Strypa 1000cc V-twin till 48HK VTR firestorm/ VARADERO

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Tjo!
PGA de nya lagarna som kommer i början på 2013 så har jag fått upp ögonen för en Varadero 1000cc. Den har 70kw/96HK och hade tänkt sänka den till 35KW/48HK alltså hälften av dess orginal kraft.

Kommer den få behålla ett måttligt drag ändå tror ni?
Jag är egentligen inte så kräsen på effekt men vill ju att den utan att anstränga sig kunna köra om en 125a :rofl

Den har insprutning, kommer det att påverka sätten det går att strypa på?
Skulle helst vilja ha en strypning som går att ta bort på hyfsat kort tid ca 0-60 minuter själv.

Vad tror ni kommer den behålla en viss kraft med 48 HK och går den att strypa enkelt isåfall hur? :brynad

Den väger bly, kolla typ Deauville, transalp istället

Den är faktiskt inte så tung, väger ca 250kg.
Framförallt så är den otroligt välbalanserad och känns betydligt lättare vid lite inspirerad körning.
Det borde gå att googla fram en effektkurvva och se var i registret de där 48 hästarna finns.
Varaderon är pigg från ca 4000 varv, ligger de 48 hästarna under 4500-5000 varv så skulle jag
lyssna på vad MRJaggu säger, en Transa är lättare.

EDIT:
Hittade ingen effektkurva men en uppgift om att de 95 hästarna finns vid 8000 varv.
Jag är sällan eller aldrig över 7000 varv när jag kör min, oftast ej över 6000 även om jag
gasar på en del i kurvorna och effekten där räcker länge för mig.

EDIT2:
Hittade!
Stämmer den kurvan så hade jag helt klart avstått fr en Varadero med 48 hästar.
Ser ut att bli väldigt trött enligt kurvan. Som sagts tidigare, under 4000 är det en trött rackare.

Bifogat

• akrapovic_chart_varadero.jpg
    akrapovic_chart_varadero.jpg
    98.7 KB · Visningar: 155
Last edited:
Framförallt så är den otroligt välbalanserad och känns betydligt lättare vid lite inspirerad körning.
Det borde gå att googla fram en effektkurvva och se var i registret de där 48 hästarna finns.
Varaderon är pigg från ca 4000 varv, ligger de 48 hästarna under 4500-5000 varv så skulle jag

En Varadero är ungefär tvärt om mot vad man brukar säga. "Den är tung på pappret men det känns inte värst när man använder hojen". Följande gäller istället: "Den kanske inte är så tung på pappret men den känns som en blysläde"

En tank på ca 58 liter sitter placerad på cykelns topp och är man inte hyffsat lång når man inte ner fören man sätter sig på cykeln. Är du då tyngre än 40 kg säckar den mjuka fjädringen ihop till botten. Lyckas man dessutom hitta ett tidigt ex utan insprutning är dessutom motorn kass.

Utmärkt Hondakvalité dock!

En Varadero är ungefär tvärt om mot vad man brukar säga. "Den är tung på pappret men det känns inte värst när man använder hojen". Följande gäller istället: "Den kanske inte är så tung på pappret men den känns som en blysläde"

En tank på ca 58 liter sitter placerad på cykelns topp och är man inte hyffsat lång når man inte ner fören man sätter sig på cykeln. Är du då tyngre än 40 kg säckar den mjuka fjädringen ihop till botten. Lyckas man dessutom hitta ett tidigt ex utan insprutning är dessutom motorn kass.

Utmärkt Hondakvalité dock!

Tank på 58 liter :va Nja, tanken rymmer 25 liter.
Kass motor :va Precisera gärna :)
Om man upplever den som en blysläde så tror jag inte att det är hojjen som är problemet, föraren har ju en viss roll i det hela :krama Är man kort rocken kan man ju alltid sänka den ... eller så väljer man en lägre hoj, en fiddy kanske :rolleyes:
Fjädringen räcker ff till mig trots att hojjen är 13 år gammal och jag väger ganska exakt dubbelt så mycket som 40 kg, men visst en styvare fjäder hade nog förbättrat köregenskaperna.
Sen ska man ju komma ihåg att man inte väljer en Varadero för att vara snabbast på banan, då väljer man en helt annan hoj ... om man kan hantera den :tungan

Last edited:
Har kört en del Varadero runt 2004 - första insprutaren

Varaderon väger 275 körklar - inte 250.

