Strul med växellådan - vad är felet?

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Följande sker:

Femman och sexan fungerar i stort sett ej. Den antingen vägrar lägga i neutral, och om jag stänger av och lägger i neutral och startar igen så hoppar växeln typ inte i för cykeln hoppar till och dör. Håller jag ner kopplingen med en växel så rullar cykeln ändå utan att jag släppet kopplingen.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag tror inte att kopplingen är bränd, för det doftar misstänker jag. Hur vet jag om kopplingen slirar, kan jag åtgärda det själv?

Är skivorna skeva så är det väl kört och jag hoppas att jag tar mig hem från Gelleråsen haha.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ja om den inte kopplar så att lamellerna och skivorna slirar en stund och snabbt så luktar det, vet dock inte om det brukar lukta något särskilt på mc iom att kopplingen badar i olja.
Men antagligen har du väl bränt på med sliten koppling så att de har blivit varma och inte märkt det.
Nu är skivorna sneda så att den kopplar aldrig riktigt ur, när du drar i kopplingen så särar du på skivorna och lamellerna, men eftersom skivorna agerar fjäderbricka så ligger de emot hela tiden.

Har du hydraulisk koppling? Kan va att den läcker/luft i systemet och då kopplar du inte heller ur fullt.

Iofs så borde det inte vara något problem att få i de högre växlarna då, om du inte har för vana att gasa medan du växlar.
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Skiftgaffel kan vara krökt. Är hojen hårt körd med taskiga växlingar?
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Estimerat pris på att byta skivor, lameller, koppling? Gaffeln kostar väl typ 300?
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top