Struntar i att köra begränsat de 2 första åren?

hachis

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Honda cbr 900
Jo, min fråga är vad händer om man är 18 år, tagit kortet och köper en ostrypt hoj istället en 25KW:are? vad händer då med försäkringsbolaget får reda på det och om polisen kollar? (den står på farsan och det är han som "äger" den fullt ut)

Last edited:
du kör oförsäkrat och utan behörighet. = dyrt om du smäller

Vad händer om du kör bil utan körkort? Mycket kan hända, orsakar du någon annan skada så ligger du nog riktigt illa till.

Tänker du köra en hoj som är reggad som 25kW men med strypningen bortplockad eller tänker du köra en hoj som är reggad på fulleffekt?

Sannolikheten för att åka dit är oändligt mycket större i det senare alternativet...

... men smartast är nog att välja en hoj som är rolig även i 25kW (t.ex. motarder) och invänta tiden...

ah, men mitt stora problem i hoj val är att det finns knappt några 25kw:are ute som säljs? hur jobbigt är det egentligen att strypa en hoj så att den blir 100% laglig för mig?

ah, men mitt stora problem i hoj val är att det finns knappt några 25kw:are ute som säljs? hur jobbigt är det egentligen att strypa en hoj så att den blir 100% laglig för mig?

Hmm... tycker var varannan hoj är en 25kWare "på pappret". Inte alltid det står i annonsen dock utan något man får höra när man är där och tittar... (vilket jag som icke-mellanklassare kan bli lite irriterad på)

Last edited:
okej, men om dom är 25kWare på pappret, men ostrypta, vad gäller då?
klokast är ju att vara att köpa en som man kan leka med i 2 år och sedan köpa en "riktig"

En 25kw-strypsats från MC-Kompaniet kostar 1795kr. Sedan ska den monteras. Och det brukar inte vara några problem att göra själv om man inte har tummen mitt i handen. Monterar man strypningarna själv så skriver man ett monteringsintyg som man tillsammans med effektintyget (som följer med strypsatsen) och hojen tar med till Bilprovningen för registreringsbesiktning. Vad den kostar kommer jag inte ihåg, men någonstans mellan 380kr och 600kr har jag för mig.

Så totalt landar det på någonstans ca 2-3000kr.

okej, för det vore ju grymt om det var så enkelt att fixa. sjukt taggad på en Husaberg

okej, för det vore ju grymt om det var så enkelt att fixa. sjukt taggad på en Husaberg

1. husaberg är milt sagt usel som gathoj om du inte har stor plånbok och är duktig på att skruva

2. Husaberg brukar levereras strypta i pappren från fabrik. 7kw är vanligt....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT