Strypningar/Trim på en 4 taktare??

fel

Jämför slö strypt 2t mot slö 4t nu:

DT: 15hk 13nm
XT: 10hk 10,1 nm

Ostrypt skulle den få ännu mer spö

Sen så är botten och mellanregister inte så behövligt vid aktiv körning på en sporthoj, men offroad/enduro skulle jag gärna byta lite toppeffekt mot botten (men skulle verkligen inte byta till 4t :D )

det var inte det jag sa, eller om jag var lite bedrövlig i beskrivningen, om du har två identiska vikt/hk förhållanden så har en 4t bättre nm.
 
det var inte det jag sa, eller om jag var lite bedrövlig i beskrivningen, om du har två identiska vikt/hk förhållanden så har en 4t bättre nm.

Är nästan helt omöjligt utan att 4-taktaren ska ha mera cc.
Och nu pratade vi om 125:or...
 
БОБАН;3625491 skrev:
Är nästan helt omöjligt utan att 4-taktaren ska ha mera cc.
Och nu pratade vi om 125:or...

nej varför skulle det va de?:va dt;n hade ju 15 häst strypt och mz har oxå 15 häst har jag för mig och jag skulle säga att mz alla dar har bättre vrid....:gnissla
 
det var inte det jag sa, eller om jag var lite bedrövlig i beskrivningen, om du har två identiska vikt/hk förhållanden så har en 4t bättre nm.

Ska vi jämföra strypt DT mot MZ då?

Edit: Slänger in en till med lite mer detaljer ;)
DT: 15hk/13nm @ 7000rpm
YZF R125: 15hk @ 9000rpm /12,24nm @ 8000rpm
MZ SM: 15hk @ 9000rpm / 11,7 @ 8500rpm

Vad har vikten med saken att göra? :va
 
Last edited:
Vad har vikten med saken att göra? :va

bara för att det skulle vara en jämn mätning och att man inte jämför hojar med stor skillnad i vikten.

och i din mätning så tror jag det inte skiljer så mycket mellan MZ och DT,en vilket gör att man kan gemföra(?) dom bättre.
 
bara för att det skulle vara en jämn mätning och att man inte jämför hojar med stor skillnad i vikten.

och i din mätning så tror jag det inte skiljer så mycket mellan MZ och DT,en vilket gör att man kan gemföra(?) dom bättre.

men vikten spelar ingen roll när man pratar om vrid.. ena motorcykeln kan väga 1000kg med 10nm och den andra väga 2 kg med 10nm.. båda har ju fortfarande lika mkt vrid..
 
bara för att det skulle vara en jämn mätning och att man inte jämför hojar med stor skillnad i vikten.

och i din mätning så tror jag det inte skiljer så mycket mellan MZ och DT,en vilket gör att man kan gemföra(?) dom bättre.

Precis som igge säger så har inte vikten någon betydelse.

Tänkte dig att du lägger endast motorn i en bänk och mäter dreikt från utgående axeln.

Jag tror inte att en orginal 4-takt hänger med en ostrypt 2-takt någonstans och man kan inte jämföra en strypt hoj mot en ostrypåt för då är det inte lika rättvist.

Då blir som att jämföra en hayabusa på 1 kw mot en Kina moppe, alltså inte korrekt.

Det finns en grej 4-takt är bättre på och det är hållbarhet, service, förbruking osv...
 
men vikten spelar ingen roll när man pratar om vrid.. ena motorcykeln kan väga 1000kg med 10nm och den andra väga 2 kg med 10nm.. båda har ju fortfarande lika mkt vrid..

jo det stämmer att vikten inte spelar in på vridmomentet men en hoj som väger "1000" kilo och som man får ut 10 Nm på har ett väldigt dåligt vikt/Nm förhållande medans en hoj på "2" kilo och 10 Nm har ett väldigt bra vikt/Nm förhållande:tungan
 
jo det stämmer att vikten inte spelar in på vridmomentet men en hoj som väger "1000" kilo och som man får ut 10 Nm på har ett väldigt dåligt vikt/Nm förhållande medans en hoj på "2" kilo och 10 Nm har ett väldigt bra vikt/Nm förhållande:tungan
Men nu pratade vi inte om vikt/effekt ratio utan om Vridet i 2t vs 4t 125:or.
 
happ då får jag väll hålla med om att jag hade fel inom vikt....... :(
 
happ då får jag väll hålla med om att jag hade fel inom vikt....... :(
Men du inser väll att vikten ingen har med effekten att göra?
Visst det kanske "känns" som att det går värre om du lättar 8 kg, men nu är det fakta vi pratar här :)
 
Men nu pratade vi inte om vikt/effekt ratio utan om Vridet i 2t vs 4t 125:or.

det var inte vikt/effekt utan vikt/vridmoment ratio. jag menade inte att 10Nm var mer på en tyngre hoj än 10Nm på den lättare hojen men att vikten spelar en stor roll när det kommer till körning men om man bänkar hojen så har det ingen betydelse.
 
