Strul med identitet ...HJÄLP

• Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date

Scrub

Guest
Tja!

Jag har ett STORT problem...

Köpte för några veckor sedan en Yamaha FZR 600, tidigare ägare har köpt den från Polisen som hittegods. (saknar skyltar, ram, motornummer)

Hans ambition var att bygga en racehoj för bana, men han tröttnade och jag köpte den med motivationen att få ut den på gatan.

Innan köpet så kollade jag mycket noga med Polisen, VV, SBP, Bilregistret, SFRO och larmtjänst.
Alla sa samma sak, åk till Larmtjänst och be dom etsa fram ditt gamla ramnummer.

Larmtjänst förklarade att man i 95% av fallen fick fram antingen ram eller motornummer, så dem rådde mig att köpa hojjen.

Idag lämmnade jag den till Larmtjänst, de verkade mycket positiva :)
...men ringde några timmar senare och berättade att de inte funnit nåt... :gråta

Talade då med SBP om att få regga den som amatörbygge, Det får jag inte utan att ha ett motornummer...
Om jag åker dit utan nummer eller med ett felaktigt nummer så kommer dom att omhänderta hojjen och kräva att jag får fram rätt ägaruppgifter för att få tillbaka den.

Detta kan jag helt och hållet förstå.

Men eftersom hojjen stals 1991 då jag var 10år och bodde 25mil ifrån brottsplatsen så kan jag ju inte anklagas.

JAG ÄR HELT OSKYLDIG, ALLA PAPPER FRÅN POLISEN FINNS!

Finns det någon som har råkat ut för samma situation? Hur löste den sig?
Att köpa en kvaddad ram kan vara en lösning, men var hittar jag en sån?

Jag har även en annan fråga... där ramnummret sitter så är det ca 3-4mm godstjocklek, det är slipat på utsidan. Kan det finnas spår på insidan av detta rör där nummret har suttit? Det knackas ju ändå in med ganska stor kraft...

Någon som har teorier i ovanstående fråga?

I dagsläget skulle jag inte köpt denna hoj, men allt verkade ju så lätt och lockande när alla rådde mig till att köpa...

Grymt tacksam för svar, tips och funderingar!

Peter Rönn

Last edited:
Frågan är om larmtjänst inte kunde få fram eller eller inte kunde styrka till100% vilket nr de va..
dvs det kanske skulle gå o eftersöka sig till vilket nr genom o kolla stulna genom åren..

Peter80 skrev:
Jag har även en annan fråga... där ramnummret sitter så är det ca 3-4mm godstjocklek, det är slipat på utsidan. Kan det finnas spår på insidan av detta rör där nummret har suttit? Det knackas ju ändå in med ganska stor kraft...

Jag har hört talas om att man kan röntga fram nummer som slipats bort. Jag har däremot ingen aning om vem som kan göra det eller hur det går till. Ring bilprovningen igen och kolla om de vet nånting.

AleX skrev:
Frågan är om larmtjänst inte kunde få fram eller eller inte kunde styrka till100% vilket nr de va..
dvs det kanske skulle gå o eftersöka sig till vilket nr genom o kolla stulna genom åren..

Larmtjänst kunde se en (1) st siffra i motornummret.
Dom kunde inte säga om det var en 3a eller en 8a, dem kunde inte heller säga om det var i mitten eller i slutet av nummer serien.

Dom håller på och kollar antalet stulna hojjar 1991 just nu, men det verkar vara runt 50st.
Om dom hittar en som verkar stämma så måste dom kontakta dåvarande ägaren för att kolla eventuella märken (typ skrapmärke på högersida långt bak)

Då kan dom ge ett utlåtande som lyder " Det kan inte stärkas till 100% att detta är samma motorcykel, men det finns ej heller något som talar emot det"

Med ett sådant utlåtande kan SBP godkänna den som ett amatörbyggt fordon om jag har fattat det rätt...

Victor skrev:
Jag har hört talas om att man kan röntga fram nummer som slipats bort. Jag har däremot ingen aning om vem som kan göra det eller hur det går till. Ring bilprovningen igen och kolla om de vet nånting.

Jag har oxå hört detta, det var SBP som sa det till mig och sa att det var larmtjänst som gjorde det.

Min kontakt på Larmtjänst har jobbat med att etsa nummer i 10år, han är en av 4 som kan detta i sverige.

Han säger att dom inte gör det och att han aldrig har hört om någon som lyckats...

Men om någon vet någon annan som gör detta så, snälla hör av er!

Men ram numrera stansas ju in ramen, det borde ju gå och få fram ram nummer på hojen ju tycker man, men det verkar som att det inte alltid går och få fram ändå.

Uppenbarligen inte...

Där av min teori att man eventuellt skulle kunna utläsa något på "baksidan" av stansningen. dvs klyva den rörstump där nummret är stansat.

Eftersom det är ett rör så borde ju nummret vara instansat med en jävla kraft för att hela bokstaven / siffran ska kunna utläsas, annars så skulle man ju bara se mittenpartiet på alla tecken.
Och eftersom det ändå är relativt tunt gods så borde det ju ha lämmnat spår på baksidan... eller har jag helt fel i min lilla teori???

/ Peter

Inget ramnummer, Inget motornummer...

Fan jag blir så jävla förbannad!
Allt verkade ju grönt med hojhelvetet, nu äger jag en hög värdelöst jävla skrot som jag inte får använda eller kan sälja...
Det skulle ju bli en as snygg Fighter... *snyft*

Vet inte om jag drömt det eller om det bara är ett rykte men står inte VINnr'et på något dolt ställe också?
Typ motornr på insidan av växellådan eller dyl.

På bilen vet jag att chassinr'et är stansat på minst 2 ställen, kanske fler.

Hojjen du köpt..Av polisen, har ju inte kunnat identifierats, öch därför tvingats att säljas. Om du mot all förmodan skulle lyckas frambringa ett nummer, skulle detta naturligtvis tillhöra en stulen hoj. Försök istället att få tillstånd att märka ram och motor med ett fiktivt påhittat nummer, eller försök hitta en skrotad hoj att plocka identiteten ifrån, kanske köpa en skev ram med nummer och regpapper från en MC-skrot ???

Victor skrev:

Kvalitetsteknik är en firma i trollhättan som sysslar med materialröntgen, mest för att se sprickbildning o.s.v. Visserligen mest i industriellt syfte, men de kanske kan svara på frågan om det går eller ej. Kolla på ebay.de också. De brukar kunna gå att hitta typ en urkapad del av ramen där nummret står samt reg.bevis.

Kvalitetsteknik NDT AB
Växel: 0520-12535
Adress:
Industrig. 6
46137 TROLLHÄTTAN

TomTroll skrev:
Kolla på ebay.de också. De brukar kunna gå att hitta typ en urkapad del av ramen där nummret står samt reg.bevis.

Måste man inte kunna styrka identiteten på den "nya" ramen också...den man vill föra över identiteten till...med exempelvis ett kvitto/intyg från lämplig institution?

Din hoj har samma motor och ramnummer. Men motornumret är inte hela ramnumret. numret finns dold har jag för mig,

Dolda nummer???!

Det här med att röntga ramen verkar ju synnerligen intresant, det är många som pratar om det så det borde ju uppenbarligen ske.
Det är ju trots allt mycket möjligt att min kontakt på Larmtjänst har fel.

Tack så jättemycket för tipset om firman i trollhättan!

Att få tillstånd att knacka in ett eget nummer är till 99,9999% omöjligt, VV och SBP anser att om man godkänner detta så är det ju fritt fram för alla att sno hojjar för att sedan besiktiga med eget nr. (detta har jag full förståelse för)

En av mina kunder på jobbet tyckte att jag bara skulle hitta på ett nr och stansa in, han hävdade att SBP har så dålig koll så det går inte att säga att den inte är importerad från tyskland... känns lite riskabellt.

Hur är det med dolda nr???
är det någon som känner till att det ev kan finnas ett dolt nr i motorn?

Mycket tacksam för alla svar!

Med reservation för att jag är helt ute & cyklar, jag har hört stt den relativt nya bilprovningen i Vallentuna ska ha röntgenutrustning (just för detta ändamålet?). Ring & kolla!

Polisen då, vilka resurser har de? I filmer och TV-serier brukar man ju kunna se när de tar fram bortslipade nummer från vapen. Den svenska polisen borde väl rimligtvis ha utrustning för detta, kanske rent av röntgenutrustning som det har talats om ovan.
Sedan är det ju iofs en annan fråga om du som privatperson kan få möjlighet att dra nytta av deras resurser, men det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

Detta är kanske en dum fråga men hur ska jag stansa in det nya nummret?
Det är ju ganska lätt för sbp att se att min ram har varit slipad... Ska jag tennspackla upp den där slipningen skett och sen stansa in det nya och där efter lacka om hela ramen?

Jag har kollat med alla skrotar i landet, det finns typ 2-3st som kan sälja ramar, men de har inga. Resten av alla vägrar att sälja eftersom dom har en överenskomelse med försäkringsbolagen att de ska skrotas. denna överenskomelse skall tydligen snart bli lag...

Skall absolut kolla med sbp i vallentuna!
Men om jag har fattat det rätt så ska Larmtjänst vara det ända företag som har auktorietet att utföra dessa grejer då dom fungerar som "spindeln i nätet" mellan polisen och samtliga försäkringsbolag.

Polisen har enligt Larmtjänst ingen utrustning för att röntga, eftersom Larmtjänst sköter allt sånt åt polisen.

Jag tänkte söka efter olika firmor som sysslar med matrealröntgen, här i sthlm, och kolla vad dom tror/kan/vill och vad det kostar.

Har även hittat en ram på mobile.de men eftersom jag inte fattar ett enda ord tyska så måste jag fixa någon som kan översätta åt mig.

Sista alternativet verkar vara att regga som amatörbyggt fordon om det går.
Någon som vet hur försäkringspriserna på sådana kostar/hur dom räknas?

Jag är grymt tacksam för all hjälp jag har fått än så länge!!!
/Peter

Last edited:
Peter80 skrev:
Jag tänkte söka efter olika firmor som sysslar med matrealröntgen, här i sthlm, och kolla vad dom tror/kan/vill och vad det kostar.

Tjena!

Jag jobbar med materialröntgen här i Gävle och vi har kontor i Sthlm.

Här har du addressen:

Det Norske Veritas
Kemistvägen 21
18379 Täby
Sweden
telefon: +46 8 587 946 00
fax: +46 8 756 97 32

Jag är lite tveksam till om det går att se något, men ta med ramen och åk ner till kontoret så kan dom titta på den och kanske göra ett försök.

Ring först och kolla så att det är någon inne som sysslar med röngen.

/Micke

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...