Strul vid bilköp. Vad göra?

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag köpte en ny bil för ett par månader sedan. Den hade bara gått ca 100 mil som demobil när jag köpte den. Precis efter att jag hade betalat upptäckte jag att det satt en skruv i däcket. Bilfirman skulle då "reparera" däcket och hävdade att det skulle bli precis lika bra som ett nytt däck. Nu (efter att ha varit bortrest en längre tid) är det uppenbart att det pyser ut luft ur just det däcket. Ungefär halva luften försvann på två månader.

Nu har jag snackat med försäljaren som inte vill ge mig ett nytt däck. Han vill att deras verkstad ska titta på däcket för att se vad det är som är fel på däcket. Eftersom bilfirman är ca 25 mil från mitt hem är jag inte så sugen på att köra dit, speciellt inte eftersom de bara har öppet på vardagar och jag i så fall skulle behöva ta en ledig dag. Det skulle kosta mig mycket mer än vad ett nytt däck kostar.

Vad är för regler som gäller i detta fall?? Finns det något enkelt sätt för mig att kolla var läckan är?

Tacksam för hjälp.

Åk bort till en däckfirma så fixar det felet på nolltid för en ett par hundralappar om det nu inte är fel på fälgen det vill säga.

Skulle inte åka 25 mil för att fixa en sådan skitsak ärligt talat.

Jag tror att det är så skrivet i konsumentköplagen att dom under garantitiden ska åtgärda problem utan avsevärd olägenhet för dig.
Prata med dom och säg att 25 mils resa för dig är ganska obekvämt. Särskilt som du måste ta en ledig dag.
Kräv att dom i så fall bekostar din lediga dag samt reskostnaden.

Men det som är enklast är ju om du ger dom förslaget att då går till en däcksfirma i närheten och skickar kvittot til dom så dom står för kostnaden.

Att plugga däcket ska inte vara några problem. Jag gjorde det på mina förra vinterdäck efter just en skruv. Dom höll tätt i resterande 4 år som jag hade kvar dom utan några som helst problem.

Om det inte är klantigt lagat så är det troligen så att det läcker i ventilen eller mellan fälg och däck. Det är inte alltför ovanligt förekommande.
Jag har haft pyspunka som inte varit däcket utan det har räckt med att man bara kränger av däcket och kränger på det igen.

Kolla om de har någon speciell jubileumsdag eller när de släpper en ny modell. Sen åker du dit laddad till tusen och ställer till en scen!

Att du valt att köpa bil av en firma 25mil hemifrån kan knappast anses vara firmans problem.
Jag skulle som sagts tidigare åka in till den lokala däckverkstaden och få det fixat för ett par hundringar och va nöjd o glad.

Knyt näven i fickan och förbanna denna oförrätt!
Alternativt, var smidig och erbjud att du kan betala hälften på ett nytt däck eller något.
Och vad är det för jävla skitfirma som inte fixar däcket?

Jag tror att det är så skrivet i konsumentköplagen att dom under garantitiden ska åtgärda problem utan avsevärd olägenhet för dig.
Prata med dom och säg att 25 mils resa för dig är ganska obekvämt. Särskilt som du måste ta en ledig dag.
Kräv att dom i så fall bekostar din lediga dag samt reskostnaden.

Men det som är enklast är ju om du ger dom förslaget att då går till en däcksfirma i närheten och skickar kvittot til dom så dom står för kostnaden.

Att plugga däcket ska inte vara några problem. Jag gjorde det på mina förra vinterdäck efter just en skruv. Dom höll tätt i resterande 4 år som jag hade kvar dom utan några som helst problem.

Om det inte är klantigt lagat så är det troligen så att det läcker i ventilen eller mellan fälg och däck. Det är inte alltför ovanligt förekommande.
Jag har haft pyspunka som inte varit däcket utan det har räckt med att man bara kränger av däcket och kränger på det igen.
Det låter som att det inte borde vara något problem att få till en bra lagning, goda nyheter. :)

Att du valt att köpa bil av en firma 25mil hemifrån kan knappast anses vara firmans problem.
Jag skulle som sagts tidigare åka in till den lokala däckverkstaden och få det fixat för ett par hundringar och va nöjd o glad.
Ja det lutar väl åt det. Jag tänker dock inte vara nöjd eller glad eftersom jag anser att man inte ska behöva krångla såhär när man köper en ny bil.
Knyt näven i fickan och förbanna denna oförrätt!
Alternativt, var smidig och erbjud att du kan betala hälften på ett nytt däck eller något.
Och vad är det för jävla skitfirma som inte fixar däcket?
Näven är redan knuten. Bilfirman är Frölunda Bilcenter. Jag väntar dock med att kalla dem skitfirma tills saken är utredd. Men det stör mig att försäljaren hävdar att de inte har tillräckliga marginaler för att kunna ge mig ett nytt däck. Jag betalade för helvete en kvart miljon för biljäveln. En rund jävla gummibit är ju jordnötter i jämförelse. Jag fattar inte att de är villiga att riskera kundrelationer för sån skit. De som köper nya bilar gör det (gissningsvis) delvis för att slippa just sånt krångel.

Det låter som att det inte borde vara något problem att få till en bra lagning, goda nyheter. :)

Ja det lutar väl åt det. Jag tänker dock inte vara nöjd eller glad eftersom jag anser att man inte ska behöva krångla såhär när man köper en ny bil.

Näven är redan knuten. Bilfirman är Frölunda Bilcenter. Jag väntar dock med att kalla dem skitfirma tills saken är utredd. Men det stör mig att försäljaren hävdar att de inte har tillräckliga marginaler för att kunna ge mig ett nytt däck. Jag betalade för helvete en kvart miljon för biljäveln. En rund jävla gummibit är ju jordnötter i jämförelse. Jag fattar inte att de är villiga att riskera kundrelationer för sån skit. De som köper nya bilar gör det (gissningsvis) delvis för att slippa just sånt krångel.

Förmodligen handlar det om försäljarens vinst, den är helig.(och kortsiktig) :rolleyes:

"Nää, men så här är det. Din rasade motor kan vi tyvärr inte ta på oss, det ingår visserligen skydd för den sakens skull, men våra marginaler tillåter inte det."

Prata med killens chef. Var inte gnällig, utan lägg upp allt så objektivt som möjligt.

jag skulle börja med att bara byta ventil, de kan faktiskt vara så enkelt och de har hänt mig mer än en gång på förra firmabilen.

Var bilen ny? Den hade gått 100 mil. :va
Oavsett har du tre års reklamationsrätt enligt KKL.

förvisso, bilen är "ny".. men vad är det för ett litet skitproblem att stoja sig över egentligen?
Nog lär du ha en däckfirma närmare dig än 25 mil iaf. Ägna 5 minuter åt att rulla av hjulet, knalla iväg/lifta till däckfirman. De drar ur skruven, pluggar igen hålet, du blir 50 kr fattigare men får ett hjul utan punka.
Klart han som sålde bilen till dig vill kika på däcket då det som sagt är onödigt att byta ut det.
Orka lägga energi på nån gringubbe när man kan lösa problemet enkelt själv.

förvisso, bilen är "ny".. men vad är det för ett litet skitproblem att stoja sig över egentligen?
Nog lär du ha en däckfirma närmare dig än 25 mil iaf. Ägna 5 minuter åt att rulla av hjulet, knalla iväg/lifta till däckfirman. De drar ur skruven, pluggar igen hålet, du blir 50 kr fattigare men får ett hjul utan punka.
Klart han som sålde bilen till dig vill kika på däcket då det som sagt är onödigt att byta ut det.
Orka lägga energi på nån gringubbe när man kan lösa problemet enkelt själv.

Mitt problem var att jag inte visste huruvida det går att reparera på ett enkelt sätt eller om jag måste byta hela däcket. Det verkar på svaren här som att det går att fixa, trots att de tydligen misslyckades första gången.

Skruven är för övrigt redan ute, det står i det första inlägget i tråden...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park