Strypa R1/r6?

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Hej,
Jag är rätt så ny här på Sporthoj.com, men jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig!
Jag kommer ta A-begränsad körkort(25 kw, då jag är 19 år) och är ute efter R1:or eller R6:or. R6:a har man hört att det inte ska vara några större problem med att strypa till 25kw, och motorn mår ända ungefär lika bra, vet ej om det stämmer?... Men när det gäller R1:or så hittar jag ingen info ifall det skadar motorn mycket ifall jag skulle strypa den ner till 25kw.

Jag hoppas att det finns någon här på forumet som kan hjälpa mig!

Tack på förhand!
P.s! jag kommer köpa beg. hoj, 99:a och uppåt + visste ej hur man stänger tråd, finns även i "jag är ny" D.s!

Strypsatser finns att köpa på www.mc-kompaniet.se för 1395, kostar sen 600kr att regga om hojjen. Huruvida motorn skadas av strypning vet jag inte. Men troligt är att det är svårt att visa på något sådant alls. Hur skulle en R1a må sämre av att strypas än en R6a menar du? Pga dess högre effekt? En R6a motor levererar mer effekt per cc än en R1 så jag tror resonemanget faller där, vad säger ni andra?

Använd sök funktionen nästa gång, detta avhandlas en gång/vecka. Slutpredikat. Nån annan lär ta vid rörande R1ans lämplighet som första hojj =)

Last edited:
Phr33k skrev:
2166193 Strypsatser finns att köpa på www.mc-kompaniet.se för 1395, kostar sen 600kr att regga om hojjen.

Använd sök funktionen nästa gång, detta avhandlas en gång/vecka. Slutpredikat. Nån annan lär ta vid rörande R1ans lämplighet som första hojj =)

tack så mycket Phr33k,
Men frågan är fortfarande obesvarad, ifall det skadar motorn när motorn är strypt?

Om du ska posera vid korvkiosken.. OK.. men ska ha något som är roligt att köra, så satsa på en motard eller nått annat istället... Strypa en hoj från ca 170hk till 34hk.. :va

Vishy skrev:
2166216 tack så mycket Phr33k,
Men frågan är fortfarande obesvarad, ifall det skadar motorn när motorn är strypt?
Ja jag såg att jag missade frågan lite, redigerade min post men du han svara före =)

Fire skrev:
2166220 Om du ska posera vid korvkiosken.. OK.. men ska ha något som är roligt att köra, så satsa på en motard eller nått annat istället... Strypa en hoj från ca 170hk till 34hk.. :va

Självklart är syftet att posera lite :) , men sedan tycker jag att de är RIKTIGT snygga!!! synd att man inte får ta obegränsad direkt när man är 19 år! Men frågan kvarstår! om det är skadligt för motorn, och ifall ja? Hur skadligt är det?

tjappa! jag ska strypa min r6 om någon vecka. kommer övningsköra med sen blir det nog till att ta bort den när jag blivit lite säkrare. Känner ingen som "kör" med 25 kw begränsning --> olagligt men men..

finner ingen mening med att köpa en r1 när en r6a är mkt mer än vad man kan hantera som första hoj!

ett hett tips är ju också att du tänker på försäkring. inte många bolag som försäkrar sporthojar på 25 kw längre, de går på ursprungseffekte, d.v.s 120 hk på min och 150 - 170 på r1or!

aja hur du än gör så köp en r6 istället ! :D

Fire skrev:
2166220 Om du ska posera vid korvkiosken.. OK.. men ska ha något som är roligt att köra, så satsa på en motard eller nått annat istället... Strypa en hoj från ca 170hk till 34hk.. :va

Mjaa han är ju så smart att ta en hoj med mycket effekt från början så han kan få en fin o dyr försäkring :hihi , vissa är ju för smarta haha. Sen har och är R1 den bästa första hoj man kan köpa haha, otroligt hur många som har blivit crashade i sverige. Skadligt för motorn mjaa tror ej den mår så bra av det men men ingen fara tror jag. Kör du med halvförsökring så kanske du kommer undan med 1000:- + i månaden . Helförsäkring 35k+ per år.

Last edited:
besikta med 25 kw strypningarna. sedan så plockar du bort dom. efter du har besiktat.vem fan vill köra en yamaha r1 med samma effekt som en 125a :yoparty .

driverinblack skrev:
2166257 besikta med 25 kw strypningarna. sedan så plockar du bort dom. efter du har besiktat.vem fan vill köra en yamaha r1 med samma effekt som en 125a :yoparty .

Låter som ett smart vall om man är rädd om livit..o om man överlever så får man ju kanske inte tillbaka några pengar om det märks att man har kört ett fordon man ej får köra. Som sakt R1 är bästa första hojen som finns att köpa, finns mycket delar m.m eftersom 40%+ av R1 har blivit crashade i sverige

Lam-Kaka skrev:
2166251 Mjaa han är ju så smart att ta en hoj med mycket effekt från början så han kan få en fin o dyr försäkring :hihi , vissa är ju för smarta haha. Sen har och är R1 den bästa första hoj man kan köpa haha, otroligt hur många som har blivit crashade i sverige.[!]

Last edited:
Vishy skrev:
2166270 Jag är inte orolig för försäkring då den kommer stå på farsans namn! bor i samma hushåll, det jag är orolig för är att motorn ska inte skadas p.g.a strypningen. Please kan vi hålla oss On-Topic! och svara på ifall motorn blir skadad eller inte

Mjaa motorn mår ej bra av det. Finns så många r1 motorer på skroten så det e lungt :tummenupp , Sen så kommer hojen bli så trött så det finns ej.. men men o om du då tar bort stypningen o du smäller o de ser att du ej får köra en ostrypt hoj(de kollar om den är stypt). Så får ni inte tillbaka några pengar bara så ni vet.. om ni inte har riktigt tur.

Last edited:
Lam-Kaka skrev:
2166278 Mjaa motorn mår ej bra av det. Finns så många r1 motorer på skroten så det e lungt :tummenupp

Men som jag skrev tidigare så tycker jag att R6:orna är så snyyygggga! Så ni rekommenderar hellre Strypt r6:a då? Eftersom såsom jag har förstått så skadas motorn mer med fler hästkrafter!

Tjena!

Jag började med en Aprilia 125 cc när jag var 16.
Tyckte mig klara en lite större hoj efter två år på vägarna,
så jag letade upp en fin R6a.

Och den har jag kört strypt i snart 1½ år, har ALDRIG haft några problem med den. Den går lika bra nu ostrypt, som den gjorde innan. (Farsan fick provköra utan strypningar för att testa motorn). Så vitt jag vet och kan förstå tar inte motorn någon skada. Tveksamt att så många företag skulle sälja strypningsatser om det skulle sabotera motorn!

Lite OT:
Allt tjaffs om att det är en usel hoj att börja med, att det bara är för att styla osv osv kan du slänga i soptunnan. Skitsnack alltihop!
Jag har upplevt den som en underbar mc, och perfekt första(andra) hoj.
Och du har nog med effekt med 34 hk, då den fortfarande gör 190 km/h, men går inte upp på bakhjulet så fort man gasar (Kan vara en fördel om man är nybörjare).

Försäkringen är inte heller snordyr, det är extremt individuellt.
Jag betalar 4500 kr/året halvförsäkrad, men då står den skriven på min adress, och alla som är skrivna här får köra den (Alltså INGEN skenförsäkring).

Tycker du gör väldigt rätt i att köpa dig en R6a :) Skitbra hoj!

Mvh Ascari

Last edited:
Vishy skrev:
2166270 Jag är inte orolig för försäkring då den kommer stå på farsans namn! bor i samma hushåll, det jag är orolig för är att motorn ska inte skadas p.g.a strypningen. Please kan vi hålla oss On-Topic! och svara på ifall motorn blir skadad eller inte

uu du kommer bli dödad, redigera det där.

Motorn stryps genom brickor mellan förgasare och cyl som gör hålet till 1/3 och även genom att trottlarna bli begränasade(trottelstopp) att öppnas (har hört dom knappt öppnas alls :3freak) men det borde väll funka bra för de ger den ju helt enkelt inte full gas. Men vad vet jag......

Helt klart så ska du köpa en R6a om du tycker de också e snygga :tummenupp , mindre pengar o mer kul

Lam-Kaka skrev:
2166278 Mjaa motorn mår ej bra av det. Finns så många r1 motorer på skroten så det e lungt :tummenupp

Utveckla gärna hur motorn inte mår bra? Då jag kört min hojj med strypning är jag intresserad av att veta tecken, vad man kan gör för att åtgärda m.m. Då jag hade mina strypningar monterade kollade jag stiften före och efter utan att se någon skillnad. Bra färg på stiften = bra balans i förbränningen. Vad mer påverkas av att man stoppar brickor i insuget?

Ascari skrev:
2166305 Tjena!

Jag började med en Aprilia 125 cc när jag var 16.
Tyckte mig klara en lite större hoj efter två år på vägarna,
så jag letade upp en fin R6a.

Och den har jag kört strypt i snart 1½ år, har ALDRIG haft några problem med den. Den går lika bra nu ostrypt, som den gjorde innan. (Farsan fick provköra utan strypningar för att testa motorn). Så vitt jag vet och kan förstå tar inte motorn någon skada. Tveksamt att så många företag skulle sälja strypningsatser om det skulle sabotera motorn!

Lite OT:
Allt tjaffs om att det är en usel hoj att börja med, att det bara är för att styla osv osv kan du slänga i soptunnan. Skitsnack alltihop!
Jag har upplevt den som en underbar mc, och perfekt första(andra) hoj.
Och du har nog med effekt med 34 hk, då den fortfarande gör 190 km/h, men går inte upp på bakhjulet så fort man gasar (Kan vara en fördel om man är nybörjare).

Försäkringen är inte heller snordyr, det är extremt individuellt.
Jag betalar 4500 kr/året halvförsäkrad, men då står den skriven på min adress, och alla som är skrivna här får köra den (Alltså INGEN skenförsäkring).

Tycker du gör väldigt rätt i att köpa dig en R6a :) Skitbra hoj!

Mvh Ascari

tack för infon!!
Vad fick du betala för Motorcyklen? Eftersom det är första hojen jag kommer äga vill jag gärna veta vad folk pröjsar för Mc:n också, lite off topic dock.
Vart är den bästa stället att hitta beg. r6:or?

Tack på förhand

Vishy skrev:
2166396 tack för infon!!
Vad fick du betala för Motorcyklen? Eftersom det är första hojen jag kommer äga vill jag gärna veta vad folk pröjsar för Mc:n också, lite off topic dock.
Vart är den bästa stället att hitta beg. r6:or?

Tack på förhand

Jag gav 53.000 för min, då hade den gått 1900 mil och var i skitbra skick.
Har köpt till ett Micron-slipon för 1400 kr (grymt ljud).
Sen utrustning (helställ,hjälm,handskar,stövlar) för ca 10.000 kr.

Blocket.se är nog det bästa :tummenupp

Mvh Ascari

Ascari skrev:
2166413 Jag gav 53.000 för min, då hade den gått 1900 mil och var i skitbra skick.
Har köpt till ett Micron-slipon för 1400 kr (grymt ljud).
Sen utrustning (helställ,hjälm,handskar,stövlar) för ca 10.000 kr.

Blocket.se är nog det bästa :tummenupp

Mvh Ascari

Det låter bra!
Vad är det för årsmodell?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu