Strypning på GPZ1100 -95?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Jag undrar om någon vet vad det sattes för strypning på svensksålda Kawasaki GPZ1100 -95-97?
Enligt instruktionsboken har den modellen 95 kW, utom i Sverige där den var reggad med 54kW. Har också kollat på mitt registreringsbevis och där står det mycket riktigt 54kW...
Jag tror inte att min hoj fortfarande är strypt, den pinnar på bra mellan 70-220 iallafall :) , men finns det något sätt att enkelt kolla det när jag ändå håller på att skruvar i vinter?
Tacksam för alla tips!
 
Menar du att den toppar 220?
För du kan ju liksom på det sättet se om den är ostrypt, gör den en 260 blås så är den ju ostrypt.

Troligen är det annars en strypning i insugen som begränsar.

På den tiden ströps hojarna för att få en billigare försäkring, men jag skulle tro att 90% av dem sedan ostryptes omedelbart efter köp.
 
Nä, den toppar säkert mer, fast jag är en sån chicken :gnissla så jag har inte kört fortare...
Vid 210 ökade den fortfarande rätt kraftigt, sedan började det kännas olustigt med en massa trafik på E4:an, så vid 220 släppte jag av.
Då tror du jag kan utgå från att strypningen är borttagen redan?
Försäkringen blev bra iallafall med 54kW i regbeviset :)
Drygt 1600:- hel/hel med lägsta självrisken :tummenupp
Tack!
 
54kw är 73hk, och visst kan den då gå 220 men det börjar nog närma sig toppfart då och den är inte kännas pigg längre, det är ju en stor motorcykel det där.
 
Min GPZ-1100 har också 54kw i reg beviset... Hade det varit drygt 70 kusar
på dryga 250kg hoj så hade du gäspat.. När jag vrider på rullen står det ganska klart att alla ca 130hk är hemma i stallet :tummenupp

Det är nog inte många GPZ-1100or som fortfarande är ostrypta..
 
zopilote skrev:
Jag undrar om någon vet vad det sattes för strypning på svensksålda Kawasaki GPZ1100 -95-97?Tacksam för alla tips!

Spjällaxelns (eller vad den kallas på insprutet) rörelse var beränsad med en liten gjuten klack på "inspruts-huset". Den öppnade alltså inte fullt. Den var skit-lätt att ta bort. Jag tror det var enda strypningen. Gör hojen 220+ är den ostrypt! :yoparty
 
Tackar allihopa! Då kan jag ägna mig åt roligare skruvande än att leta efter obefintliga strypningar i vinter :)
Någon som vet om kamkedjesträckaren är en svag punkt på denna motorn? Jag har hört lite rassel på tomgång, så jag kanske skulle passa på att byta den för säkerhets skull?
En ny orginal kostar ca 750:-, så det är inte några jättepengar. Blir betydligt dyrare om det kuggar över antar jag :rolleyes:
 
zopilote skrev:
Någon som vet om kamkedjesträckaren är en svag punkt på denna motorn?

Vad jag vet är det i princip bara ventilspelet som du skall se upp med. Ett problem som motorn delar med en del andra av Kawas modeller. Bör kollas var 1200 mil. Ventilerna "sätter sig" i ventilsätena och spelet blir mindre och mindre.. Till slut är det inget spel kvar och du bränner bränner dom. Symptom är väldigt orolig tomgång, och den blir svårtstartad när den blir varm.

Min hoj har gått 8000mil, och rasslar väl lite en del när den är kall, men Kawas motorer brukar rassla, så det är inget att bry sig om! Tänkte hon skulle gå ett par 1000 mil till innan jag börjar funder på byte, renovering eller så... :hihi drar ingen olja, i princip mellan servicarna (600mil)

Gamla hojar rasslar bäst! :tummenupp
 
Silwer skrev:
Min vän Stig Af Hojén menar att ljustakarna lätt kan bli glappa i leden på en sån här hoj, iofs var det vanligast på Malaguttis 73or.

* Gör ej inlägg när du är / spelar full!
 
Spjällaxelns (eller vad den kallas på insprutet) rörelse var beränsad med en liten gjuten klack på "inspruts-huset". Den öppnade alltså inte fullt. Den var skit-lätt att ta bort. Jag tror det var enda strypningen. Gör hojen 220+ är den ostrypt! :yoparty

Tror min gpz är strypt... skulle vara tacksam med en bild på "spjällaxeln där klacken finns (fanns)"
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top