Scrub
Guest
Tja!
Jag har ett STORT problem...
Köpte för några veckor sedan en Yamaha FZR 600, tidigare ägare har köpt den från Polisen som hittegods. (saknar skyltar, ram, motornummer)
Hans ambition var att bygga en racehoj för bana, men han tröttnade och jag köpte den med motivationen att få ut den på gatan.
Innan köpet så kollade jag mycket noga med Polisen, VV, SBP, Bilregistret, SFRO och larmtjänst.
Alla sa samma sak, åk till Larmtjänst och be dom etsa fram ditt gamla ramnummer.
Larmtjänst förklarade att man i 95% av fallen fick fram antingen ram eller motornummer, så dem rådde mig att köpa hojjen.
Idag lämmnade jag den till Larmtjänst, de verkade mycket positiva
...men ringde några timmar senare och berättade att de inte funnit nåt...
Talade då med SBP om att få regga den som amatörbygge, Det får jag inte utan att ha ett motornummer...
Om jag åker dit utan nummer eller med ett felaktigt nummer så kommer dom att omhänderta hojjen och kräva att jag får fram rätt ägaruppgifter för att få tillbaka den.
Detta kan jag helt och hållet förstå.
Men eftersom hojjen stals 1991 då jag var 10år och bodde 25mil ifrån brottsplatsen så kan jag ju inte anklagas.
JAG ÄR HELT OSKYLDIG, ALLA PAPPER FRÅN POLISEN FINNS!
Finns det någon som har råkat ut för samma situation? Hur löste den sig?
Att köpa en kvaddad ram kan vara en lösning, men var hittar jag en sån?
Jag har även en annan fråga... där ramnummret sitter så är det ca 3-4mm godstjocklek, det är slipat på utsidan. Kan det finnas spår på insidan av detta rör där nummret har suttit? Det knackas ju ändå in med ganska stor kraft...
Någon som har teorier i ovanstående fråga?
I dagsläget skulle jag inte köpt denna hoj, men allt verkade ju så lätt och lockande när alla rådde mig till att köpa...
Grymt tacksam för svar, tips och funderingar!
Peter Rönn
Jag har ett STORT problem...
Köpte för några veckor sedan en Yamaha FZR 600, tidigare ägare har köpt den från Polisen som hittegods. (saknar skyltar, ram, motornummer)
Hans ambition var att bygga en racehoj för bana, men han tröttnade och jag köpte den med motivationen att få ut den på gatan.
Innan köpet så kollade jag mycket noga med Polisen, VV, SBP, Bilregistret, SFRO och larmtjänst.
Alla sa samma sak, åk till Larmtjänst och be dom etsa fram ditt gamla ramnummer.
Larmtjänst förklarade att man i 95% av fallen fick fram antingen ram eller motornummer, så dem rådde mig att köpa hojjen.
Idag lämmnade jag den till Larmtjänst, de verkade mycket positiva

...men ringde några timmar senare och berättade att de inte funnit nåt...

Talade då med SBP om att få regga den som amatörbygge, Det får jag inte utan att ha ett motornummer...
Om jag åker dit utan nummer eller med ett felaktigt nummer så kommer dom att omhänderta hojjen och kräva att jag får fram rätt ägaruppgifter för att få tillbaka den.
Detta kan jag helt och hållet förstå.
Men eftersom hojjen stals 1991 då jag var 10år och bodde 25mil ifrån brottsplatsen så kan jag ju inte anklagas.
JAG ÄR HELT OSKYLDIG, ALLA PAPPER FRÅN POLISEN FINNS!
Finns det någon som har råkat ut för samma situation? Hur löste den sig?
Att köpa en kvaddad ram kan vara en lösning, men var hittar jag en sån?
Jag har även en annan fråga... där ramnummret sitter så är det ca 3-4mm godstjocklek, det är slipat på utsidan. Kan det finnas spår på insidan av detta rör där nummret har suttit? Det knackas ju ändå in med ganska stor kraft...
Någon som har teorier i ovanstående fråga?
I dagsläget skulle jag inte köpt denna hoj, men allt verkade ju så lätt och lockande när alla rådde mig till att köpa...
Grymt tacksam för svar, tips och funderingar!
Peter Rönn
Last edited: