Strypning Yamaha RD 350 lC -82

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Nu har jag då skaffat mig den tyngre i serien, mycket bättre känns det
Köpte den för 6500 i helgen men då utan strypning, och som ni vet måste jag ju nu ha ner den till 25 kW (iaf på pappret) för att få köra den.
Har ju då kollat med Mc-kompaniet men det finns ingen strypning till denna.
Hur ska jag nu gå tillväga, billigast och enklast är väl att tillverka strypning själv och sedan bänka den någonstans. Någon som kan ge mig några tips på en strypning så jag får ner den under 25kW. Vill ju helst inte behöva betala bänkning flera gånger heller så man vill ju vara så säker som möjligt på att den är under 25kW gränsen.

Funderade på att tok-strypa den så den går riktigt dåligt sedan bänka den för då är man ju säker, men roligt att det står 10 kW på regbeviset. Och knappast att jag tänker köra med den i det skicket så då tar jag ju bort den strypningen direkt efter besiktningen, men om en polis då vill ta och kolla lär han definitivt märka skillnad, vilket han antagligen inte gör om det står 25kW på pappret.

Någon som redan gjort detta och kan ge mig några mått så jag kan börja slipa till något fint?

Mvh
Daniel Ohlsson

På min 83:a hade jag 17 cm trottelstopp. Fast den har ju mer effekt än 82:an, o andra sidan va ypvs'en urkopplad...

HanneZ skrev:
2278306 På min 83:a hade jag 17 cm trottelstopp. Fast den har ju mer effekt än 82:an, o andra sidan va ypvs'en urkopplad...

Okej vad är bäst och enklast att ta bort, trottelstopp, bricka i insuget eller bricka i utblåset?

Varsa skrev:
2278314 Okej vad är bäst och enklast att ta bort, trottelstopp, bricka i insuget eller bricka i utblåset?
Trottelstopp skulle jag påstå, det tar 2 min, inga verktyg behövs... men det borde du väl veta själv om du vet vart dom sitter? :va

Haha jarå såklart jag vet, enkelt att sätta dit men möjligtvis krångligt att tillverka, beror på dimensioner osv, har inte öppnat mina fuggar här på min nya ännu, tänkte också rent besiktnings- och körningsmässigt. Vad säger vv/bilprovningen om vilka strypningar man gör. Räcker det helt enkelt med att visa bänkningspapprena där det står att det är <25kW eller vad behövs, någon med koll?

Det ska stå vad det är för typ av strypning i regpappret så det måste dom veta. Gissningsvis står det på samma intyg som effekten.

HanneZ skrev:
2278355 Det ska stå vad det är för typ av strypning i regpappret så det måste dom veta. Gissningsvis står det på samma intyg som effekten.

Pratade med Bilprovningen man måste bänka den på en, av dem, godkänd verkstad. Sedan är det ju upp till verkstaden om de vill godkänna min strypning eller inte.
Ingen som har exakta mått på trottelstopp eller liknande?

jag har precis samma problem nu som du hade då! hur löste sig allting för dig? fick du tag på några mått? jag själv funderar på att tillverka egna utblåsstrypningar och punkta i dem i blåsen och sen bänka, skriva ett intyg och visa upp intyg samt bänkpapper på regbesiktningen, någon som har mått på hur stort hålet i "ringarna" ska vara?

jag körde 82an ändå och tog körkortet och strypte min 84 istället.

Trottelstopp skulle jag påstå, det tar 2 min, inga verktyg behövs... men det borde du väl veta själv om du vet vart dom sitter? :va

du får gärna ge mig lite fler detaljer:hej

jag lämnade min till firma som bänkade och fixade trottelstopp.
kostade 2300:- för 3 år sedan.

jag lämnade min till firma som bänkade och fixade trottelstopp.
kostade 2300:- för 3 år sedan.

jo, jag har en tid på yamahacenter på fredag men de ska ha 2500 och för en fattig student känns det lite mycket... bättre då kanske att själv tillverka strypningar, bänka och skriva egna intyg att visa upp tillsammans med effektintyget på bilprovningen. räknar då med att komma under halva kostnaden så...

förresten, vore det inte smart med en sån där cdi-strypning ála trimmad moppe?:D koppla in "boxen" i cdi:n, ställa in önskat varvtal, koppla på den och bänka med ett varvtal som då ger önskad effekt och sen skriva ett intyg där man lovar och svär på heder och samvete att man monterat en varvtalsbegränsning och visa upp detta intyg samt effektintyget för bilprovningen:) det borde väl kunna funka va?:va

en bänkning kostar ju samma som de ska ha för strypning!(här hemma iaf)
sen kan du inte skriva ett intyg själv. antingen köpa färdig strypsatts eller göra det hos nån som är auktoriserad har jag för mig!
men pröva! sparar man någon 1000:- är det ju helt ok enligt mig.

en bänkning kostar ju samma som de ska ha för strypning!(här hemma iaf)
sen kan du inte skriva ett intyg själv. antingen köpa färdig strypsatts eller göra det hos nån som är auktoriserad har jag för mig!
men pröva! sparar man någon 1000:- är det ju helt ok enligt mig.

jaså?:va här nere kostar en full strypservice (lät porrigt:D ) ca 2500, en färdig strypsats från mc-kompaniet ca 1500, en bänkning mellan 500 och 1000 kr och en regbesiktning 600 kr. jaha, ojdå... jag hade för mig att det var såhär att intyget som medföljer med färdiga strypbrickor kunde ersättas av ett bänkpapper och sen intyget om att strypningen är monterad kunde skrivas av en själv, precis som vanligt... men jag ska ringa bilprovningen och prata med en av deras ingengörer idag, får se vad de säger:)
tycker likadant här:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP