Strul vid byte av abonnemang

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Jag hade Telenor Fastpris men ville byta till Telia. På mitt abonnemang hade jag 3 månaders uppsägningstid och tänkte säga upp det för att sen skaffa Telia, men i samband med att vi tecknar ett abonnemang till min tjej i en butik så säger damen som hjälper oss att "du kan teckna direkt, för de tre månaderna gäller bara om du säger upp ditt abonnemang, inte om du byter till ett annat". Jag litade på henne och bytte abonnemang, men nu har jag fått en trevlig julklapp från Telenor, dvs en faktura på 1800 spänn för de tre månaderna som jag nu får betala dubbelt för iom mitt nya abonnemang hos Telia.
Vad fasiken kan man göra? Har jag någon chans att "överklaga" det på nåt vis eller är jag helt rökt?

Byta abonnemang = a cold day in hell!!!!

Hon informerade dig felaktigt. Uppsägningstiden kommer man aldrig undan. Blir som sagt en klumpsumma när man gör som du nu gjorde.

Bästa är att säga upp det och sen en vecka innan det går ut flytta med sig numret till annan operatör.

Tror du är rätt rökt på dem pengarna, men du kan ju alltid bråka lite med dem på telia för sakens skull.

Vill du behålla ditt telefonnummer kan du inte säga upp abbet hos Telenor. Grejen är den att Telenor "äger" ditt telefonnummer och Telia köper loss det för din räkning.

Det låter lite väl mycket att betala så mycket pengar, 1.800 kr, till Telenor för tre månader. Kontakta Telenor och förklara läget. Telia kan inte hjälpa dig eftersom du, tyvärr, som kund har ingått avtalet med Telenor.

PS. Ett tips är att ta kontakt med Telenor innan du går över till Telia för att kolla att det inte ligger någon ADSL-flaggning på ditt nummer. Har haft folk i örat som sig veteligen inte har beställt ADSL från någon annan operatör men den tidigare operatören har lagt beslag på ADSL-platsen utan kundens vetskap. Om man som kund vill skaffa ADSL hos en anna operatör blir det bara strul....

Hon informerade dig felaktigt. Uppsägningstiden kommer man aldrig undan. Blir som sagt en klumpsumma när man gör som du nu gjorde.

Bästa är att säga upp det och sen en vecka innan det går ut flytta med sig numret till annan operatör.

Tror du är rätt rökt på dem pengarna, men du kan ju alltid bråka lite med dem på telia för sakens skull.

Telia har ingenting med saken att göra. Avtalet gäller mellan kunden och Telenor. Dessutom kan du inte säga upp avtalet i och med att nummret "tillhör" Telenor. Om man försöker ta med sig nummret till ett annat bolag får man avslag i och med att nummret är uppsagt.

Last edited:
Vill du behålla ditt telefonnummer kan du inte säga upp abbet hos Telenor. Grejen är den att Telenor "äger" ditt telefonnummer och Telia köper loss det för din räkning.

Det låter lite väl mycket att betala så mycket pengar, 1.800 kr, till Telenor för tre månader. Kontakta Telenor och förklara läget. Telia kan inte hjälpa dig eftersom du, tyvärr, som kund har ingått avtalet med Telenor.

PS. Ett tips är att ta kontakt med Telenor innan du går över till Telia för att kolla att det inte ligger någon ADSL-flaggning på ditt nummer. Har haft folk i örat som sig veteligen inte har beställt ADSL från någon annan operatör men den tidigare operatören har lagt beslag på ADSL-platsen utan kundens vetskap. Om man som kund vill skaffa ADSL hos en anna operatör blir det bara strul....

Telia har ingenting med saken att göra. Avtalet gäller mellan kunden och Telenor. Dessutom kan du inte säga upp avtalet i och med att nummret "tillhör" Telenor. Om man försöker ta med sig nummret till ett annat bolag får man avslag i och med att nummret är uppsagt.

Bytte från TELIA till Bredbandsbolaget. Talade om för honom att mitt Telia abonnemang går ut först om knappt två månader (hade en bindningstid på 12 månader).

Inga problem sa han, ditt abonnemang aktiveras när ditt gamla har gått ut.

Ta kontakt med Telia och förklara, du har inget att förlora på det.

Ganska säker på att Telia löser det, de brukar inte vara omöjliga.

De ska tydligen kunna ge en ringpott på motsvarande summa vid byte, har jag fått info om iaf när jag bytte bredbandsleverantör till Telia.

Du vet väl om att Telia är svindyra? Bytte själv från Comvic då jag bytte telefon, ångrar mig djupt.

Bytte från TELIA till Bredbandsbolaget. Talade om för honom att mitt Telia abonnemang går ut först om knappt två månader (hade en bindningstid på 12 månader).

Pratar vi ADSL eller fast telefoni????? :va

De ska tydligen kunna ge en ringpott på motsvarande summa vid byte, har jag fått info om iaf när jag bytte bredbandsleverantör till Telia.

Samtalspott kan i undantagsfall ges om du byter förval på den fasta telefonen. Vi ger INTE samtalspott vid ADSL-byte.

Last edited:

Kan ju hoppas på att det fungerar så med mobiltelefonin med.

Jag förstår inte.

Jobbade "damen" på Telenor eller på Telia? :va

Telia

Du vet väl om att Telia är svindyra? Bytte själv från Comvic då jag bytte telefon, ångrar mig djupt.

Telenor 600 spänn i månaden.

Telia 600 spänn i månaden.

Last edited:
Pratar vi ADSL eller fast telefoni????? :va

Samtalspott kan i undantagsfall ges om du byter förval på den fasta telefonen. Vi ger INTE samtalspott vid ADSL-byte.

Mmm. Rörde till begreppen. Bytte förval, abb och bredband till telia för att få lite rabatt, Glocalnet som jag hade telefonen på förut klådde mig på lite stålar för att jag hoppade över de där tre månaderna uppsägning. Telia sa att jag skulle få samtalspott som plåster på såren. Har iofs inte sett till dem ännu.

*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back