Men du inser väll att vikten ingen har med effekten att göra?
Visst det kanske "känns" som att det går värre om du lättar 8 kg, men nu är det fakta vi pratar här :)

det var inte det jag sa :arsele jag sa att man ska gemföra hojar i samma vikt klass och hk klass, så det är jämnt. men enligt er spelade inte vikten någon större roll :va
 
Ojojoj

Vikten är irrelevant i detta fall, då vi pratade vrid, 2tmot 4t
Inte mitt fel att de sätter den starkare motorn i ett lättare eller tyngre chassi
(tror visserligen inte att vikten mellan DT och MZ är så enorm)

Hittils verkar ingen reagerat på att DTns strypta maxeffekt och -vrid ligger på lägre varv än båda 4taktarna och att de också har mindre vridmoment (om än inte så mycket)

Bara några tankar

Edit: En jämförelse som poppade upp i skallen på mig

"Mercedes bygger bättre motorer än Toyota"
"Nä mercedes' motorer suger för deras bilar väger så mycket"

:tungan

Nu vet jag inte om de stämmer i verkligheten men tog bara två bilmärken
 
Last edited:
Ojojoj

Vikten är irrelevant i detta fall, då vi pratade vrid, 2tmot 4t
Inte mitt fel att de sätter den starkare motorn i ett lättare eller tyngre chassi
(tror visserligen inte att vikten mellan DT och MZ är så enorm)

Hittils verkar ingen reagerat på att DTns strypta maxeffekt och -vrid ligger på lägre varv än båda 4taktarna och att de också har mindre vridmoment (om än inte så mycket)

Bara några tankar

Edit: En jämförelse som poppade upp i skallen på mig

"Mercedes bygger bättre motorer än Toyota"
"Nä mercedes' motorer suger för deras bilar väger så mycket"

:tungan

Nu vet jag inte om de stämmer i verkligheten men tog bara två bilmärken


Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner:gnissla
 
Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner:gnissla

Ja men när folk kommer o säger "och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid" så rättar jag dem

En tvåtakt kan man plocka ur ganska en hyffsad botten
Men effektkicken kan ibland göra att den känns svagare på botten

Vilken som nu är starkast vid 4-5k rpm vet jag inte
 
Ja men när folk kommer o säger "och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid" så rättar jag dem

En tvåtakt kan man plocka ur ganska en hyffsad botten
Men effektkicken kan ibland göra att den känns svagare på botten

Vilken som nu är starkast vid 4-5k rpm vet jag inte

jo jag vet vad Nm är det är storheten man mäter vridmoment i. ja jag kan hålla med om att man förmodligen kan plocka ut löjligt mycket mer Nm ur en 2 takt 125, där säger jag inte ett piss
:tungan
 
Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner:gnissla

förkortningen på vad jag försökte förklara.
 
Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner:gnissla

Det är det jag tror är fel...

Folk har fått en uppfatting att 4-takt går bättre eftersom deras bästa effekt ligger i botten, och säger då att 4-takt är mycket bättre i botten än en 2-takt.

Dock har 2-takt bättre överallt än en XT( körde en killes XT) PLUS att den är ännu snabbare på höga varv.

En 2-takt drar hela tiden iaf min. Medans en 4-takt drar max 2 sek sen lägger den av.

Ja men när folk kommer o säger "och sen har en 2t inte lika mycket NM(om du vet vad det är) som en 4t, vilket ger mycket mer vrid" så rättar jag dem

En tvåtakt kan man plocka ur ganska en hyffsad botten
Men effektkicken kan ibland göra att den känns svagare på botten


Vilken som nu är starkast vid 4-5k rpm vet jag inte

Exakt vad jag menar.

Ja det stämmer att dt;n hade högre vridmoment som max effekt än vad 4t hade. men vid 7000 varv på en dt börjar effekten komma så det är inte så konstigt att den hade högre vrid då. däremot så har 4t både bättre bottenvrid och mellanregister än vad 2t har och 2t får effektskjutsen medans 4t inte har någon sådan, leta upp hur mycket vrid de 3 hojarna utvecklar vid tex 4-5k varv så tror jag att 4t vinner:gnissla

Så du menar att om vi ställer upp en tex den bästa offroad 125cc offroad 2-taktaren mot den bästa offroad 125cc 4-taktare.
Vi säger nu att hojarna ligger i 1:an växel och rullar rakt fram i ca 5 km/h och sedan ger båda hojarna max gas vilken hoj tror du sticker iväg först?

Jag satsar mina pengar på 2-taktaren tills någn bevisat motsattsen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top