Strypa min MC till 25kW. Kawasaki GZP 500 s - 88 (Hässleholm)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Tjenare jag vill strypa min hoj till 25kW då jag ska köra upp med begränsat körkort. Jag har MC:n i garaget och har förgäves försökt leta efter hur man ska gå tillväga. Vad jag förstår är det bästa en auktoriserad återförsäljare för Kawasaki?

Vet ni någon verkstad som gör det? Och hur ska jag lösa problemet med att få MC:n dit? (finns det folk som kommer hem och gör det etc).

Priset är inte så viktigt jag förväntar mig att det ska kosta cirka 2500:-
Sen måste jag byta ut den vajern som styr hastighetsmätaren (den fungerar ej längre).

Tacksam för all hjälp!
MVH
Thomas

Du kan beställa hem strypbrickor från mc-kompaniet. Då kan du välja att sätta in dom själv eller lämna in den. Du får också med alla papper som behövs, inkl. instruktioner. Mina var dock på tyska, men google translate is your friend.
Kostade 1880kr, kostar väll lite extra om du vill att någon ska sätta in dem åt dig.

Du kan beställa hem strypbrickor från mc-kompaniet. Då kan du välja att sätta in dom själv eller lämna in den. Du får också med alla papper som behövs, inkl. instruktioner. Mina var dock på tyska, men google translate is your friend.
Kostade 1880kr, kostar väll lite extra om du vill att någon ska sätta in dem åt dig.

Är till hälften Schweizare så tyskan blir inga problem. Ok, vilken modell (version ska jag ha på min hoj?)

Tack som tusan! Hittar jag vajern också där?

Vet inget om vajern, men http://www.mc-kompaniet.se/bilder/Leistungsumruestungen_MRD_MCKOMPANIET_11-2010-1.pdf här är det bara att leta upp din mc så ser du vilken modell du ska ha.

1. Kawasaki GPZ500S EX500A 1987- E444 einschl. N.05 37 / 44 / (20) 25 F 03-EX500A-K25
  2. Throttle-Kit 25 kW for Kawasaki GPZ500S, EX500A calibrated restriction (+ close throttelö slide holes

Hittade jag! Men vet inte om den fungerar på min MC då den är från -88?
och sen har jag ingen aning om vad alla andra siffror och bokstäver betyder ^^

EDIT: Måste iväg nu, alla svar uppskattas. Gärna om någon kan lösa problemet (finns det någonstans att ringa?) och om någon vet något om vajern. Är helt grön när det kommer till motorcyklar.

Last edited:
Med 1987- , menas väl att den passar 1987- och uppåt? Så då borde den passa

Ja, tror att det var samma modell som de byggde efterkommande år också. Men samtidigt hade det varit sura pengar då den kostar 1800:- Är det värt ett försök?

Den cykeln har väl inte hysteriskt mer än 25 kw så en banan i avgasröret borde göra tricket?:D
Skämt å sido, lämna till verkstad!

Den cykeln har väl inte hysteriskt mer än 25 kw så en banan i avgasröret borde göra tricket?:D
Skämt å sido, lämna till verkstad!

Du tror det blir bäst så? - Hur hittar jag en verkstad som gör sådana här operationer? :) Tack för all hjälp jag får. Den har 60 bhp. Så jag har tänkt på att inte ha den allra största MC:n så att det fortfarande blir roligt att köra

Borde funka med den. Om du verkligen vill vara säker så är det bara att dra iväg ett mail till dem så hjälper de dig.

Borde funka med den. Om du verkligen vill vara säker så är det bara att dra iväg ett mail till dem så hjälper de dig.

Är det svårt att strypa en MC och vad brukar man göra när man gör det?

Mp-racing i Billeholm fixar det !

Okej. Körde hojen med bil och släp när jag köpte den och det var absolut inte det smidigaste. Den är ju road-legal. Det kanske blir bäst att be någon som har MC-körkort köra den till verkstaden för hand?

(måste gå nu - återkommer om en timma eller två)

MVH
Stecktech

p.s. tack för alla svar

Last edited:
Bara att maila/ringa mc kompaniet om du har frågor om strypningskitten så löser dem det nog gärna. strypte min hoj från ett strypnignskitt från dem och det var inga osm helst konstigheter vid montering eller besiktning :tummenupp

Bara att maila/ringa mc kompaniet om du har frågor om strypningskitten så löser dem det nog gärna. strypte min hoj från ett strypnignskitt från dem och det var inga osm helst konstigheter vid montering eller besiktning :tummenupp

Ok - Antar att man måste skruva sönder motorcykeln rätt ordentligt (då man stryper motorn?)

Resultat

Tror det blir bättre för mig om det blir verkstad. Då den ska strypas och hastighetsmätaren måste fixas. Hoppas inte det blir allt för dyrt. Nu är bara frågan, var? och hur ska jag få ditt hojen? Den är ju besiktigad och försäkringen fixar jag first thing in the morning imorgon.

MVH
Stecktech

Mc kompaniet säljer samma sats som säljs av alphatechnik.de, det är därför den är på tyska. Köper du direkt från Tyskland kostar det 105 Euro. Sen smackar du på brickorna och regbesiktar för 680 kr (och tar med pappren som du fick med strypningen). Klart :)

Alternativet är att lämna in på verkstad. Då gör de en egen strypning, och sen bänkar de. Det kostar säkert 2-3k bara det.

Att byta vajern är ju lika lätt som att skruva 2 muttrar ;) Om du behöver mekhjälp så finns jag här för en hundring :tungan

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard