Strypning

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
SL750 & CBR600
Om man nu har en strypning på en tidig 90tals CBR600, var och hur borde den vara strypt generelt?

har du brickor finns dom i insugsgummina under förgasarbryggan.
annars kan man väl strypa genom att mixtra med tändning och luftintag
är det 25kw så är det brickorna du ska leta efter...

Den är laggd på 37kw. Har inte sett ngt som sitter kring luftfiltert som inte ser ut att höra hemma i orginal.
Finns det varianter på bickorna så att man kar strypa olika mycket?

blange skrev:
Den är laggd på 37kw. Har inte sett ngt som sitter kring luftfiltert som inte ser ut att höra hemma i orginal.
Finns det varianter på bickorna så att man kar strypa olika mycket?

Sitter brickorna i insugsgummina så är det olika storlekar på hålen i brickorna. En annnan variant på strypning är trottelstopp, men jag skulle gissa på att du har brickor i insuget.

Plocka luftfiltret och vrid gashandtaget till max titta i förgasaren, ser du en bricka med ett mindre hål än själva förgasaren så plockar du försiktigt bort hela förgasarbryggan och bänder ur brickorna.
AH/ numer bricklös

blange skrev:
Om man nu har en strypning på en tidig 90tals CBR600, var och hur borde den vara strypt generelt?

37kW låter Tyskland lång väg (experter på strypning). Sant är att det troligen sitter i insuget, men ... Ofta så måste du byta hela insugsgummit X x antal förgasare, det brukar sitta en bricka i Hondas, men gummit brukar ha en midja för den mindre brickan. Karvar du själv bort gummit & brickan MÅSTE du synca om förgasarna vilket blir lite bökigare då jämnheten & luftfödet genom dom beror på hur jämt du karvat, iofs så bör du synca om förgasarna efter insugsgummibyte ändå. Sedan måste du kolla munstyckesuppsättning på ostrypt modell, annars kan du bränna kolvarna. Ibland är det samma storlek men sätter du på ett sportsysten måste du byta.
Har varit där själv på strypt importhoj så jag vet. Hör snällt med Verkstaden på Fottas i Ludvika 0240-611 700 så kollar dom vilka munstycken du ska ha (ostrypt utan sportsystem).

Kollade lite mer ... När den är strypt så mycket som ~50 hästar brukar det vara mer än insugsgummin, risken är att det dessutom är andra kammar, inte vanligt numer men det var det tidigare början/mitten -90 talet. Nu ska jag inte säga att det gäller alla märken men Honda hade det och då låter det logiskt att fler borde ha strypt på samma sätt. Det är svårt att strypa så mycket utan att göra mer drastiska ändringar, insug/trottelstopp/avgasstrypningar stryper inte så mycket utan att göra hojen nästan okörbar. Just ja, skräck scenariot för dig är förgasare+kammar.
Kolla igenom Tyska siter.

Last edited:
Tackar alla för goda råd.
Får nu bara be till Honda guden att det inte är förgasare och kammar, sätta på sig skit stället och plocka isär och se vilken/vilka problem jag har a ta mig an.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet