Strul med koppligsbyte på RF900R

Froddan

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
KTM DUKE
Tjena!

Det smäller när jag växlar så jag la upp hojen på depåstod la i ettan och kopplade, mina farhågor besannades hjulet snurrade med koppligen intryckt så jag skulle kolla mina lameller

Ska byta kopplig på min RF900 r och det strular lite.
Jag skulle behöva några tipps om koppligen på en rf 900r. jag har bytt en del koppligar tidigare mn inget jag sett likar den här kopplingen. Efter att rivit koppligskåpan ser jag en stor bult och efter snack med mc-firma sa de att jag sak använda något specialverktyg och en 55mm hylsa.
nu vänder jag mig till någon som gjort liknade ingrepp förut. lämmna indet kostar endats 1200 plus delar men jag vill lära mig hur det funka

finns det nån som har tidigare erfarenhet?

mvh Froddan

Froddan skrev:
2103656 Tjena!

Det smäller när jag växlar så jag la upp hojen på depåstod la i ettan och kopplade, mina farhågor besannades hjulet snurrade med koppligen intryckt så jag skulle kolla mina lameller

Jag skulle behöva några tipps om koppligen på en rf 900r. jag har bytt en del koppligar tidigare mn inget jag sett likar den här kopplingen. Efter att rivit koppligskåpan ser jag en stor bult och efter snack med mc-firma sa de att jag sak använda något specialverktyg och en 55mm hylsa.
nu vänder jag mig till någon som gjort liknade ingrepp förut. lämmna indet kostar endats 1200 plus delar men jag vill lära mig hur det funka

mvh Froddan

Sorry, har aldrig provat, men jag kollade lite i servicemanualen. Där står om någon "Clutch pressure plate holder"... Verkar inte "så värst svårt", men vad vet jag :3freak

Hur som helst, kolla i tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114063. Där kan du hitta länk till servicemanualen!

Lycka till!

Froddan skrev:
2103656 Tjena!

mvh Froddan
50 hylsa borde det vara tycker jag, det var det på min gsxr 1100 -92. På med en tjock arbetshandske, håll i kopplingskorgen, tryck hårt med fingrarna. ta sedan muttermaskin, då släpper den lätt. Helst en muttermaskin med uppåt 500Nm. min hade 340 men det gick

Precis, 50-hylsa och mutterpicka. Om du har en liten "skål" på kopplingsfjädrarna som sitter med tre små M3-skruvar, skippa skruvarna vid monteringen.

Att bakhjulet snurrar med kopplingen intryckt är fullt normalt, inget fel.
Om det inte är så att kopplingen slirar så är det oftast inget fel på den, kolla istället skick på drev/kedja och att kedjan är spänd enligt manual.

...men visst, din korg kan vara slut mm, drar den när du står still med kopplingen intryckt?

Fredde Meck skrev:
2105186 Att bakhjulet snurrar med kopplingen intryckt är fullt normalt, inget fel.
Om det inte är så att kopplingen slirar så är det oftast inget fel på den, kolla istället skick på drev/kedja och att kedjan är spänd enligt manual.

...men visst, din korg kan vara slut mm, drar den när du står still med kopplingen intryckt?

Ok jag spänner kedja, men det smäller ordentligt, vad kan det vara föruton kopplig och kejda. drev och kedja ser bra ut!

Fredde Meck skrev:
2105186 Att bakhjulet snurrar med kopplingen intryckt är fullt normalt, inget fel.

Hur ser du att korgen är slut?

Froddan skrev:
2105763 Ok jag spänner kedja, men det smäller ordentligt, vad kan det vara föruton kopplig och kejda. drev och kedja ser bra ut!

Hur ser du att korgen är slut?
Hög tomgång kan ge lite smäll när växeln läggs i.
Hur känns den annars när du kopplar, hugger eller slirar den? Eller känns den som vanligt men det låter när du lägger i växeln?

Hur en sliten korg ser ut kan nog Brink ge bra svar på :)

Fredde Meck skrev:
2105909 Hög tomgång kan ge lite smäll när växeln läggs i.
Hur känns den annars när du kopplar, hugger eller slirar den? Eller känns den som vanligt men det låter när du lägger i växeln?

Hur en sliten korg ser ut kan nog Brink ge bra svar på :)

Vem är brink?
Kopplingen hugger inte, känns inte som den slirar tommgången är inte hög men det känn som koppligen inte kopplar ur ordentlig utan att man cross växlar. känn nästan som det det skulle vara något "glapp" på drivpaketet?
fENOMENET ÄR MER VANLTG NÄR OLJAN ÄR VARM OCG PÅ LÅGA VÄXLAR
Har förstått att det känn som det hugger när man kopplar om korgen är dålig

några förslag?
MVh FRODDAN

Hur fort snurrade hjulet när den stod på depåstödet? Kopplingen driver alltid LITE (av oljan)

Var hojen så här när du köpte den? Ofta smäller det lite när man lägger i 1an 2an på äldre hojar

har du provat att spänna wiren?

Ljunghusen skrev:
2106640 Hur fort snurrade hjulet när den stod på depåstödet? Kopplingen driver alltid LITE (av oljan)

Var hojen så här när du köpte den? Ofta smäller det lite när man lägger i 1an 2an på äldre hojar

har du provat att spänna wiren?

nja, problemen har ökat med tiden, driver så mycket att jag tycker det är för mycket, man får lägga på foten med ordentligt tryck.
Hojen är från 94 så den är inte jätte gammal, och suzuki är känad för sina lådor, wiren går inte att spänna för en är självjusterande,

några andra förslag?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back