Strypa hoj/papper

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Har nu gjort strypningar till rd:n min. Den borde ju bli tillräckligt slö tycker jag.

25 kW är det som gäller för "mellan"?

En "bekants bekant" har tydligen en dynojet hemma och bänkar hojar för billig peng.

Är detta tillräckligt för att rulla in på besiktningen med det pappret och få cykeln godkänd med 25 kW?

En annan sak jag tänkte på är ju att orginal effekten är ju angiven på veven. Säg ca. 60 Hk i min Rd 350 ypvs.

Kör jag den i bänk orginal har den 45-50 Hk på bakhjulet? Borde ju då räcka med att strypa den endast ett par hästar, köra i bänk och få ut bakhjulshästar. Sen tar man sitt dynojet papper med bakhjulshästar och åker till Sbp???

<micke> skrev:
Har nu gjort strypningar till rd:n min. Den borde ju bli tillräckligt slö tycker jag.

25 kW är det som gäller för "mellan"?

En "bekants bekant" har tydligen en dynojet hemma och bänkar hojar för billig peng.

Är detta tillräckligt för att rulla in på besiktningen med det pappret och få cykeln godkänd med 25 kW?

En annan sak jag tänkte på är ju att orginal effekten är ju angiven på veven. Säg ca. 60 Hk i min Rd 350 ypvs.

Kör jag den i bänk orginal har den 45-50 Hk på bakhjulet? Borde ju då räcka med att strypa den endast ett par hästar, köra i bänk och få ut bakhjulshästar. Sen tar man sitt dynojet papper med bakhjulshästar och åker till Sbp???
Du måste ha intyg på strypningssatsen att den är anpassad för din mc osv har jag hört. Men det är tydligen upp till besiktingspersonalen...

Bollox skrev:
Du måste ha intyg på strypningssatsen att den är anpassad för din mc osv har jag hört. Men det är tydligen upp till besiktingspersonalen...
Tex MCXpress (Marklund) i Piteå får skriva ut sånna här. DVS får han göra egna strypningar! kolla upp det om du tänker göra en sån grej.

Det är effekten på bakhjulet som skrivs in i papperen, så alltså får du ha kvar mer effekt än vad som står på papperet :)

OlleR skrev:
Tex MCXpress (Marklund) i Piteå får skriva ut sånna här. DVS får han göra egna strypningar! kolla upp det om du tänker göra en sån grej.

Det är effekten på bakhjulet som skrivs in i papperen, så alltså får du ha kvar mer effekt än vad som står på papperet :)

Jo, det var så jag tänkte!

Alltså, egentligen skulle det nästan inte behövas strypningar om hojen redan ligger rätt nära 25 Kw.

Bara bestycka den fett in åt helvete eller nåt i den stilen.

Aja, får nästan ringa Sbp och höra.

<micke> skrev:
Jo, det var så jag tänkte!

Alltså, egentligen skulle det nästan inte behövas strypningar om hojen redan ligger rätt nära 25 Kw.

Bara bestycka den fett in åt helvete eller nåt i den stilen.

Aja, får nästan ringa Sbp och höra.

dom går efter vad det står i papprena och om det inte e 25kw så måste det till en strypningssats och det finns vissa mc-firmor som får tillverka och skriva ut bromsintyg. men du kan inte bara bänka den hos en firma och sen bes det skavara ritningar på hur strypningen ser ut osv/fredrik

PULVER skrev:
dom går efter vad det står i papprena och om det inte e 25kw så måste det till en strypningssats och det finns vissa mc-firmor som får tillverka och skriva ut bromsintyg. men du kan inte bara bänka den hos en firma och sen bes det skavara ritningar på hur strypningen ser ut osv/fredrik

Riktiga ritningar på hur strypningarna ser ut kan jag ju fixa, inga problem. Har ju svarvat dem själv.

Vad är "o.sv"?

PULVER skrev:
men du kan inte bara bänka den hos en firma och sen bes det skavara ritningar på hur strypningen ser ut osv/fredrik
Ja alltså, det måste sitta någon typ av strypning. Min föredetta RD125 var på 16hk, då 15 är det godkända för lätt MC. Det blev kortare slag på trottlarna. I papperen stod det "trottel begränsad med bricka" tror jag. Det måste stå vad det är gjort åt den.

OlleR skrev:
Ja alltså, det måste sitta någon typ av strypning. Min föredetta RD125 var på 16hk, då 15 är det godkända för lätt MC. Det blev kortare slag på trottlarna. I papperen stod det "trottel begränsad med bricka" tror jag. Det måste stå vad det är gjort åt den.

vad jag vet så måste det finnas ett bromsintyg och ett intyg på vad det är för typ av strypning som sitter i och vart men det gäller ju bara om man tillverkar en egen typ och det e det inte alla som får skriva ut.
men om du köper en färdig sats så räker det med att en auktoriserad verkstad skriver på att dom har monterat den, hoppas ni förstår vad jag menar men säkrast är ju om du ringer bilbrovningen och kollar/fredrik

OlleR skrev:
I papperen stod det "trottel begränsad med bricka" tror jag. Det måste stå vad det är gjort åt den.

i mina papper är det ännu värre.
det står "trottlar begränsade med 18mm bricka"

Okej, jaja, får väl göra nå fula ritningar på strypningarna mina.

SKa ringa sbp och höra..

ähh, ingen har koll. Om inte ens sbp har koll, vem vet då? =)

Jag köpte min strypsats på MC-Kompaniet (http://www.mc-kompaniet.se)

Urklipp från deras hemsida:

Vi är generalagent för Alphatechniks strypningssatser.
Vi har de flesta modeller på lager och vi skickar gärna mot postförskott.
Strypningarna kostar 1395:- för 25 kW och från 2195 :- för 11 kW.
I en strypningssats ingår effektintyg och strypningar, allt du behöver för att registreringsbesiktiga hojen. Det du behöver komplettera med är ett monteringsintyg, dvs ett papper som skriftligt intygar att strypningarna är korrekt monterade. Om du monterar dem själv eller anlitar en verkstad har ingen betydelse. Nu är även våra strypningar godkända för helfordonsgodkända hojar vilket innebär att man i stort sett kan reducera effekten i vilken mc man vill.

- Det var inga problem när jag skulle besikta.

/jezziiie

jezziiie skrev:
Jag köpte min strypsats på MC-Kompaniet (http://www.mc-kompaniet.se)

Urklipp från deras hemsida:

Vi är generalagent för Alphatechniks strypningssatser.
Vi har de flesta modeller på lager och vi skickar gärna mot postförskott.
Strypningarna kostar 1395:- för 25 kW och från 2195 :- för 11 kW.
I en strypningssats ingår effektintyg och strypningar, allt du behöver för att registreringsbesiktiga hojen. Det du behöver komplettera med är ett monteringsintyg, dvs ett papper som skriftligt intygar att strypningarna är korrekt monterade. Om du monterar dem själv eller anlitar en verkstad har ingen betydelse. Nu är även våra strypningar godkända för helfordonsgodkända hojar vilket innebär att man i stort sett kan reducera effekten i vilken mc man vill.

- Det var inga problem när jag skulle besikta.

/jezziiie
alltså 1395kr + en besiktning för 370kr typ?. landar på under 2k.. är det vad det kostar?.

philsson skrev:
alltså 1395kr + en besiktning för 370kr typ?. landar på under 2k.. är det vad det kostar?.

Nja. Inte riktigt. Efter att ha satt i strypningar så måste man registreringsbesikta motorcykeln.

Alltså;

* Strypning 1395:-
* Registreringsbesiktning 850:- (om man nu kan lita på Bilprovningens prislista)

Så hela härligheten landar på: 2245:-

Dessvärre minns jag inte om man behöver genomföra en vanlig besiktning efter registreringsbesiktningen. Jag själv gjorde båda på en gång för att ha det gjort. :rolleyes:

Måste du däremot göra en vanlig besiktning också, tillkommer det ju en kostnad på 260:-

/jezziiie

jezziiie skrev:
Nja. Inte riktigt. Efter att ha satt i strypningar så måste man registreringsbesikta motorcykeln.

Alltså;

* Strypning 1395:-
* Registreringsbesiktning 850:- (om man nu kan lita på Bilprovningens prislista)

Så hela härligheten landar på: 2245:-

Dessvärre minns jag inte om man behöver genomföra en vanlig besiktning efter registreringsbesiktningen. Jag själv gjorde båda på en gång för att ha det gjort. :rolleyes:

Måste du däremot göra en vanlig besiktning också, tillkommer det ju en kostnad på 260:-

/jezziiie
Jaja.. så jag kan alltså köpa mig en GSXR 750 och strypa ner till 25kw med hela processen då för 2245kr på ett enkelt och smidigt sätt.

Hur funkar det om jag vill göra egna strypningar då?. är det mycket krångligare så att det kanske inte är värt dom pengarna mindre?.
läste lite längre upp i tråden men fick ingen skarp uppfattning.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien