Strul med verkstad efter olycka

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
I någon annan tråd berättade jag om en mindre olycka i Vaxholm (korsningen pålsundsvägen/vaxholmsvägen); jag blev påkörd bakifrån då jag stod still vid stopplikt. Olyckan skedde i april 2010.

Just denna dag tog jag min gamla hoj - en Aprilia RS125. Den nyinköpta Aprilia Millen stod som tur var hemma i garaget!

Normalt sett reparerar jag alltid mina fordon själv, men eftersom det i detta fallet var motparten som vållade olyckan, bestämde jag mig för att lämna knarren på verkstad - tänkte det skulle vara bekvämt att bara hämta ut den i toppskick efter några veckor.

Sagt och gjort, hojen lämnades till MC-Shopen i Sollentuna i början av maj. Jag talar med ägaren (Kristian) av butiken och vi kom överens om att det skulle bli för dyrt att byta alla kåpor; hojen är från 96 (motor från 98) med 40 000 km på mätaren - motorn är dock i toppskick efter totalrenovering 2009 samt en mindre översyn (nya ringar etc.) vintern 2010.

Utöver lackskador gick avgassystem, växelspak, kopplingsgrepp, en styrvikt, fotstöd, blinkers och backspegel sönder.

Eftersom jag åker förbi butiken till och från jobbet, tittade jag lite då och då in och frågade hur det går. Till svar får man: "Det går lite framåt hela tiden". Bra tänkte jag.

Efter cirka två månader började jag tröttna och skickar mail 5/7 och 8/7, för att fråga hur det går med hojen - en lägesrapport helt enkelt. Då jag inte fått svar vid lunchtid 9/7, gjorde jag ett besök i butiken.

Ägaren (Kristian) såg lätt besvärad ut när jag gör entre och börjar snacka direkt om att han var på väg att maila mig osv. Vidare hävdar han att han väntar på ett "besked från Folksam så jag vet hur mykcet jag kan reparera den för" och att jag skall ringa Folksam. :confused:

Jag ringer Folksam, som säger att dom väntar på en offert från MC-Shopen, vilket låter rimligt. I detta skede är jag minst sagt irriterad.

Kristian på MC Shopen berättar också att han väntat på delar i sju (7) veckor, vilket naturligtvis är absurt då det finns delar att köpa med leverans på ett par dagar.

Ingenting har alltså hänt på två månader, varpå jag skriver följande till MC-shopen:

"Folksam väntar på ER offert och inte tvärtom.

Nu är det läge för action från er sida, dvs offert till Folksam, kopia till mig och tidsplan till mig IDAG.

Om detta ej kan ordnas hämtar jag cykeln på måndag kl 18 och förväntar mig att den är i samma skick då som den var då den lämnades någon gång i början på maj månad."

Det slutade med att jag hämtade hojen eftersom jag aldrig fick någon tidsplan med hänvisning till problem med delar samt att MC-shopen inte jobbar med delar som inte kommer från generalagenten i Sverige.

Någon kopia på offerten fick jag inte heller, vilket jag förstod varför då jag fick den uppläst per telefon från Folksam.

MC-Shopen har offererat nya kåpr TROTS att vi redan i början på maj var överens om att de gamla skulle lackas om. Vi var även överens om att kåporna skulle lackas Ducati-röda. :mad:
Tror inte någon närmare förklaring krävs.

Nu är hojen hemma och jag får 15 000 kr från Folksam att reparera den för. Alla delar inkl ett avgas från Arrow är redan på väg från PJME i England. Notan slutade på 4 300 kr. :)

Nu en fråga:

Vem kan lacka en hoj (kåpor+tank) och vad kostar det ungefär?
 
Hör av dig till egentligen vilken lackfirma som helst..

Jag var förbi ACE i Länna samt även nån bilskadelackerare i Huddinge.
Blev förvånad över hur billigt det faktiskt är att lacka.

Båda hade en startkostnad på ungefär 1500:-, så det är fördelaktigt att lämna in alla kåpor på en gång.

Skulle få sidokåpa, bottenkåpa, tail och toppkåpa lackade för 2500-3000:- om jag kom in med kåporna lösa.

(det går säkert att få ännu billigare med rätt kontakter)
 
Nu förstår jag inte ens från första början varför hojen skulle repareras. Den kan inte vara värd så mycket mera än 15000 kr??

För det andra så var det grejor som skulle gått att reparera själv, som du sa att du i allmänhet gör.

För det tredje. Varför gick du med på att det inte skulle bli nya kåpor???

Anyways, bra att det slutade lyckigt ändå..

edit: 4 år nyare och 4 gånger mindre medkörd.

http://www.blocket.se/kronoberg/Aprilia_RS125_26625442.htm?ca=4&w=3
 
Last edited:
Nu förstår jag inte ens från första början varför hojen skulle repareras. Den kan inte vara värd så mycket mera än 15000 kr??

För det andra så var det grejor som skulle gått att reparera själv, som du sa att du i allmänhet gör.

För det tredje. Varför gick du med på att det inte skulle bli nya kåpor???

Anyways, bra att det slutade lyckigt ändå..


Försäkringsbolaget skulle sannolikt inte gå med på nya kåpor då priset för kåp-setet skulle blir mycket mer än begvärdet.

Reparera själv går ju bra, men inte att lackera själv. Det var ju motpartens fel så då ska ju egentligen inte jag behöva arbeta gratis - jobbar mer än heltid ändå. :)
 
Försäkringsbolaget skulle sannolikt inte gå med på nya kåpor då priset för kåp-setet skulle blir mycket mer än begvärdet.

Reparera själv går ju bra, men inte att lackera själv. Det var ju motpartens fel så då ska ju egentligen inte jag behöva arbeta gratis - jobbar mer än heltid ändå. :)

Nä, så du skulle ha krävt max. summa ur försäkringbolaget från första början och fixat själv. Du fick en jävla peng på 15.000kr + hoj, var glad för den! :)
 
Nä, så du skulle ha krävt max. summa ur försäkringbolaget från första början och fixat själv. Du fick en jävla peng på 15.000kr + hoj, var glad för den! :)

Ja, det slutade ju bra. Lite trist att 2 månader av säsongen gått. Iofs har jag ju Millen, men ibland vill jag kröa lite tvåtakt. :D
 
Allt på hojen fixat.

Lämnade alla kåpor till lackverkstaden idag och det går på 5 000 kr inkl plastreparation.
Totalt landade kalaset på 9 000 kr, dvs 6 000 kr för besväret. :)
 
Allt på hojen fixat.

Lämnade alla kåpor till lackverkstaden idag och det går på 5 000 kr inkl plastreparation.
Totalt landade kalaset på 9 000 kr, dvs 6 000 kr för besväret. :)

Vad kul att för en gångs skull läsa om ett fall som gått bra! Jag hoppas hojen kommer ge dig många sköna mil. I fortsättningen får du hålla dig till väjningsplikter om du ser en bil bakom dig!:)
 
Vad kul att för en gångs skull läsa om ett fall som gått bra! Jag hoppas hojen kommer ge dig många sköna mil. I fortsättningen får du hålla dig till väjningsplikter om du ser en bil bakom dig!:)

Ja, vi får väl se hur det blir; jag har ju en RSV Mille också. :)
Ser lite kul ut med storasyster och lillasyster i garaget. :tummenupp
 
Hojen klar. Känns skönt att hela "familjen" är hemma.

39707_417527847495_746512495_4852956_2072562_n.jpg
 
när jag har beställt delar lr lämnat in nått där så brukar ja få höra att posten inte kommit än:tungan tror inte jag fått min startmotor till moppen som jag beställde för 1,5år sen:tungan
 
Konstigt nog så är det inte så förbannat dyrt att lacka kåpor. Lyckades med att tippa busa på gården medans den stod på tomgång och jag var i garaget. Inga större hack och inget sprucket, däremot så var både sidokåpan, front kåpan samt en mindre kåpa över blinkersglasen repade. Lämnade in dem och kunde hämta dem innom en vecka till en kostnad av 1000kr. Han lät lite bekymrad över att han fick lov att ta en hel tusenlapp!! Bilskadecenter i Lindesberg säger jag bara!!! :tummenupp
 
Har en liten repa på Millen (den gula alltså); ska nog be att dom fixar den också.:tummenupp
 
tyvärr har ja lite samma erfarenheter av mc shopen i sollentuna. Lämnade in min växellåda + den halvan av motorn där växelfösarna (elle vad dom nu heter) sitter för att dom bara skulle kolla om det var något som behövde bytas ut. Han skulle ringa när de hade kollat på den men tror ja fick vänta två veckor utan något samtal så jag åker förbi när jag var i närheten och jobbade och då sa han att han väntade svar från Kawasaki om min växellåda haft nå tidigare kända fel.

Men vettefan känns lite skumt han visste inte va ja hade för chassinummer/regnummer han hade ba min växellåda så de va no ba en ursäkt för att han inte gjort något. Väntade två veckor till tror ja de va sen åkte ja in å då hade han kollat klart tydligen så få kunde ja hämta ut den men känns ju dumt att han inte har ringt och sagt att det var klart när det nu verkar som att det var klart då.

Jag kommer nog inte lämna in något mer där inte, kan ju inte ta så lång tid att kolla på ett par drev i en växellåda. Hade han väl kunnat gjort gratis tar väl ba nån minut.
 
Jag kan instämma i klagolåten över MC-shopens oseriösa uppträdande. Köpte en hoj för tre månader sedan som blivit vält då den utsattes för stöldförsök (förra ägarens förklaring, valfri att tro på). MC-shopen hade försäkringsärendet och jag ringde upp dem för att dubbelkolla att allt var okej - vilket det enligt dem var, de "väntade bara på några delar" och "skulle höra av sig när dom kommer, antagligen om en till två veckor".

Tre månader senare har dom aldrig självmant kontaktat mig, varje gång jag ringer dem kommer jag till telefonsvarare, får skicka ett mail som sedan leder till ett telefonsamtal med nya ursäkter. Tar gärna emot förslag på en mer seriös verkstad som man kan anförtro med service, köpa nya däck av etc utan att bli vare sig skinnad eller utsatt för flera månader lång väntetid. De flesta jag pratat med verkar tycka att lösningen är enkel, åk 10-20 mil från Stockholm i valfri riktning så blir tonläget ett annat...
 
Tar gärna emot förslag på en mer seriös verkstad som man kan anförtro med service, köpa nya däck av etc utan att bli vare sig skinnad eller utsatt för flera månader lång väntetid. De flesta jag pratat med verkar tycka att lösningen är enkel, åk 10-20 mil från Stockholm i valfri riktning så blir tonläget ett annat...
Jag har goda erfarenheter av E&D MC i Solna. Lämnade in hojen en gång för ventil & kamjustering, byte av packboxar & styrlager. Tog en vecka att få allt fixat inkl beställning av rätt delar, fick ett mail då den var klar att hämta. En annan gång skulle de undersöka en krockad hoj och skicka offert till FB, vilket gick smidigt det med. Hur de är på att tillhandahålla och byta däck vet jag ej (ännu).
 
Back
Top