Strypa 70 kW hoj enklast billigast

Johan96m

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
-13 Kawasaki z800e
Behöver strypa ner min kawa z800e till 35 kW. Har läst lite om Trottelstopp, som hindrar en från att gasa fullt ut. Känns som att detta är det absolut enklaste sättet att strypa. Hörde med lokala verkstaden och de vill ha 2500:- för det...

Borde inte detta gå att göra själv? Eller är det svårare än det låter?

Det jag är ute efter är att klara registreringsbesiktningen med 35 kW!

Edit: Trottelstopp verkar kräva att man går in i förgasaren och pillar. går det inte bara att spärra så man inte kan vrida gasen fullt ut?

Last edited:
En z800e har inte förgasare...
Trottelstoppet är väl samma som på kawa er6, sitter en liten skruv som hindrar dig från att gasa fullt, löjligt lätt att montera (och ta bort).
Strypsats och intyg kan köpas för runt en tusing från Tyskland, sen är det bara att montera och besiktiga!

Hej! Tackar för den lärorika kommentaren :) Du råkar inte ha någon tysk sida att rekommendera? Och vad behöver man för verktyg för detta?

Jag köpte min kawa färdigstrypt så har inte själv beställt, men kolla tyska ebay och google så kommer du hitta vad du söker.
En styck skruvmejsel behövs, min var en stjärna.
Tog ~10 sekunder att plocka på/av.

Last edited:
http://www.mcweb.se/m/kawasaki/750-800/z800e-15/35-kw-kit?m=1

Kolla om det ingår intyg här, för det var billigt..
Hur det är på z800e vågar jag inte svara på, möjligt att man måste lyfta på tanken för att komma åt.
Något "big job" skulle jag inte kalla det iaf

Kanon, tack för hjälpen. Har mailat dom och frågat :)

Jag beställde från http://www.tvingmcservice.se/strypning.html
Montera med 2 torxskruvar på throttlen. Sen var de bara o boka reg bes
Åkte dit o lämna intyget han kolla så ram numret matcha så va de grönt. Behövde inte ens lasta av den från släpet.
Lycka till!

Låter bra. Men antar att du har turen att ha en enklare hoj än z800e, tydligen lite opraktisk med tanken ivägen.

Meka är mysigt ;) du kommer lära känna din hoj bättre och lära dig mer om hojar.
Se bara till att du får med ett intyg på själva strypnings kitet, annars så blir det omöjligt/svårt att kunna regga om med angiven effekt

Kanon, tack för hjälpen. Har mailat dom och frågat :)

Låter bra. Men antar att du har turen att ha en enklare hoj än z800e, tydligen lite opraktisk med tanken ivägen.

Att lyfta tanken är inte något så värst svårt. Se bara till att alla slangar hamnar där de ska när den ska tillbaka, om det ens behövs. På min Z1000SX så sitter tanken så man kan fälla upp den efter att man lossat de två främre skruvarna, så kommer man åt vad man vill under sedan.

Jag tror att du måste kontakta en kawasakiverkstad om du använder kawasakis egen strypsats.

Om du köper en sats från alphatechnik ( mc kompaniet) får du med intygen på strypsatsen.

Satsen består av en liten plåtbit som stoppar trottelnrörelsen halvägs och en byglad elkontakt som påverkar någon parameter i ECU ( varvtalsstopp?)

Det betyder att satsen lätt kan demonteras vid t.ex bankörning.

Meka är mysigt ;) du kommer lära känna din hoj bättre och lära dig mer om hojar.
Se bara till att du får med ett intyg på själva strypnings kitet, annars så blir det omöjligt/svårt att kunna regga om med angiven effekt

Problemet är att jag är ruskigt oskicklig på detta och är rädd att göra mer skada än nytta om jag försöker :tungan

Tar det säkra kortet och lämnar in den till dom som vet vad de pysslar med

Problemet är att jag är ruskigt oskicklig på detta och är rädd att göra mer skada än nytta om jag försöker :tungan

Tar det säkra kortet och lämnar in den till dom som vet vad de pysslar med

Mekande är mest bara en fråga om att vara lugn och metodisk och ha någon att fråga när man undrar vad i hela friden man ska göra egentligen. Och verktyg. :hihi

Använd mobiltelefonen och fota allteftersom du skruvar bort grejer. Då ser du var det ska sitta sen när du ska montera.

Någon som vet vad det kostar i Stockholm, inkl regbesiktning?
Får annars ringa runt på måndag

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...