Strypning, R6

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Hej

Köpte en R6 från 1999, idag..

I pappret är den strypt till 25kw men är ostrypt i verkligheten, tidigare ägaren hade ingen strypning kvar så nu har jag en hoj som ska vara strypt och besiktigas i vår men jag sitter utan strypning..

Frågan är då, kollar de effekten på något sätt, testar och om de tycker att den går för bra så får man ombesiktning/reg.besiktning? Beror det på vem man får som besiktningsman kanske..

Min hojj ska vara strypt i förgasarna, finns det något ställe att köpa den typen av strypning så att jag kan montera den inför besiktningen ?

Tjena.

Tror det beror mycket på besiktningsmannen om dom kollar eller inte, samt vad det är för väder/årstid.
Iom att den redan är registrerad 25kw, så tror jag (är ganska säker på) att du kan tillverka några egna provosoriskt som är likadana som orginal. Bricka som bricka, bara de är samma storlek som orginal.

Om jag nu har fel och det inte går att tillverka egna brickor, så kan du köpa strypningsatser till de flesta modeller på Mckompaniet i Väring. Kostar 1695:-.
Men jag tror att du kan göra egna brickor med rätt mått iom att den redan är registerad och klar för 25kw.

Vill du besikta med brickor i så kan du gott och väl göra dem själv.
Om hojen skulle råka göra 25 eller 40 kW spelar nog inte så stor roll. Men torskar du och måste besikta om, då är dom nog mer kritiska om det verkar stämma eller inte.

Annars, ett bättre allternativ är väl att du besiktar in den på full effekt igen. Då behöver inte vi andra betala din försäkring!

Mats

Vill du besikta med brickor i så kan du gott och väl göra dem själv.
Om hojen skulle råka göra 25 eller 40 kW spelar nog inte så stor roll. Men torskar du och måste besikta om, då är dom nog mer kritiska om det verkar stämma eller inte.

Annars, ett bättre allternativ är väl att du besiktar in den på full effekt igen. Då behöver inte vi andra betala din försäkring!

Mats

För man betalar inte försäkring för full effekt? :smasha

Mats

Tack men moralkärringar är inte välkomna..

Okej, har inte lust att betala 50000;- kr i försäkring..

Vad händer om man åker dit/torskar? Är det en reg.besiktning eller ombesiktning ??

De flesta försäkringsbolag försäkrar på full effekt oavsett om hojen är strypt eller ej. Men tillverka brickor till insuget med ca 10mm hål och sätt i trottelstopp så att trotteln bara rör sig 5mm så har du en perfekt strypning. (Har monterat till fzr och de ser ut så)

Anledningen till varför jag ska ha den stryp är för att jag bara har a-begränsad, inte för att få den billigare i försäkring osv..

Men man kan alltså göra brickor osv själv.. för att jag är inte så sugen att betala 1700 kr..

Någon som vet exakt hur brickorna ser ut osv, kanske till och med någon som har en bild på ett par brickor?

Förresten, måste man ha något intyg på att hojjen är begränsad eller att strypningarna är monterade vid besiktning? För det har jag inte..

Last edited:
"Förresten, måste man ha något intyg på att hojjen är begränsad eller att strypningarna är monterade vid besiktning? För det har jag inte.."

Har själv en 600 GSX som på pappret ska vara 25 kw och orginal 63kw! Har försäkrat hos länsförsäkringar där jag får betala för full effekt, de går inte efter nuvarande effekt utan effekten hojjen har från början..
Besiktade i våras och var inga problem med papper osv; de provkör hojjen sen är det inte mer med det..
Dock tror jag de skulle känna skillnaden mellan 25kw och 63 kw vilket skulle medföra att de vill kolla papper för strypning ;)

Tack för ett bra svar! :)
Dock tror jag de skulle känna skillnaden mellan 25kw och 63 kw vilket skulle medföra att de vill kolla papper för strypning ;)

Mm, det är det jag funderar på också, de kommer antagligen känna skillnad på 25kw eller 82kw..

"Mm, det är det jag funderar på också, de kommer antagligen känna skillnad på 25kw eller 82kw.."

Du skulle ju kunna göra en tillfällig "ful-strypning" och sätta brickor i utblåset aka kröken.. (A) Vet inte vad för diameter du bör ha för att den inte ska gå för dåligt.. Inget jag uppmanar till men ett alternativ om du inte vill punga 1700 ludna mynt

Tack men moralkärringar är inte välkomna..

Okej, har inte lust att betala 50000;- kr i försäkring..

Vad händer om man åker dit/torskar? Är det en reg.besiktning eller ombesiktning ??

Jag är inte morakärring, Jag är bara egoist!
För om du betalar mer i försäkringspremie, så får jag lägre. Det är bra för min plånbok:tummenupp
Men nu blev det ju ingen skillnad för dig, så då spelar det ingen roll.

Mats

Du skulle ju kunna göra en tillfällig "ful-strypning" och sätta brickor i utblåset aka kröken.. (A) Vet inte vad för diameter du bör ha för att den inte ska gå för dåligt.. Inget jag uppmanar till men ett alternativ om du inte vill punga 1700 ludna mynt
Jo, funderade på det lite.. vart menar du mer exakt, är inte så bra på hojjar ännu.. Har en slipondämpare monterad, men ska montera originaldämparen inför besiktningen och den är ju delad under hojjen så att säga, är det där du menar att man kan montera en bricka eller tidigare i avgassystemet?

Mats757 skrev:
Jag är inte morakärring, Jag är bara egoist!
För om du betalar mer i försäkringspremie, så får jag lägre. Det är bra för min plånbok
Men nu blev det ju ingen skillnad för dig, så då spelar det ingen roll.

Mats
Hehe, okej, jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg, hade fått i mig ett antal öl vid den tiden. Jag har bara a-begränsad därför ska jag ha en strypt hoj.

Jo, funderade på det lite.. vart menar du mer exakt, är inte så bra på hojjar ännu.. Har en slipondämpare monterad, men ska montera originaldämparen inför besiktningen och den är ju delad under hojjen så att säga, är det där du menar att man kan montera en bricka eller tidigare i avgassystemet?

Okej.. Jag vet inte om det gör någon skillnad ifall man skulle sätta en bricka där eller direkt efter cylindrarna? Men min ursprungliga tanke var att sätta brickor imellan cylindrar och avgasrören.. Alltså att du lossar hela systemet från hojjen, och sedan mellan cylinderns utblås och avgasröret placerar du en bricka som stryper ner hojjen..

Är det till hjälp? Någon med lite mera kött på benen när det gäller detta får gärna komplettera! :hoppa
Har inte gjort strypning på större hojjar, bara på 125an jag hade..

Okej, Jo då förstår jag. Var lite osäker på om du menade direkt i avgassystemet men nu vet jag.

Någon som vet om det funkar att dra ner effekten på detta viset, så att man märker någon skillnad så att säga.

Brickorna som du får med i strypningssatserna tillverkar du själv på 10min.
Plocka bort förgasarna och mät insugsgummit för måtten. De ser ut såhär iaf.

Förresten, är det en rödvit -99a som du köpte i Nyköping?

Bifogat

• bricka.JPG
    bricka.JPG
    2.8 KB · Visningar: 228
Brickorna som du får med i strypningssatserna tillverkar du själv på 10min.
Plocka bort förgasarna och mät insugsgummit för måtten. De ser ut såhär iaf.

Förresten, är det en rödvit -99a som du köpte i Nyköping?
Okej, tack. Suveränt..

Jo, det är den hojjen.. ska fixas till lite och sen besiktas..

Då har jag vart på och pillat på de flesta skruvar på din hoj. :)
Haha okej.. då är det dig jag ska skälla på om det är något fel ;)

Som sagt, ska gå igenom hojjen under vintern, svetsa lite osv..

Ska man ha ett trottelstopp också för att begränsa den "korrekt"? Hur löser man det?

Last edited:
Haha okej.. då är det dig jag ska skälla på om det är något fel ;)

Som sagt, ska gå igenom hojjen under vintern, svetsa lite osv..

Ska man ha ett trottelstopp också för att begränsa den "korrekt"? Hur löser man det?
Svetsa? :va

Jag hade bara brickor i min r6 när jag reggade om den och polaren hade bara trottelstoppen och båda var såpass strypta att det inte vara några som helst problem. Jag tror ingen besiktningsman känner skillnad på 25kw och 30kw.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna