Strypning saknas - Regbesiktning

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Detta är ingen körkortsfråga, jag har full A-behörighet sedan många år.
Håller på att renovera och bygga om en Honda CB400N -82 till Caféracer.
Upptäckte när jag kollade med registret att den skall vara strypt sedan tidigare till 25KW med brickor i insug. Orginal effekten är 32KW dvs mindre än 35KW. Brickorna saknas dock, dvs den är inte strypt i verkligheten. Är det någon som bryr sig när jag kontrollbesiktar och jag måste registreringsbesikta för att få rätt siffra i regbeviset ? Någon som har erfarenhet ?
Skall jag bara pröva att kontrollbesikta ? polisen lär ju inte bry sig då jag har A-kort ?
Vid en sådan regbesiktning tittar de då på "allt" annat också? exempelvis solosadel etc ?
 
Solosadel och bortplockade passagerarfotpinnar har de inte brytt sig om på de byggen jag besiktat. Obefintlig strypning på min CBR brydde de inte heller sig om. Mina erfarenheter. :)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 
Vid en reg-bes så är risken att de hittar saker att klaga på som de inte kollar vid en vanlig besiktning.

Jag skulle satsa på en vanlig kontrollbesiktning. Risken att de märker skillnaden på 25kW och 32kW tror jag är liten.

Om de märker något så tror jag att det enda som händer är att du blir tvungen att göra en reg-bes och då har du bara förlorat vad en kontrollbesiktning kostar.

Mvh,
Ingvar
 
Vid en reg-bes så är risken att de hittar saker att klaga på som de inte kollar vid en vanlig besiktning.

Jag skulle satsa på en vanlig kontrollbesiktning. Risken att de märker skillnaden på 25kW och 32kW tror jag är liten.

Om de märker något så tror jag att det enda som händer är att du blir tvungen att göra en reg-bes och då har du bara förlorat vad en kontrollbesiktning kostar.

Mvh,
Ingvar
Det har du nog rätt i Ingvar, man måste nog lyfta tanken för att se att brickorna är borta, som du säger att de skall märka skillnaden när de provkör är nog liten. Prövar nog med kontrollbesiktning till våren.
 
Det har du nog rätt i Ingvar, man måste nog lyfta tanken för att se att brickorna är borta, som du säger att de skall märka skillnaden när de provkör är nog liten. Prövar nog med kontrollbesiktning till våren.

Jag har ett gammalt lik som pendlingshoj, den är reggad som att ha 25 kw men är snarare i regionen av 70 kw, men det då de inget om alls. Jag har funderat på att regga om den som ostrypt mest för försäkringens skull.
 
Nuförtiden anser väl bilprovningen att det är en polisiär fråga om strypningen är borta.(dvs, om nån kör med mer effekt än man är berättigad till)
 
Vid en reg-bes så är risken att de hittar saker att klaga på som de inte kollar vid en vanlig besiktning.

Fast... Jag har regbesiktigat en av mig strypt hoj från A till A2. Det man behöver är papper på eventuella ändringar mm. De gjorde inte ens en vanlig kontrollbesiktning vid det tillfället. 3 år sedan, typ.
 
Jag har funderat på att regga om den som ostrypt mest för försäkringens skull.

Beroende på vad du har för försäkringsbolag så ska det inte spela någon roll. Både Svedea och Bilsport försäkrar på ursprungseffekt oavsett hojen är strypt eller inte - sannolikt för att så många avstryper sina hojar.

När jag reg-besiktade min hoj efter att ha monterat strypningen så gjorde de ingenting mer än att komma ut på parkeringen, kolla att strypningen var monterad, kika på den nya etiketten med effektspec, läsa av mätarställningen och sno min gula lapp där jag intygade att jag monterat strypningen korrekt.

Så länge hojen är försäkrad på ursprungseffekt och du har behörighet för den så bör det inte vara några konstigheter i mina ögon.
 
Beroende på vad du har för försäkringsbolag så ska det inte spela någon roll. Både Svedea och Bilsport försäkrar på ursprungseffekt oavsett hojen är strypt eller inte - sannolikt för att så många avstryper sina hojar.

När jag reg-besiktade min hoj efter att ha monterat strypningen så gjorde de ingenting mer än att komma ut på parkeringen, kolla att strypningen var monterad, kika på den nya etiketten med effektspec, läsa av mätarställningen och sno min gula lapp där jag intygade att jag monterat strypningen korrekt.

Så länge hojen är försäkrad på ursprungseffekt och du har behörighet för den så bör det inte vara några konstigheter i mina ögon.

Problemet är att de kan komma undan att betala på teknikaliteter. Om fordonet inte stämmer överens med fordonsregistret så är fordonet egentligen inte godkänt att köra med, och då kan de komma undan att betala försäkring. Iaf vad jag förstått...
Att sedan allt förnuft säger att det inte bör vara så spelar ju föga roll när byråkrater är inblandade.

Nu har jag ju behörighet för fordonet på full effekt, försäkring och hela skiten och har Svedea, som varit oerhört trevliga att ha att göra med alla gånger jag behövt nyttja försäkringen så jag *tror* inte det är någon bal på slottet. Men, det skulle mest vara för sinnesfriden jag skulle regbesikta om den till ostrypt så jag *vet* att det inte är några oegentligheter som kan dyka upp.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top