Strulig växelåda, ena stunden fungerar bra, ena stunden trög, 3dje går det inte växla

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Strulig växelåda.

Strulig växelåda, ena stunden fungerar bra, ena stunden trög, 3dje går det inte växla

Kvitar om växelåds oljan är varm/kall samma symtom.

Tycker den fungerar osmidigt på ett lägre varvtal under 6000varv, men känns som den kärvar delvis så man måste ta i en hel del.

Använder man ett högre varvtal över 11000-13000 på varje växel så smäler växlarna in i princip hur lätt som hälst utan att kärva.

ibland händer det att man får friläge i princip på alla växlarna kvitar om man växlar upp eller ner eller vilket varvtal man har, o händer ingenting när man varken växlar upp eller ner, växelpetan känns som den inte greppar i sin växlings klackar i selektionstruman, men efter mycke upp o ner så får man i växel tillslut o fungerar som den ska igen.

Sen i mellan åt så fungerar växelådan pang bra utan minsta bekymer o den är hur smidig som hälst med o utan att använda koppling, kvitar om det är höga eller låga varvtal.

Oljan byttes nyligen, men va lika dant innan oljan byttes.

En del spån fastnar på magneten varje gång man bytt olja.

Vist i visa avsenden känns det som att växelgafflarna är skeva eller nåt annat angående att det är trögt att växla, men det knepiga är att allt flyter på i mellan åt i flera mil o sen kan det strula ett par dagar igen o sen är det lika dant igen.

Undra var problemet ligger.
 
Last edited:
skeva växelgafflar kan ge detta problem...

det behövs inte så mycket toleransfel på gafflarna för att de ska krångla... hade en YZ80 som hade samma problem där vxlgaffarna var snea...


mvh.T
 
skeva växelgafflar kan ge detta problem...

det behövs inte så mycket toleransfel på gafflarna för att de ska krångla... hade en YZ80 som hade samma problem där vxlgaffarna var snea...


mvh.T

Jo på sätt o vis känns det la som skeva växelgafflar, men tycker den borde strulat konstant då & inte i bland då o då.

Man blir ju inte så sugen att köpa nya växelgafflar om man säjer att alla 3 är slitna, kostar 5230kr :)

Men om man vi säger att växelgafflarna är okej vad är det som kan strula då ?

Vet att om vi säger teoretiskt att det ingen olja finns i motorn o försöker växla då kommer växlar kärva o i bland inte komma in o fungerar bätre på ett annat varvtal en det lägre.

Men detta va bara i teorin.

Man kanske borde testa för testandes skulle att häla ur oljan o hälla i kanske 1 liter olja mot motsvarande 6dl det ska vara, minns inte exakt nu vad det stog på kåpan där man fyller i mängden o se om den fungerar bätre, annars ligger ju problemet att växelådan inte får den smörjning den ska ha så allt inte glider som det ska när man växlar.
 
Jo på sätt o vis känns det la som skeva växelgafflar, men tycker den borde strulat konstant då & inte i bland då o då.

Man blir ju inte så sugen att köpa nya växelgafflar om man säjer att alla 3 är slitna, kostar 5230kr :)

Men om man vi säger att växelgafflarna är okej vad är det som kan strula då ?

Vet att om vi säger teoretiskt att det ingen olja finns i motorn o försöker växla då kommer växlar kärva o i bland inte komma in o fungerar bätre på ett annat varvtal en det lägre.

Men detta va bara i teorin.

Man kanske borde testa för testandes skulle att häla ur oljan o hälla i kanske 1 liter olja mot motsvarande 6dl det ska vara, minns inte exakt nu vad det stog på kåpan där man fyller i mängden o se om den fungerar bätre, annars ligger ju problemet att växelådan inte får den smörjning den ska ha så allt inte glider som det ska när man växlar.


på R1 98-01 så sitter det en fjäder som håller utgående axeln i rätt läge... fjädern brukar gå av o då "håller" inte lådan kvar växlarna...

ingreppen i dreven kan bli slitna me... kastar ur växlarna me då... det brukar kunna komma i omgångar...

det sitter ju inte nån pump i en vxl-låda utan dreven kastar/vispar runt oljan i hela lådan...

du har ju nåt mekaniskt fel på din låda ...

slår du i mera olja kommer det inte hända nåt mera än att du ev. får lite kopplingsproblem me...

kvaliten på oljan i en låda spelar ju ingen roll... du skulle ju kunna köra me fritösolja i lådan då det smörjer me... i lådan bildas det ju inte nån värme direkt... kopplingen däremot e ju mera känslig för dålig olja....

ett annat långsökt problem som jag inte tror på alls skulle ju kunna vara att nåt lager i lådan som håller nån axel e slitet o att glappet gör att axeln "tappar" ur växeln...

ur me motorn o lägg den på "rätt" sida bara när du öppnar den... skruvskallarna som håller blocket ska vara "uppåt" så sitter ju vxl-lådan kvar i blockhalvan medans du inspekterar innehållet...(inhandla ny blockpackning innan...)


mvh.T
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top