strypa ner och regga om en CRM 125?

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
hur ska man göra om vi säger att jag har lätt mc kort, jag köper en crm 125a som det står 20kw i papprena.
Finns det strypningar att köpa? vart?
hur ska man göra för att få in den nya effekten på pappret?
ungefär vad skulle det kosta?
 
Snowman89 skrev:
hur ska man göra om vi säger att jag har lätt mc kort, jag köper en crm 125a som det står 20kw i papprena.
Finns det strypningar att köpa? vart?
hur ska man göra för att få in den nya effekten på pappret?
ungefär vad skulle det kosta?

Du kontaktar närmsta Honda återförsäljare och ber dom ta hem styrpningar till hojen. Sedan måste man ha kvitto på att den är monterad, egentligen från en verkstad men pappa ksrev ett kvitto där han intygade att vi hade monterat strypningen. Sedan iväg till Registreringsbesiktning och få den registrerad.

Kostar ca 1000kr...
 
tvålen in da house:
Du kontaktar närmsta Honda återförsäljare och ber dom ta hem styrpningar till hojen


Troligtvis är MC-Kompaniet billigare på strypkitten än Honda är, dom har godkännda strypkit till dom flesta hojar, 11kw och mellanklass. Ett exempel är deras kitt till RS125 04 & 05 som kostar 2.900.- medan ett Aprilia orginal går på nästan 4.000.-. Vi monterar uteslutande MC-Kompaniets Alpha strypkitt på RS125, enkelt en ny CDI-Box och koppla ur avgasporten sen är den 11kw och helt körbar, drar fint från 3.000rpm, inget "hål" vid 5.000rpm och sen börjar den klippa vid 9.500rpm men med fint drag dit, dessutom busenkelt att återställa till FP inga bytta munstycken så att den riskerar att skära om det inte är gjort rätt....

DP says: http://www.mc-kompaniet.se/
 
Last edited:
DP skrev:
tvålen in da house:
Du kontaktar närmsta Honda återförsäljare och ber dom ta hem styrpningar till hojen


Troligtvis är MC-Kompaniet billigare på strypkitten än Honda är, dom har godkännda strypkit till dom flesta hojar, 11kw och mellanklass. Ett exempel är deras kitt till RS125 04 & 05 som kostar 2.900.- medan ett Aprilia orginal går på nästan 4.000.-. Vi monterar uteslutande MC-Kompaniets Alpha strypkitt på RS125, enkelt en ny CDI-Box och koppla ur avgasporten sen är den 11kw och helt körbar, drar fint från 3.000rpm, inget "hål" vid 5.000rpm och sen börjar den klippa vid 9.500rpm men med fint drag dit....

DP says: http://www.mc-kompaniet.se/

Ok. Men jag har för mig att mina strypningar inte alls kostade mycket. Runt 300-400 totalt. Det var en insugsbricka och en avgasbricka. Båda minskade bara diametern i insuget och avgaskröken. Båda hade också ett honda artikel nummer och kom i Honda förpackningar så jag är nästan säker på att det var orginal grejer.

Efter din ändring blev det lite mer uppenbart varför Aprilia grejerna kostade mer.....
 
okej, har mailat vv och frågat om vad det är som gäller och vad de kostar, ska kolla va de kostar med strypningar sen
 
tvålen skrev:
Ok. Men jag har för mig att mina strypningar inte alls kostade mycket. Runt 300-400 totalt. Det var en insugsbricka och en avgasbricka. Båda minskade bara diametern i insuget och avgaskröken. Båda hade också ett honda artikel nummer och kom i Honda förpackningar så jag är nästan säker på att det var orginal grejer.

Efter din ändring blev det lite mer uppenbart varför Aprilia grejerna kostade mer.....
stämmer, i alla fall på crm:en inte alls så dyrt, men jag visste inte att det var så billigt, men som sagt, insugsbricka och en till kröken.

Men jag undrar om man sätter dit en varvtalsregulator (utan switch) så den stryper varvena och man får ner den i typ 11 kw, då måste den ju omregistreras för att den nya strypningen skall vara godkännd, men vad kostar en ny registrering i så fall?
 
alltaså du behöver inte strypa ner den.. de kollar inte KW på besiktningen.. det gjorde de inte på min polares iaf..

men om du nu ska strypa ner den så räcker det att du sätter en plugg i början av avgassystemet.
 
Kronen skrev:
alltaså du behöver inte strypa ner den.. de kollar inte KW på besiktningen.. det gjorde de inte på min polares iaf..

men om du nu ska strypa ner den så räcker det att du sätter en plugg i början av avgassystemet.

Det står inte 11kw i pappret på hans hoj. Det måste göra det för att man ska få köra upp. Då måste man regbesiktiga.
 
Kronen skrev:
på mitt står det: strypt från 20kw i grenrör eller nått jävla piss.. orkar inte leta upp lappen..

på mitt står det typ effekten strypt till 11kw med plugg i avgasröret och ett annat topplock... fast det stämmer inte för på den moddelen ja har så är det det vanliga toppen... :kocko

CRMaeger skrev:
:va
svarar ni på trpdskaparens fråga elle på min? :va

vet inte... :va
 
Du kan köpa en godkänd strypning som nämt ovan av till exempel mc companiet där får du ett effektintyg där det står att strypningen är godkänd och levererar en viss effekt sedan skriver antingen du eller en verkstad under ett monteringsintyg.
Gör du en strypning själv så måste du köra hojen i bänk för att få effektsiffror på strypningen inför registreringen och det kan jag tänka mig blir mycket dydare på en CRM.
 
philsson skrev:
Du kan köpa en godkänd strypning som nämt ovan av till exempel mc companiet där får du ett effektintyg där det står att strypningen är godkänd och levererar en viss effekt sedan skriver antingen du eller en verkstad under ett monteringsintyg.
Gör du en strypning själv så måste du köra hojen i bänk för att få effektsiffror på strypningen inför registreringen och det kan jag tänka mig blir mycket dydare på en CRM.
nja strypningen gör jag ju inte själv, de säljs på ett ställe i närheten, men man vet ju inte exakt vilken minskning i effekt det gör? därför måste den ju bänkas och det förstår jag, men varför skulle det bli dyrare på en crm?
 
crmaeger in da house:
strypningen gör jag ju inte själv, de säljs på ett ställe i närheten, men man vet ju inte exakt vilken minskning i effekt det gör? därför måste den ju bänkas och det förstår jag


Varför göra det så svårt för sig??? Göra strypningar, få någon som kör den i bänk (kostar €€€), oj den blev inte 11kw, hem, få någon att göra nya strypningar (kostar lite €€€), åka och köra den i bänk igen (kostar mer €€€), kanske det blev rätt nu då (annars koster det mer €€€). Iväg till Bilprovning för regbesiktning för 11kw (kostar €€€), har man snidat själv kommer det i bästa fall godkännas men chansen att dom vill ha mer papper är troligt (vet hur petiga dom blivit sista året), vill dom ha det får du återkomma (och oftast slanta mer €€€). Så till slut så var den 11kw (om allt går som det ska), fattar inte logiken i detta om man bara kan ringa & beställa ett färdigt kit med all dokumentation, skruva på det skriva på intyget och rulla in och ut på Bilprovning på en gång.....

DP says: Ibland är det billigare att köpa än att snida själv, tro det eller ej...
 
jo visste men min är redan reggad! anledningen till att jag vill göra en ny regg på den är för att denna varvtals strypning skall gälla, på så sätt kan jag sedan använda en switch till varvtalsregulatorn och trycka en knapp strypt, nästa tryck ostrypt. (mer eller mindre) Skulle polisen stoppa en testa den se att det är varv strypning och jag har papper på att den är strypt så. t.ex, så är chansen inte stor att de skulle bry sig, och bara låta mig köra vidare.
 
CRMaeger skrev:
nja strypningen gör jag ju inte själv, de säljs på ett ställe i närheten, men man vet ju inte exakt vilken minskning i effekt det gör? därför måste den ju bänkas och det förstår jag, men varför skulle det bli dyrare på en crm?
Alltså. :huvet
Om du köper en strypning som är godkänd med effektintyg och allt från MC kompaniet kanske strypningen kostar 2k + reggbesiktning 1k, alltså 3k.
Gör du en själv så kostar en bänkning runt 1k + reggbesiktning 1k, alltså 2k.
 
philsson skrev:
Alltså. :huvet
Om du köper en strypning som är godkänd med effektintyg och allt från MC kompaniet kanske strypningen kostar 2k + reggbesiktning 1k, alltså 3k.
Gör du en själv så kostar en bänkning runt 1k + reggbesiktning 1k, alltså 2k.
ne strypningen går på 700 spänn, bänkning 500 spänn. så det blir 2 hundra spänn extra.
 
Kronen skrev:
alltaså du behöver inte strypa ner den.. de kollar inte KW på besiktningen.. det gjorde de inte på min polares iaf..

men om du nu ska strypa ner den så räcker det att du sätter en plugg i början av avgassystemet.
jo men ja har bara A1 kort, även om man kör ostrypt sen så tror jag nog att man kan få fler intresserade om man har att de står 11kw i papprena, ska kolla min "lokale" honda handlare på måndag
 
Snowman89 skrev:
jo men ja har bara A1 kort, även om man kör ostrypt sen så tror jag nog att man kan få fler intresserade om man har att de står 11kw i papprena, ska kolla min "lokale" honda handlare på måndag
jo precis det är helt sant! för det är inte många som köper en 125 som e mellan reggad så det är sant.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top