbo o e man uppe i den effekten så ligger man inga långt efter GP hojarna....O Höjer man bara 200 % så har man 45 hk enligt dina tidigare uppgifter..Så de krävs inga större effekt ökningar för att man ska hinna me gathojarna....

Ja men nu tog ja XT som exempel ;)

Eller eftersom du riktade "slänga på turbo" till trådskaparen så tar vi en daelim
då behöver du 3,4 ggr orginaleffekten om man vill tro specsen jag hittade
 
Är nog ingen större risk att en 125 4-t orkar driva en turbo så att den laddar tillräckligt bra/mycket för att det ska bli en effektökning att tala om..

Tror int de e ett problem, finns ju trots allt ett turbo paket ti Monkey Honda o sen kan man nog ta en turbo från en WW golf dieslarna....Dom e inga stora men laddar uta helvete...

Ja men nu tog ja XT som exempel ;)

Eller eftersom du riktade "slänga på turbo" till trådskaparen så tar vi en daelim
då behöver du 3,4 ggr orginaleffekten om man vill tro specsen jag hittade


Jo men tycker de va en ganska bra exempel hoj....

Okej, nå som sagt så är de nog ingen omöjlighet bara man har pengar o kunskapen ti de....Sku igentligen vara ganska kul o göra ett litet projekt av detta o se hur mycke effekt man kan plocka ur en 4-takt 125....
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top