strypning!!

xZibit

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Suzuki gsx-r 750 '88
Har nu strypt min hojj men det är inte regbesiktigad ännu.. får man då köra den med mellankort?

Har en liten hypotes om detta...
"Den är strypt på pappret men strypningen sitter inte i..
det omvända.. inte strypt på pappret med strypnings sitter i..
om jag mot all förmodan skulle fastna i en poliskontroll.. vilken effekt går man efter i de båda fallen?"
Går man på det som står i pappret måste de ju göra det oavsett av vilket scenario man väljer?!

skulle ju va bra skönt att kunna ge sig ut och åka lite i det fina vädret..

xZibit skrev:
Har nu strypt min hojj men det är inte regbesiktigad ännu.. får man då köra den med mellankort?

om jag mot all förmodan skulle fastna i en poliskontroll.. vilken effekt går man efter i de båda fallen?"
Går man på det som står i pappret måste de ju göra det oavsett av vilket scenario man väljer?!

Dom går på pappret, du kan ju säga att den ligger på låt säga 25 kw men du kan inte bevisa det för det står inte på papper, men bara för att strypningarna sitter där så vet ju inte polisen hur mycket dom stryper ner effekten, dom kanske bara stryper ner den till 55 kw.

Men du måste ha papper på att den e strypt annars får du regga om den till tung utan strypningar.

Solid snake skrev:
Dom går på pappret, du kan ju säga att den ligger på låt säga 25 kw men du kan inte bevisa det för det står inte på papper, men bara för att strypningarna sitter där så vet ju inte polisen hur mycket dom stryper ner effekten, dom kanske bara stryper ner den till 55 kw.

Men du måste ha papper på att den e strypt annars får du regga om den till tung utan strypningar.

och jag har ju ett intyg på att vilken effekt den har med strypningarna på.. borde det räcka?

xZibit skrev:
och jag har ju ett intyg på att vilken effekt den har med strypningarna på.. borde det räcka?

Det måste stå på regbeviset också, gör det inte det måste den typas om.

Solid snake skrev:
Det måste stå på regbeviset också, gör det inte det måste den typas om.

så med andra ord kan jag när den sen är besiktigad. (har tid 14/4) köra utan strypningar sen för det står i papperet att den är strypt.. =)

xZibit skrev:
så med andra ord kan jag när den sen är besiktigad. (har tid 14/4) köra utan strypningar sen för det står i papperet att den är strypt.. =)

Ja, men akta dig för olyckor och flygande inspektioner på vägarna då.

Om du råkar ut för en olycka så plockar dom in den på försäkringsbolaget och öppnar o tittar och ser att det inte finns några strypningar och säger "Jadu xZibit här finns inga strypningar, det är väl tråkigt att du ska behöva betala skadestånd till han som körde på dig och din egen motorcykels skador" :död

Ännu roligare blir det om det är en ny BMW eller Merca. :död

Tänk dig för innan du bestämmer dig för att ta ut strypningarna och vilka följder som det kan få.

Annars lycka till! :tummenupp

Där har jag en fråga..
Om man trimmar en bil då t.ex nu e det bara ett exempel.. då måste man väll typa och regga om den om det blir mer häst.. inte fan kollar försäkringsbolagen om en bil t.ex är chippad?.. eller om man byter till ett annat avgasystem på en hoj alltså en tung hoj.. då blir det juh en annan hoj ett avgassystem som inte e lagligt.. då e det alltså samma sak som att ta bort strypningarna?

Solid snake skrev:
Ja, men akta dig för olyckor och flygande inspektioner på vägarna då.

Om du råkar ut för en olycka så plockar dom in den på försäkringsbolaget och öppnar o tittar och ser att det inte finns några strypningar och säger "Jadu xZibit här finns inga strypningar, det är väl tråkigt att du ska behöva betala skadestånd till han som körde på dig och din egen motorcykels skador" :död

Ännu roligare blir det om det är en ny BMW eller Merca. :död

Tänk dig för innan du bestämmer dig för att ta ut strypningarna och vilka följder som det kan få.

Annars lycka till! :tummenupp

yOOn-Murdoc skrev:
Där har jag en fråga..
Om man trimmar en bil då t.ex nu e det bara ett exempel.. då måste man väll typa och regga om den om det blir mer häst.. inte fan kollar försäkringsbolagen om en bil t.ex är chippad?.. eller om man byter till ett annat avgasystem på en hoj alltså en tung hoj.. då blir det juh en annan hoj ett avgassystem som inte e lagligt.. då e det alltså samma sak som att ta bort strypningarna?

Man ska typa om en bil om man trimmar den, men hur många gör det. :va

Däremot en mc, det är ju djävulens avkomma som alla hatar som inte har kört en mc. :kocko

Därför ska alla störa sig på att en mc är ostrypt eller trimmad.

Men hur ofta e en bil strypt då? :va ALDRIG. :fakta

Solid snake skrev:
Man ska typa om en bil om man trimmar den, men hur många gör det. :va

Däremot en mc, det är ju djävulens avkomma som alla hatar som inte har kört en mc. :kocko

Därför ska alla störa sig på att en mc är ostrypt eller trimmad.

Men hur ofta e en bil strypt då? :va ALDRIG. :fakta

hmm nää sant.. ingen bryr sig om att typa om den.
Men om man ska åka dit för att inte ha kört med strypningar är väll minimal chans?.. Polisen måste konfiskera hojen på vägen. och då ska d plocka isär hojen eller bänka den.. och det kostar en välldans mkt pengar för staten.. Jag har ALDRIG hört någon som har blivit anmärkt på en flygande besiktning om strypningar. och har inte hört nån gång om ett försäkringsbolag som har öppnat en hoj efter en krock lr dyligt. På flygande besiktning kollar d regg pappret sen blinkers och sånt. d brukar väll inte testa den då?..
Sedan änn en gång så då kan man alltså inte köra med ett effekt avgassystem om försäkringsbolaget skulle kolla om allt var orginal på hojen efter en krock eller på en flygande besiktining..

yOOn-Murdoc skrev:
Men om man ska åka dit för att inte ha kört med strypningar är väll minimal chans?.. Polisen måste konfiskera hojen på vägen. och då ska d plocka isär hojen eller bänka den.. och det kostar en välldans mkt pengar för staten.. Jag har ALDRIG hört någon som har blivit anmärkt på en flygande besiktning om strypningar. och har inte hört nån gång om ett försäkringsbolag som har öppnat en hoj efter en krock lr dyligt. På flygande besiktning kollar d regg pappret sen blinkers och sånt. d brukar väll inte testa den då?..
Sedan änn en gång så då kan man alltså inte köra med ett effekt avgassystem om försäkringsbolaget skulle kolla om allt var orginal på hojen efter en krock eller på en flygande besiktining..

Försäkringsbolaget vill ju spara så mycket pengar som möjligt.

Dom ska öppna upp den om dom misstänker att den är trimmad eller ostrypt.

Om den inte är jättekrockad så kan man rulla hem den och sätta i strypningar eller trimma ner den sen ger man den till dom.

yOOn-Murdoc skrev:
Jag ska strypa ner en hoj som är min sons.
Jag ser inga problem med ostrypt, men den dagen det händer något
så är det inte så kul längre. Skada en annan person kan leda till livslångt
betalande på skulder till den skadade. Försäkringsbelopp på över 1 miljon
är inte ovanliga!

ja polisen kan i alla fall inte provköra hojjen vid en eventuell flygande besiktning då inga försäkringar över huvudtaget gäller då...
ganska onödigt att typa om den om man skulle trimma en hoj.. de försäkrar ändå bara på ursprungseffekt =)

xZibit skrev:

Är det inte så att om man kör en tung hoj på begränsat kort så blir följderna bara 500kr böter de två första gångerna. Hur blir det om man krockar t.ex.?

:fyllisar :fyllisar

Näää åker man med mellankort fast på en ostrypt "mellanhoj" så klassas den som tung vilket man inte har körkort för och då hamnar man under fliken "Olovlig körning" som att köra utan körkort :brynad Finns väl rysare då vägverket har sin buss längst med några större vägar? Där har dom ju bänk osv :skrämd

BMW R90s skrev:
Skada en annan person kan leda till livslångt
är inte ovanliga!

Sådant borde man tala om för alla som kör trimmade mopeder. Det kan gå riktigt illa. (Hittar ingen bra smiley :) )

BMW R90s skrev:
Jag ska strypa ner en hoj som är min sons.
Jag ser inga problem med ostrypt, men den dagen det händer något
så är det inte så kul längre. Skada en annan person kan leda till livslångt
är inte ovanliga!

okey.. men detta kan lika gärna drabba en som kör trimmad hoj. att han får betala skadestånd för att han kört ett fordon som inte överstämmer med reggbeviset och skulle därför ha typat om den.. Förutom att man har behörigheten att köra fordornet. Och alla som kör ostrypt 125:a ??

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien