Strypa eller inte?

Gjutjärn

Medlem
Gick med
22 Dec 2015
Hoj
Ducati Monster 1200 2017
Tjena alla glada.
Ska ta A-kort i sommar men hittade en cyckel jag gillade redan nu, en Ducati Monster 620ie 05. Meddelar butiken att jag tänker ta hojen. Sitter sedan med inget att göra och får för mig att titta in på Transportstyerelsen. Upptäcker att det står 24 kw. Vad? Det är inget kraftpaket, bara 60 hp original. Men inte tyo 30hp! Ringer butiken och säljaren säger att den inte är strypt utan något om att Ducati levererade hojarna med dessa uppgifter för att få ner försäkringskostnaderna och att man fick montera stryp-kitet själv. Om man ville. Han säger vid mina upprepade frågor att hojen inte är strypt. Likt förbannat står det fel hp hos Transportstyrelsen.
Vad anser ni här på forumet?
Är ny på landsvägshojar. Kör lite motions-cross. KTM SXF-250 11.
Tacksam för alla svar.

Ja, jag vet att 2001 så hade Ducati 620ie exat 57 hk vid 9500 rpm och i vrid 53,3 NM vid 6750 rpm så det är nog som han säger att man inte har gett Transportstyrelsen korrekta uppgifter. Dom kan ju knappast sänkt hästkrafterna på hojen 2005:hihi

Tror inte heller att kraften är sänkt original, men det känns lite skumt att hojen har 60hp original men enligt regbeviset är den strypt till 30 men säljaren säger att det inte stämmer. Hur ska man veta vad som stämmer?

Min Ktm har 11kw i registreringsbeviset, Husaberg har 9 kw osv

Det är så de är registreringsbesiktigade ...( men ingen kör så)

Fråga förra ägaren, står på registreringsbeviset:) be Transportstyrelsen om de uppgifterna om säljaren inte kan ge dig det. Står på alla nya reg bevis...:tummenupp

Det kan ju vara en hoj som reggats om för A beg och så som seden är fått strypningen bortplockad direkt efter registreringen med. Strypt är den nog inte. Vill du testa om den är det är det bara att se vad den har för toppfart. :hihi

Vad har för övrigt ägaren till ett fordon för ansvar att se till så uppgifterna i registreringsbeviset stämmer?
Att ändra motoreffekten borde ju rimligtvis vara något som man har en skyldighet att meddela?

När det gäller motardhojarna ktm och husaberg m.fl. berodde den låga effekten på att man ville uppfylla avgas och buller krav på ett tävlingsfordon. Fordonet kunde då levereras landsvägar eggar och säljas med lagstadgad fabriksgaranti.
Att fordonet knappt gick att köra var ett mindre problem eftersom ägaren " trimmade " sin hoj till c.a 50 HK som första åtgärd. Då försvann naturligtvis garantin och ägaren fick sin lätta race motard.

Tack för alla svar. Det verkar luta åt att den förmodligen inte är strypt då. Lite jobbigt att man inte kan veta med säkerhet förrän man fått den.

Ja, absolut har man ändrat på motoreffekten så ska den registrerings besiktigas, gäller till och med byte till effekt ljud dämpare men det gör ingen:hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman