Strypning av lv-reggad enduro

bobbe1996

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2011
Hoj
2009 Yamaha xj-6n
tja undrar om det finns företag som gör strypningar till en wr450 så jag får den på 25kw eller något(huvudsaken effekten blir mindre än 0.2kw) eftersom att den är reggad på 30kw och blir då 0.24kw/kg. och sedan vid regg-besiktning så reggas den väl bara som en mc? inte som en strypt mc (a2) eller liknande?:confused:

de flesta firmor med tillgång till dyno kan fixa det om de är villiga, hör av dig till närmsta bästa

också undrar jag hur grinig dom blir om man skulle köra en gasgas 450 som inte överstiger 35 kw och har 0.207kw/kg?

Som ingenjör skulle jag säga att om de anger 0,2 som gräns med bara en värdesiffra så innebär det att 0,24999999999999 är godkänt. Men de har ju sina egna regler ?

Som ingenjör skulle jag säga att om de anger 0,2 som gräns med bara en värdesiffra så innebär det att 0,24999999999999 är godkänt. Men de har ju sina egna regler 

Som matematiker *på lossas* så är värdet 0,2 just 0,2.
Och 1,999999999999 < 0,2 < 0,24999999999999

En gräns är satt vid 0,2 just för att någonstans måste en gräns sättas. Poängen med en gräns är att inte tänja på den, då syftet med att sätta gränsen var onödigt och tolkningar kan vara livsfarligt.

Polisen ser att du kör ett fordon som du ej har behörighet för, sedan vad de gör åt detta kan ju bero på hur kunniga de är, om de själva kör MC och inser problematiken, eller om de nyligen genomgått en skiljsmässa där partnern lämnat polisen för en annan motorcyklist.
De kan ju även vara paragrafryttare och nita dig stenhårt för olovlig körning.

Det är det som är skillnaden mellan ingenjörer och matematiker, ja förutom storleken på räknestickan då :P
I verkliga livet beaktar man värdesiffror och avrundningar. När man läser numerisk analys så ar det en stor del av kursen att lära sig behärska dylikt.
Därmed inte sagt att de som skriver reglerna någonsin besökt det verkliga livet...

Vi kan lugnt utgå från att 35kW är en avrundning, troligen ligger tillverkningstoleransen på mer än avrundningen ändå, och vikten brukar alltid anges i hela kg, där har vi en avrundning till.
Om man räknar på +-0,5kW och kg så ser det ut så här:
34,5/175,5=0,196581197
35,5/174,5=0,203438395
Detta ger en standardavvikelse på 0,003428613 dvs 1,71%, detta är den minsta onogrannheten vi kan komma ned i, sedan skall vågens felmarginal beaktas...

Allt det här är sådant som den som författade förordningen måste ta hänsyn till, huruvida han/hon/den/det gjort det är ju en annan femma.Lättast är väl att ringa SFRO och fråga hur noga det är med decimalerna. Jag tror inte BP har någon riktig koll.

Ett annat alternativ om värdet nu ligger så nära gränsen kanske kan vara att ändra vikten vid regbesiktningen?

35kW/0,207 = 169,0821 kg (vi avrundar inte för då blir matematikerna sura:)
Om man stoppar dit 5,9179kg extra vid vägningen är saken biff!
35/175= 0,2 på pricken

Nu skrev du ju aldrig vad du hade för effekt/vikt men jag tog maxvärdena, en snabb uppskattning ger att det borde räcka med 4kg för din hoj, den borde ligga någonstans 110-120kg

Vi kan lugnt utgå från att 35kW är en avrundning, troligen ligger tillverkningstoleransen på mer än avrundningen ändå, och vikten brukar alltid anges i hela kg, där har vi en avrundning till.
Vadå avrundning? 35kW är 35 kW! Vad som står i regbeviset angående vikten är en angivelse. Kan låta lite väl paragrafryttare från min sida nu, men reglerna utgår från angiven data och inte avrundningar. Sedan att tillverkaren avrundat när de ger ut datablad för sin produkt är säkerligen i sin tur reglerat från sitt håll, men lagens tillämpning utgår från regbeviset, eller?

Allt det här är sådant som den som författade förordningen måste ta hänsyn till, huruvida han/hon/den/det gjort det är ju en annan femma.Lättast är väl att ringa SFRO och fråga hur noga det är med decimalerna. Jag tror inte BP har någon riktig koll.
Du skall inte ringa SFRO, du ska ringa en jurist och fråga hur lagen tolkas och om det är ok att lägga till några decimaler här och där. Själv tror jag inte det.

Ett annat alternativ om värdet nu ligger så nära gränsen kanske kan vara att ändra vikten vid regbesiktningen?
Nu börjar det likna något! Du kanske har koll på SFRO biten men hade kanske gått att regga som ombyggt fordon om chassit modifieras med en blyklump, glöm inte att ta med den på var besiktning :lol

Detta kändes som en rolig diskussion, inte ofta det blir från detta perspektivet! Uppskattades! Om jag missat ngt så är det bara att hugga hårt :tungan

Kollade lite.
Du har alldeles rätt att man utgår från uppgiven effekt, men man går på faktisk vikt! Detta innebär att två annars identiska hojar kan få olika kvoter.

Nu har jag aldrig ägt någon endurohoj men jag antar (oförlåtligt, jag vet!) att det skiljer sig lite från att regga in en sproilans ny gathoj från tillverkaren. För gathojen så har tillverkaren typat hojen med vikt, effekt etc. och det är samma för alla hojar av den typen. För endurohojen så är varke hoj unik, lite som ett amatörbygge, och bedöms individuellt. Om nu BP:s våg skiljer sig från min och jag hamnar på en kvot på 0,2000000000000000000..01 vid regbesiktningen (infoga godtyckligt antal nollor) blir den då underkänd?

Det kan ju faktiskt skilja mellan olika miniräknare när besiktningsmannen ska räkna ut värdet (kanske använder han rent av en Pentiumprocessor?)

Det måste finnas en rimlighet i det värde som beräknas, det kan inte hänga på om hojen är daggvåt när man väger, så det borde finnas riktlinjer för hur många decimaler som skall användas.

Ang. jurist så var det det jag menade med SFRO, jag vet att trycknissarna med sina superdupertrippelturboombyggnationer försöker att verkligen ligga på gränserna för effekt/vikt så någon jurist hos SFRO borde ha tagit reda på vad som egentligen gäller vilket sällan den vanlige besiktningmannen gör.

Och angående ny regbesiktning för ändrad vikt, så görs det ju regelbundet, polisens bilar fär ny tjänstevikt pga allt skrot de släpar runt på, husvagnar och 13-bilar typas ned för att kunna köras på vanligt B-kort, Bilar har ökat totalvikt för att kunna dra stora släp lagligt, så varför inte slänga dit några kilo bly vid vägningen när man reggar sin enduro.

Det är ju ändå den faktiska vikten som räknas.

Mycket roligt att kunna ha en hård diskussion om finare nyanser utan att det övergår i pajkastning!!:krama

Oftast kan man köpa en enduro redan reggad som antingen lanvägsreggad eller enduroreggad. Ibland är den förreggad så att grundpapprena finns så att den går att regga in senare efter eget önskemål, då kan man själv välja om man vill ha LV eller enduro reg.

Nu spånar jag lite, men om vi tänker motorcykel, oavsett om det är 450 eller guldvinge:
kan man bänka skiten, ta med intyg på effekt, samt slänga på en blyvikt och väga, ha intyg på nya vikten, och regga in den med de nya intygen? Antar dock, likt avgassystem och ljudnivå, att man får hänga på blyvikten inför varje besiktning hädanefter, likt slipons :3freak
Men poängen blir att vi då har en cykel som vi reggat in med ny data, och som eventuellt kan vara godkänd för A2 kort?

Uppstår dock ett problem! Försäkringsfråga!
Att ta bort en strypning är vida diskuterat att köra olovligt bla bla bla. Men att ta bort vår blyvikt! Detta ändrar ju effekt/vikt förhållande till kanske otillåtna nivåer för A2! :yoparty
Riskerar man olovlig körning och utebliven försäkring med rättsliga påföljder vid eventuell olycka?

Det är ju ingen vägning vid vanlig besiktning så det ska väl inte vara något problem. Såvitt jag vet är det väl helt ok att köra utan kåpor tex och de väljer ju några kg. Min bil är reggad med 7 stolar bak och de är tunga as men jag får ju plocka i och ur dem som jag vill. Vilken vikt är det egentligen som man räknar på? Torrvikt, våtvikt, tjänstevikt eller totalvikt

Nu pratade jag ju om att registrera om motorcykeln med ny lägre effekt på pappret (läs: egentligen ostrypt), men du har ju en poäng.

Begränsning på B-kort vilka fordon som får framföras styrs av reg-bevis på fordonet. På bil antar jag att totalvikten är mest intressant, då efter gräns räknas som en lastbil? (osäker på regelverket). Kollade upp min skåpbils regbevis och den låg på 2800kg i totalvikt, vilket också är den skattepliktiga vikten trots att jag ofta kör tomt skåp..... jävla as! Men såvitt jag vet så är det inga effektbegränsningar som gäller gällande körkortet i sig.

Men motorcykel är speciellt i denna fråga då dessa styrs av motorns egenskaper, likt 'tillverkarnas angivna originaleffekt' samt ändrad effekt såsom strypning.

Hade varit häftigt att beställa en MC från tillverkare, ex R6a då jag vill minnas att den inte går att regga om till A2 behörighet, fast med mappning från fabrik på 35kW och registrerad med denna effekten. Skulle det gå?
Jag vet att KTM ska gå att beställa med olika mods direkt från fabrik såsom helsystem med mappning, men vet inte hur regbeviset ser ut på dessa hojjarna.

Det borde gå. Om man köper släp kan man ju vid första reg välja vikt inom vissa marginaler. Och om din ktm har en specialmappning från fabrik borde det framgå på papperen

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...