strul efter lamellbyte

J.R skrev:
2078083 Jag har samma problem med min gsxr 750 -98...Har också köpt nya lameller...fast har jue inte monterat de än...

Bara en fråga men e det svårt att byta dom eller??? har aldrig gjort de förut o fick ingen montering beskrivning till heller.... :va

Hoppas de fixxar sig me din hoj....
Du kan luta omkull hojen rejält så behöver du inte tappa ur oljan. I centrum av kopplingen sitter en mutter låst av en bricka. Ta bort den och brickan så kommer du åt tre små krysskruvar som håller tallriksfjädern. Skruva ur dem lite i taget och ta bort hela klabbet sen bara. Kolla upp ordningen ordentligt för några av stålskivorna är tjockare än övriga. Eg inte svårt att byta kopplingen. Prova att bada lamellerna i olja ett dygn innan montering och skriv i tråden hur det funkar sen.

Mvh Kalle

K-Man skrev:
2078109 Du kan luta omkull hojen rejält så behöver du inte tappa ur oljan. I centrum av kopplingen sitter en mutter låst av en bricka. Ta bort den och brickan så kommer du åt tre små krysskruvar som håller tallriksfjädern. Skruva ur dem lite i taget och ta bort hela klabbet sen bara. Kolla upp ordningen ordentligt för några av stålskivorna är tjockare än övriga. Eg inte svårt att byta kopplingen. Prova att bada lamellerna i olja ett dygn innan montering och skriv i tråden hur det funkar sen.

Mvh Kalle

Tackar Tackar.....Ska byta till helgen, så bara på att hoppas att de funkar fint....Berättar om de gick bra eller inte sen... :tummenupp

K-Man: I vilket skick är kopplingskorg och kopplingsnav? Ibland kan de se ut som på bilden jag bifogar. Lite taggiga liksom. Då blir inte kopplingen så steglös som den ska vara.

Detta kan man åtgärda genom att fila ner ojämnheterna till en slät nivå. Då får man ut några mil till ur kopplingen. Bästa alternativet är så klart att byta grejjerna, men det kostar många sköna tusenlappar man kan lägga på öl istället.

Är det hydraulkoppling eller wirekoppling på en SRAD?

Bifogat

• 2005-04-18 007 small.jpg
    2005-04-18 007 small.jpg
    90.2 KB · Visningar: 117
Esquire skrev:
2078131 K-Man: I vilket skick är kopplingskorg och kopplingsnav? Ibland kan de se ut som på bilden jag bifogar. Lite taggiga liksom.
Är det hydraulkoppling eller wirekoppling på en SRAD?
Jag tyckte att det såg ok ut när jag bytte lamellpaketet. Har haft en cross som blev taggig i korgen men Gixxern är inte i närheten av hur den såg ut. Vajerkoppling på SRADen

K-Man skrev:
2078158Vajerkoppling på SRADen
Vajern löper ok och är välsmord?

Hmm... Lite av en chansning: Är vajern bytt någon gång eller är det samma som suttit där sedan hojen var ny? Om det är den gamla originalvajern så kan det ju hända att den börjar ha gjort sitt.

Men det låter väääldigt långsökt att det skulle ha med vajerns kondition att göra. Det känns mera som en fråga om justering eller inkörning, men där verkar ju allt redan vara provat både en och två gånger.

Hmm... Klurigt problem. :va

J.R skrev:
2078121 Tackar Tackar.....Ska byta till helgen, så bara på att hoppas att de funkar fint....Berättar om de gick bra eller inte sen... :tummenupp
Eftersom du har samma problem som jag undrar jag:
Vad kör du på för olja
Crossväxlar du när du kör
Hur långt har din hoj gått?

Hej du.
Och du är helt hundra på att du har fått ihop kopplingen rätt??
Alltså monterat så att den sista lamellen ligger "ett hack fel" i ytterkorgen, så att säja,,,Är ju nästan standard på Kawa!
Sen är det ju så på många Kawasaki-hojar att man måste "shimsa" in en viss höjd på hela kopplingspaketet,,det gör man med hjälp av metall-skivorna som kan fås i 3 olika tjocklekar, 1,4mm, 1,6mm och 2,0 mm (ZX1200A1).
På samma hoj skall hela hela lamellpaketet vara mellan 56,8 -57,6 mm.
Om det blir rätt och du låter lamellerna ligga i lite olja över natten, så skall du se att det funkar igen.
Hälsar turbobiker44

turbobiker44 skrev:
2085305 Hej du.
Och du är helt hundra på att du har fått ihop kopplingen rätt??
Alltså monterat så att den sista lamellen ligger "ett hack fel" i ytterkorgen, så att säja,,,Är ju nästan standard på Kawa!
Sen är det ju så på många Kawasaki-hojar att man måste "shimsa" in en viss höjd på hela kopplingspaketet,,det gör man med hjälp av metall-skivorna som kan fås i 3 olika tjocklekar, 1,4mm, 1,6mm och 2,0 mm (ZX1200A1).
Om det blir rätt och du låter lamellerna ligga i lite olja över natten, så skall du se att det funkar igen.
Hälsar turbobiker44
Nu var det mycket Kawa-prat med en Suzukiägare... Tror inte sista lamellen kan ligga fel på nåt vis. Lika varvet runt. Visst spelar tjockleken roll och två av stålskivorna är tjockare än de andra. Staplade i lamellpaketet precis som orginaltraven låg. Tror inte problemet ligger i själva lamellerna eftersom det kom smygande med de gamla och kvarstod med de nya.
edit: Det kanske var trådstartaren du svarade men han hade ju problem i somras...

Vad jag finner konstigt är att ingen känner igen problemet och vet vad felet är, dvs kan komma med en lösning *hör min panik :3freak *

Får väl plocka ur lamellpaketet igen och syna allt ordentligt, inkl kopplingskorgen, byta olja, bada lamellerna, fila korgen och hålla tummarna...
Kan man slipa till ytan på lameller med nåt? Sandpapper? Är det nån vits? Varken de gamla eller de nya slirar ju (alls :rolleyes: )

Last edited:
K-Man skrev:
2085817 Nu var det mycket Kawa-prat med en Suzukiägare... Tror inte sista lamellen kan ligga fel på nåt vis. Lika varvet runt. Visst spelar tjockleken roll och två av stålskivorna är tjockare än de andra. Staplade i lamellpaketet precis som orginaltraven låg. Tror inte problemet ligger i själva lamellerna eftersom det kom smygande med de gamla och kvarstod med de nya.
edit: Det kanske var trådstartaren du svarade men han hade ju problem i somras...

Vad jag finner konstigt är att ingen känner igen problemet och vet vad felet är, dvs kan komma med en lösning *hör min panik :3freak *

Får väl plocka ur lamellpaketet igen och syna allt ordentligt, inkl kopplingskorgen, byta olja, bada lamellerna, fila korgen och hålla tummarna...
Kan man slipa till ytan på lameller med nåt? Sandpapper? Är det nån vits? Varken de gamla eller de nya slirar ju (alls :rolleyes: )

Om du nu river isär grejerna,kolla så att inte stålskivorna har slagit sig (med tanke på att du inte oljade in dom, kan dom ha gått varma när du har slirat på kopplingen) lättast att kolla stålskivorna är att lägga dom på varandra och nypa med fingrarna på en halvan för att se om dom gapar, vänd dom om och och gör samma sak igen.

Lindén skrev:
2086157 Koppla vad e det :va
dippa gas vet jag hur man gör :banana
Gör du det när du ska iväg från stillastående oxå?

PS Har man snabb hoj åker man med snabba kompisar och hinner fika innan slöfockarna hunnit ifatt ;)

K-Man skrev:
2094851 Gör du det när du ska iväg från stillastående oxå?

PS Har man snabb hoj åker man med snabba kompisar och hinner fika innan slöfockarna hunnit ifatt ;)
Nä när man skall iväg e det jobbigt...

PS jag har inga kompisar...

K-Man skrev:
2085817 Nu var det mycket Kawa-prat med en Suzukiägare... Tror inte sista lamellen kan ligga fel på nåt vis. Lika varvet runt. Visst spelar tjockleken roll och två av stålskivorna är tjockare än de andra. Staplade i lamellpaketet precis som orginaltraven låg. Tror inte problemet ligger i själva lamellerna eftersom det kom smygande med de gamla och kvarstod med de nya.

Hej igen.
Jag har tagit uppgifterna ur en ORIGINAL-handbok för en ZX1200-A1 från Kawasaki, part no. 99924-1253-01,,och det är 2000-årsmodell,,de beskriver både den "fellagda" lamellen, samt "inshimsningen" med de olika tjocka stålskivorna,,och det är ju därför du har några som är lite tjockare,,så..
Är inget Suzuki-freak,men är en trimvänlig motor med mycket grejor på marknaden, både nytt och begagnat.
Annars har jag jobbat med både honda, Yamaha och senast enbart Kawasaki och Triumph.
Trodde att jag hjälpte nån,,men men,,;-)
Mogens.

Åter igen.
Ja, du hade rätt, jag trodde fprtfarande att vi pratade om Kawa,,oj hur dum får man va,,sorry.
Ok, till Suzukin,,
Det kan väl inte vara så att problemet dök upp efter ett oljebyte??
Är ganska säker på att Suzuki rekommenderar 10/40 olja,,och en hel del mc-firmor har ju fått "pippi" på att sälja 15-50 oljor till vanligt folk,,
Är stor skillnad på oljor, som du säkert vet.
Hälsar Mogens.

Du har inga fjädrar då?? Dom byts alltid, Efter allt prat om "kawa" så kunde jag inte låta bli: ): ):) Jag gjorde så att jag smärglade upp stålskivorna och som tidigare sagts i tråden den sista lades ett hack fel som lås, kåpan sedan kan man sätta fel, dvs det går att få dit den men inte tillräckligt så att den trycker på fjädrarna, vrider man o vänder på den så passar den endast 100% på ett håll, kolla noga på markeringarna, detta kawa zx9r då men det borde ju vara snarlikt andra hojar mvh

turbobiker44 skrev:
2085305 Hej du.
Hälsar turbobiker44

Det värdet , 56.8-57.6 ...... Gäller det även för lamellpaketet på en zx9r -98 ? Har mätt mina lameller o de är 2.85 mm.... Troligen på gränsen till utslitna va ??.. :confused:
Har i alla fall blästrat stålskivorna o istället för att byta fjädrar o lameller har jag ruggat upp ytan på lamellerna lite o precis svarvat shims , 2 mm tjocka , till fjädrarna... Vad tror ni ? Kommer jag att lyckas få bort sliret ?? :3freak

Folkezx9r skrev:
2101707 Det värdet , 56.8-57.6 ...... Gäller det även för lamellpaketet på en zx9r -98 ? Har mätt mina lameller o de är 2.85 mm.... Troligen på gränsen till utslitna va ??.. :confused:
Har i alla fall blästrat stålskivorna o istället för att byta fjädrar o lameller har jag ruggat upp ytan på lamellerna lite o precis svarvat shims , 2 mm tjocka , till fjädrarna... Vad tror ni ? Kommer jag att lyckas få bort sliret ?? :3freak

Dina lameller ligger klart inom toleransen, på kawan är det 2,72-2,88 mm dvs dina är nästan nya, byt fjädrar o smärgla upp stålskivorna bara o du är hemma
servicelimiten är 2,2 mm.

peter R1 skrev:
2101714 Dina lameller ligger klart inom toleransen, på kawan är det 2,72-2,88 mm dvs dina är nästan nya, byt fjädrar o smärgla upp stålskivorna bara o du är hemma
servicelimiten är 2,2 mm.

2,2 mm ??... Wow ! Då finns det många snabba o riviga starter kvar på dom !.. :D. Har blästrat stålskivorna o gjort shims till fjädrarna... Får ta det som en nödlösning tills jag hinner få fatt på nya fjädrar... Ska ju bli kanonväder till helgen lovar Pohlman !!... :)

Folkezx9r skrev:
2101745 2,2 mm ??... Wow ! Då finns det många snabba o riviga starter kvar på dom !.. :D. Har blästrat stålskivorna o gjort shims till fjädrarna... Får ta det som en nödlösning tills jag hinner få fatt på nya fjädrar... Ska ju bli kanonväder till helgen lovar Pohlman !!... :)

jajamen blir mycket ¨åka i helgen här.. :tummenupp

peter R1 skrev:
2102484 jajamen blir mycket ¨åka i helgen här.. :tummenupp

Kan bara meddela att kopplingen blev perfekt ! Har gjort både högfartstest o test i lägre hastigheter. Högfartstesten var roligast ! :D
Var lite rädd att jag skulle behöva byta olja....men Q8 SBK Racing har fungerat i alla andra hojar jag haft , så det hade varit konstigt....

Tack för tips o råd !

Igår fick jag ordning på min koppling... :rolleyes: Rev lamellpaketet igen och synade noggrant. Det var små märken i kopplingskorgen och dessa var felet ändå :rodnar Hade uppenbarligen missat dem sist. De var verkligen inte stora men uppenbarligen tillräckliga....
Filade ner dem och hojen är nu helt körbar igen, får se hur länge det håller nu med lite större spel i korgen bara...

Tack alla som kommit med goda råd!

Back