Stryktålig mobil

dajjen

så mycket bättre..känd från tv...
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
zzr1400-07.zx10-89
ja,som sagt har jag haft sönder en till tel så jag undrar vilken mob som tål lite stryk?
finns ju tex sonim,motorola defy,sony ericsson xperia osv osv
läser man tester är ju alla "hållbara"...men är d nån som har irl information o kan tänka sig att dela med sig vore jag tacksam....

Xperia Active är väl rätt populär för tillfället. Pillat lite på den och den känns bra :tummenupp

Jag köpte en Xperia active och är mycket nöjd än så länge. Batteritiden är ju kass på alla såna här retard-phones men annars är den grym.
Jag behöver ha en slitstark mobil i jobbet och jag har redan tappat den i backen några gånger.
Defy är kass, två polare har den men ljudet är inget vidare och de är inte jättenöjda med den direkt. Bra glas dock, något som saknas på Xperian.

Beror väl på hur hållbar den ska va. Har ju börjat komma smartphones som är lite tåliga men sonim och liknande är nog klart hållbarare om det är prio.

Jag köpte en Xperia active och är mycket nöjd än så länge. Batteritiden är ju kass på alla såna här retard-phones men annars är den grym.
Jag behöver ha en slitstark mobil i jobbet och jag har redan tappat den i backen några gånger.
Defy är kass, två polare har den men ljudet är inget vidare och de är inte jättenöjda med den direkt. Bra glas dock, något som saknas på Xperian.

Det var bara dom första Defyna som var mögliga i högtalaren

Har själv Defyn och den är helt ok - batteritiden är inte heller nått problem om man bara använder automatisk appavstängning och så
i dessa telefoner.

Det är en gåta att det ska vara så förbannat svårt att få till ens acceptabel batteritid på smarttelefonerna..

Sonim t.ex har en MÅNADS standby, i verkligheten ca 2,5-3 veckor enl. en polare som har en, om man använder den som folk till det dne är tänkt för, till prat och SMS då och då.

Finns det någon smartphone som håller längre än 3-4 dagar om man använder den?
Är ju som att gå tillbaka till slutet på 90-talet sett till verklig batteritid...

Annars tilltalar Xperia Active mig... Jag anser att en telefon ska tåla mycket annars är det rätt värdelöst då man inte kan ha med den hela tiden...

Det är en gåta att det ska vara så förbannat svårt att få till ens acceptabel batteritid på smarttelefonerna..

Sonim t.ex har en MÅNADS standby, i verkligheten ca 2,5-3 veckor enl. en polare som har en, om man använder den som folk till det dne är tänkt för, till prat och SMS då och då.

Finns det någon smartphone som håller längre än 3-4 dagar om man använder den?
Är ju som att gå tillbaka till slutet på 90-talet sett till verklig batteritid...

Annars tilltalar Xperia Active mig... Jag anser att en telefon ska tåla mycket annars är det rätt värdelöst då man inte kan ha med den hela tiden...

Min gamla Nokia med monokrom skärma hade också sådan batteritid.

En smartphone ska inte jämföras med en dumphone, en smartphone är en PDA/minidator, en dum telefon är en dum telefon...

Sen används ju smartphones hela tiden, den streamar musik, den streamar video, den tas upp och kollas fejsboken med, den tas upp och kollas kalendern på, den tas upp och används som miniräknare, den tas upp och surfas med, den tas upp och spelas wordfeud på, den tas upp och kollas.....

En dum telefon tar man upp ur fickan först när den ringer eller man själv ska ringa.

Vill man ha det så så köper man en dum telefon.

Men jag håller med, det finns ingen större vits med att tävla om vem som kan göra den tunnaste telefonen längre, min hade gärna fått vara dubbelt så tjock, då hade den rymt ett tre gånger så stort batteri istället.

Då är inte ens min telefon speciellt tunn med dagens mått mätt.

Men jag håller med, det finns ingen större vits med att tävla om vem som kan göra den tunnaste telefonen längre, min hade gärna fått vara dubbelt så tjock, då hade den rymt ett tre gånger så stort batteri istället.

Då är inte ens min telefon speciellt tunn med dagens mått mätt.
Vad skönt att jag inte är ensam i hela världen med att, om så var fallet, acceptera en tjockare telefon i utbyte mot bättre batteri.

Hur är mottagningen på dom dära numer?
Vet att Iphone har kass mottagning, iaf jämfört med min SE från 2007. Vilken i sin tur har sämre mottagning än min Ericsson från 1997, som i sin tur bara är marginellt sämre än farsans gamla Motorola från 1992.
Är det nånting man får acceptera helt enkelt?

Det var bara dom första Defyna som var mögliga i högtalaren

Har själv Defyn och den är helt ok - batteritiden är inte heller nått problem om man bara använder automatisk appavstängning och så
i dessa telefoner.

Ok, det stämmer nog att de har de första i så fall då de köpte varsin ungefär samma dag den kom ut. Batteritiden påverkas så klart av alla appar och Wifi/3g-surf etc.

Själv kör jag bara Wifi på min lur när jag är hemma och sen har jag bara bluetooth på när jag jobbar, tillsammans med musikspelare.
Det ser väl ut ungefär så här i procent på vad som har dragit ur batteri:
Skärm 10%
Musikspelare 25%
Bluetooth 4%
Wifi 20%
Röstsamtal 30%
Viloläge 10%
Android 1%

Typ. Men att ladda varje kväll är ett måste men jag jämför ju med min gamla k800i där jag kunde köra på i 4 dagar utan att ladda, med originalbatteri som var 5 år gammalt.

Beror väl på hur hållbar den ska va. Har ju börjat komma smartphones som är lite tåliga men sonim och liknande är nog klart hållbarare om det är prio.

jo,hållbarhet,batteritid o mottagning ä ju p1.
har ju helst med knappar,lättare å använda med oljiga fingrar...
några som har haft sonim klagar på mottagningen å att den år lite väl
klumpig stämmer detta?
jag behöver inte heller 2000 olika funktioner som man aldrig kommeratt använda.

Hur är mottagningen på dom dära numer?
Vet att Iphone har kass mottagning, iaf jämfört med min SE från 2007. Vilken i sin tur har sämre mottagning än min Ericsson från 1997, som i sin tur bara är marginellt sämre än farsans gamla Motorola från 1992.
Är det nånting man får acceptera helt enkelt?

Dina gamla Ericssonlurar hade en sak gemensamt, dom hade alla en antenn.

Alla saker som kommunicerar med radiovågor behöver en antenn, men det är det första designavdelningen offrar.

Iphonens intergrerade antenn i aluminiumramen funkade ju inte så bra :rolleyes: men sanningen att säga så har dom andra "antennlösa" smarttelefonerna (läs androiderna) inte speciellt mycket mycket bättre.

Någonstans innanför skalet finns en striplineantenn, en foliekrumelur, ofta etsad direkt på kretskortet, inte större än ett frimärke.

ALLA telefoner med sådana antenner lider av "deathgrip" om man håller telefonen "fel", kanske inte lika allvarligt som Apples telefoner som blev helt döda, men mottagningen försämras så markant att man tappar samtal om man är i ett dåligt område.

En uppfällbar antenn på ena sidan som tidiga Ericsson lurar är abbolut bäst, då får man plats med en så kallad J-pole, som faktiskt är bättre än en halvvågsanenn som satt på telefoner som hade en uppdragbar antenn (gamla Nokia), men även dom gamla fasta "knopparna" var bättre än dagena inbyggda antenner.

Jag har börjat bära mobilen i ett band runt halsen. Tappat den så många gånger. Senast i toaletten. Så efter det så har jag den i ett sådant band som utvecklingsstörda barn bär nyckar runt halsen med.

En iPhone och en sån här:

Tänk om Apple själva skulle göra en sån modell, alltså inte ett löst skal, utan en tålig telefon från början, så jävla smäcker dom skulle kunna göra den då, för uppenbarligen tål ju prylarna innanför skalet stryk, vilket inte alltid är fallet.

När man testar elektronik åt till exempel försvaret tittar man bland annat på hur tunga komponenter på kretskorten är monterade, om dom riskerar att vibrera/slås loss eller om dom har säkra förankringar mot kretskortet.

Därför brukar komponenter i saker som ska testas av militären limmas fast utöver lödningen av kontaktytor, kylflänsar stagas upp och kretskorten har ytterligare några stödpunkter mot chassiet.

Apple verkar ha lyckats bra redan från början, till stor del säkert för att det är jävligt trångt i luren och det används pyttesmå ytmonterade komponenter med låg egenvikt, då är det ju synd att dom inte utvecklar en med ett tåligt yttre när redan det inre verkar klara kraven.

Jag har börjat bära mobilen i ett band runt halsen. Tappat den så många gånger. Senast i toaletten. Så efter det så har jag den i ett sådant band som utvecklingsstörda barn bär nyckar runt halsen med.

En bekant till mig (jobbar i lagård) tappade så många mobiler ur fickorna så hon fäste mobilen med liknande snöre i arbetskläderna.

Nu har hon tvättat två mobiler istället :D

Senilsnöret kräver att man inte är helt senil

Last edited:
Tänk om Apple själva skulle göra en sån modell, alltså inte ett löst skal, utan en tålig telefon från början, så jävla smäcker dom skulle kunna göra den då, för uppenbarligen tål ju prylarna innanför skalet stryk, vilket inte alltid är fallet.

Håller faktiskt med dig där, iPhonen är väldigt känslig. Jag har haft min i över två år utan problem men jag tror det skulle finnas en marknad för en "byggarbetariPhone" :tummenupp:tummenupp

Har en Defy privat och en Samsung B2710 på jobb.

Defyn som används mest och har blivit utsatt både för det ena och det andra och har tvättats under rinnande vatten ett antal gånger. Får dock ladda den varje dag men då används bla spotify väldigt flitigt på den. Dock är det väldigt lätt hänt att skyddslocken till headset och usb inte stängs ordentligt och då är den nog inte så vattentät.

Varför jag fick en såpass stryktålig telefon som samsungen av jobbet vet jag inte då jag sitter på ett kontor... Den har dock åkt med till bla skogen ibland när jag glömt ladda defyn och fått bevisa att den är både stryk och vattentålig. Batteriet är helt suveränt, laddar telefonen varannan vecka. Teckningen är också bättre men om det beror på telefonen eller att telia är bättre än telenor där jag befinner mig vet jag inte. Skyddslocken för usb osv är betydligt bättre på samsungen.

Är du ute efter en "telefon" och bara ska ringa och skicka sms så är det samsungen som gäller av dessa två. Sonim har jag ingen koll på.

Last edited:
Vad du gör så köp inte en Sonim! Jag har haft en xp2.10 spirit sen i våras och det är ju bara helt makalöst vilket skämt det är! Dels är den ju 50 % för stor så den får inte plats i en telefonficka i arbetsbyxorna. Har man jeans så ser det ut och känns som om man har ett VHS-band i fickan. Fanskapet tappar täckningen lite random, alltså när man vet att det finns täckning så bara bryts det och staplen blir 0 sen tar det en sekund så är det full igen..! Ljudet är skitdåligt, det ekar o jävlas så man pratar inte gärna länge med någon för man får säga VASADU? efter varannan mening!

Vidare så kan man inte lägga till nya ord i T9 ordlistan, ska man redigera ett ord får man först slå av T9 skriva ordet o slå på igen. Mina Sonim-sms är mkt kortfattade:näsblod

Wap och mms-inställningar har varken jag eller säljaren eller telenor lyckats få till men det gör inget för mina vänner har fattat nu och slutat skicka MMS.

Kameran är katastrof, det tar utan att överdriva 3-4 sekunder från att man trycker på knappen till den tar bilden så det gäller att vara intresserad av döda ting!

Ringsignalen pajade för 14 dagar sedan.

Luckan över laddningsporten har brustit eftersom man får ladda den varje dag om om det är hektiskt även under dagen. Så den är inte ett dugg vattentät längre.

Vidare så är mjukvaran mycket seg, den laggar och hänger sig ibland, som telefoner kunde göra för 10 år sen! Känns ochså snabbt ihopslängd och slarvigt gjord.

Många funktioner som är självklara i vanliga lurar, alltså inte smarta telefoner utan klassiska finns inte. Man kan till exempel inte komma in i menyerna under ett samtal..

Jag köpte den för att jag behöver en stryktålig lur i mitt jobb men nu fick jag nog. Jag lämnade in den för att få alla fel fixade, fick en ny men den packar jag inte upp, ska kränga skiten.

Köpte en Xperia Active istället och herregud, nu slipper jag vara isolerad mer:D

Va och pillade mer ingående på Xperia Active idag, och vis SMS och liknande har man ett vanligt tangentbord (Om det va QWERTY reflekterade jag inte över) när telefonen ligger, och ett klassiskt ABC DEF med T9 när den är på högkant! Helt underbart ju :)

*/ ?>
Back