Strypa och besikta

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Strypa och besiktiga

Ska köpa en obesiktigad och ostrypt hoj, och undrar vad besiktning och strypning går på?

Orka folk som säljer hojar som inte är strypta i papprena :kocko

EDIT: Felstavning

Last edited:
125kubik skrev:
Ska köpa en obesiktigad och ostrypt hoj, och undrar vad besiktning och strypning går på?

Orka folk som säljer hojar som inte är strypta i papprena :kocko

Detta kommer gå på 1500-3500kr beronde på vem som sätter i strypningen.

Bara strypning eller besiktning också?

Kan man inte strypa själva och se om det går igenom besiktningen?

När du ska ända kW i ditt registreringsbevis så måste du göra en så kallad registreringsbesiktning. Där ska du ha med ett strypningsintyg på att strypningen/ arna har satts dit på rätt sätt. Det skall göra av en mc-mekaniker. Jag har precis strypt min hoj, (onsdags) Yamahacenter tog 1750:- för strypningen. Sen så besiktningen kostade 600:-

Allround skrev:
När du ska ända kW i ditt registreringsbevis så måste du göra en så kallad registreringsbesiktning. Där ska du ha med ett strypningsintyg på att strypningen/ arna har satts dit på rätt sätt. Det skall göra av en mc-mekaniker. Jag har precis strypt min hoj, (onsdags) Yamahacenter tog 1750:- för strypningen. Sen så besiktningen kostade 600:-

Strypningen behöver inte sättas i av en mekaniker!
Du kan lika gärna göra det själv. Det enda kravet de har på besiktningen är att du har med ett intyg på att strypningen är monterad (vem som gjort det + underskrift). Du behöver även ett papper som talar om att strypningen som du satt i är godkänd, oftast TÜV- godkänd. Detta papper får du oftast med när du köper strypningen.

/Olle

Så det bör med andra ord räcka med att jag sätter i strypningen (som kostar 95:-) och sedan skriver på en lapp att hojen är strypt+min underskrift?

Gött med lite softa regler för en gångs skull.

125kubik skrev:
Så det bör med andra ord räcka med att jag sätter i strypningen (som kostar 95:-) och sedan skriver på en lapp att hojen är strypt+min underskrift?

Gött med lite softa regler för en gångs skull.

Du MÅSTE ha ett TÜV- intyg på att strypningen är godkänd.
Då kan du göra arbetet själv och skriva intyg.
Om du inte har ett TÜV-godkännande av strypningen, (brickor, trottelstopp eller vad det nu är) så måste en aukt. verkstad sätta dit den.
Så rktigt så softa regler är det inte...sorry
// Olle

Okej, vad bra!

Någon som har tips på en affär som säljer dessa strypningar innan jag ringer alla verkstäder i halva sverige?

Allround skrev:

Hade du skyltar och grejjer då eller? För jag ska registrera min nästa vecka och den är importerad, jag får dock betala 1990:- :näsblod

Extreem_ skrev:
Så jag borde ha ett papper någonstans där det står att min är strypt, godkänd osv? Har inte sett till det... Hmm.. :va

regbevis, beställ ett nytt gratis på vv.se

har för mig att man enligt lag ska ha det med sig under färd

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...