Stromförbrukning på GPS spårsändare

mysecret

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
R1 -09
Köpte en spårsändare till hojen men är inget geni då de gäller ström så undrar om nån med hjälp av den info som följde med spårsändaren kan beräkna ungerfärlig tid som den kan få ström från ett fullladdat batteri R1-09 12V 8,6Aht innan den tömt battteriet..Testade lite hemma på ett 5 Ah batteri och de tog kanske 4 dar innan de va slut ,låter weird om den ska dra så mycket i så fall måste man ju göra nåt annat typ ett enkelt rörelserelä som matar den med ström vid rörelse. Men är inte 100 på mitt testbatteris skick så skulle vilja få en ca siffra teoretiskt iaf av det hela

Detta va de som stod angivet om spårsändaren

Current ~60mA(12v DC) ~35mA(24v DC)
StandbyAverage Current <80MA

Räknat på standby average, 80 mA så drar spårsändaren 1920 mA under 24 timmar (1,9 Ah), dvs. så räcker ditt batteri i bästa fall 4,5 dagar.

Om den drar 60 mA (vilket är rimligt med hänsyn till hur länge ditt 5 Ah räckte) så räcker det i 6 dagar.

Last edited:
OK Låter ju som om man då får skaffa nåt slags rörelsesensor/relä som vid tillslag puttar ut lite ström en tid till spårsändaren då,För ibland så står ju hojen nån vecka utan att man kör och vill ju inte trassla med ett dött batteri varje gång,man kan ju tracka sändaren ändå vart den vart bakåt så de borde funka jämbördigt med tidigare funktion ändå.

Något som jag testar just nu är att använda en billig androidtelefon med gratisappen "anti theft droid". Appen svarar med gps koordinater när du skickar ett sms till telefonen. Fördelen är att man slipper ha på 3G och datatrafik och gps:en är på enbart då appen får sms:et.

Utan att koppla in telefonen till hojens batteri så håller den standby i 15 - 20 dagar. Om man väljer att koppla in en laddare till telefonen som enbart är igång när hojen är igång så är problemet löst (för min del i varje fall)

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik &#8211; nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”