strypningar gäller de fortfarande

• Thread starter Thread starter -dB
  • Start date Start date

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
om jag har hittat en hoj jag gillar men vill ha den i en lägre klass, går det att strypa den då o få den så? jag vill alltså inte bara lura försäkringsbolaget, jag vill ha en lågeffektshoj att övningsköra på, som jag sen kan ta upp till rätt effekt när jag väl har kortet. givetvis vill jag ju ha billig försäkring, så går försäkringsbolagen med på detta tro? någon som har erfarenhet. hojen jag tänker på är en honda cb 600 hornet -98med 100hk strypt till 25kw. ostrypt hamnar den i klass 6 o då får jag slanta upp 18000 hel/hel vilket är halva hojens värde, dvs inte intressant.

om jag inte missminner mig så var det väll något bolag som accepterade den strypta effekten om ägaren hade mellanklasskort.

men generellt sett så accepterar de inte den strypta effekten.

rätta mig om jag har fel.

Tobbe_N skrev:
om jag inte missminner mig så var det väll något bolag som accepterade den strypta effekten om ägaren hade mellanklasskort.

men generellt sett så accepterar de inte den strypta effekten.

rätta mig om jag har fel.

Du har alldeles rätt :hej

Bilsport och MC (vet inte om det gäller fler) försäkrar på 25Kw tillsammans med mellankort.

när du försäkrar på bilsport & mc med 25 kw så sjunker den endast 2 försäkrings klasser. det sa dem i alla fall till mig när jag skulle försäkra fzr:en :hej

borde gälla samma sak för en 600 hornet också

EDIT: gäller bara om du är under 20 år

Last edited:
det blev till att köpa en hoj me mindre effekt helt enkelt, det går ju inte att komma runt försäkringsproblemet, förutom att skenförsäkra, men det vill jag inte. får vänta me en hornet till jag har samlat ihop lite skadefria år.

valentinic skrev:

EDIT: gäller bara om du är under 20 år

gäller alla som har mellankort.. man kan ta mellankort även om man e över 20.. kanske inte så smart då man kan få tungt direkt.. men de kan ju oxå vara väldigt smart.. då man blir tvungen o köra en max 25 kw hoj i två år..

Eg så borde alla som tar sitt körkort få mellankort i två år.. så man få lite bättre erfarenhet av mckörning.. o sen kan man få köra fulleffekt.. tror att både premie o olyckor skulle minska då..
men man skulle kanske kunna höja effekten något.. så de finns lite fler hojar som man kan köpa utan att behöva strypa den.. man skulle ju kunna sätta en gräns vid 40-50 kw..

Last edited:
Eg så borde alla som tar sitt körkort få mellankort i två år.. så man få lite bättre

Japp så gör man som jag... Ta mellanklass den 2001 och kör inte en meter på mc på två år utan väntar tills man får köra tung och köper en sp1.a som första hoj :hej hehe

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!