Tank på 55L:confused: -25L...

Den känns behaglig så fort den rullar och inte alls tung och man kan käka sporthojar till frukost om det inte blir för rakt och för länge , den toppar 240 på mätaren - vilket är ganska bra för en äventyrs hoj.

Insprutaren drar ingen soppa alls , vid Norgetouring (70 - kör man fortare där får man en guleböj i tvåan + får dela cell me Norges enda gayserimördare) drog den 0,42 som lägst - vid svensk toring i 140 så ligger den på 0,5-0,6 och man sitter som en kung.
Stadstrafik 0,55 till 0,8 - får man dampanfall så 1,5 till 2 liter milen

Med 3 packväskor ala Givi 45L så kan man ligga uppåt 160(stötvis och ej kurvig väg uppåt 180) med bibehållen stabiletet och 30kg packning

Hondakvalite - körde 7000 mil med den - ställde 2 ventiler,bytte irdiumstiftena vid 6 tusen - öppnade även motorn och fann inget mätbart slitage(biltema olja till trots)

Men jag skulle fan inte ta den hojen och strypa till 18 hästar - hitta nått annat..

EDIT:
Hittade ingen effektkurva men en uppgift om att de 95 hästarna finns vid 8000 varv.
Jag är sällan eller aldrig över 7000 varv när jag kör min, oftast ej över 6000 även om jag
gasar på en del i kurvorna och effekten där räcker länge för mig.

EDIT2:
Hittade!
Stämmer den kurvan så hade jag helt klart avstått fr en Varadero med 48 hästar.
Ser ut att bli väldigt trött enligt kurvan. Som sagts tidigare, under 4000 är det en trött rackare.

Samtidigt ligger vridmomentet på strax runt 87 nm vid 48hk/4000 rpm med en topp på 97 nm. Lägg där på en mappning som bättre optimerar på vrid i låga varv så är det inte säkert att hojen gör bort sig.

Vad är det för lag som kommer 2013?

Samtidigt ligger vridmomentet på strax runt 87 nm vid 48hk/4000 rpm med en topp på 97 nm. Lägg där på en mappning som bättre optimerar på vrid i låga varv så är det inte säkert att hojen gör bort sig.

Vad är det för lag som kommer 2013?

67nm vid 4000 varv (med orginal avgas).
Men en väldigt skojig hoj ostrypt.
Blev lite förvånad på väg hem fr en 10 milarunda igår,
körde genom en rondell på 4an (kör vanligen genom rondeller på 3an)
och fick ett fotpinneskrap :-) . Trots sitt lite klumpiga yttre så är det en
pigg och svängvillig hoj som man kan busa ordentligt med.

Last edited:
Borde det inte vara lättare att strypa en V-strom 650 isåfall?
Vet inte vilka möjligheter det finns att strypa, den verkar bara vara ett enklare val än Hondan.

men varför bry sig om hur den går med strypning? Det ska ju bara vara 35kw på papper eller? :7peta

Ströp en gixxer 750 -04 från 109kw till 25kw idag. Man kan säga att vi monterade snabbgas.. Tar stopp direkt :)
Fungerar helt felfritt. Brickor som placerades mellan insuget och luftburken och ett plåtbleck som skruvas fast och stoppar axeln för gasspjället att röra sig mer än dryga 10mm.

Inga problem att köra, det går lite saktare bara. Toppfart ca 160 mätarfart om man kryper ner ordentligt.

Edit: 170 såg jag på mätarn idag.. Men det krävdes en nedförsbacke :)

Last edited:
Ville bara tipsa TS om en XT660 Tenere. Enligt faktan på hemsidan skall den ha 35kW original.

Se länken:
http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/motorcyklar/adventure/xt660z-tenere-abs.aspx?view=techspecs

Kanske kunde vara ett alternativ. Slipper strypa. Äventyrshoj. Stånka visserligen men som alternativ kanske?

Helt klart den hojen jag önskar mest men den är så skapligt dyr så tror inte att just den hojen blir ett realistiskt val tyvärr :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT