Strippad Ninja går skit

mightyme

Youth is wasted on the young
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Ume
Hoj
B12 -96
Ålrajt, så här är det...

Under vintern kliade det för mycket i fingrarna för att kunna låta hojen (zx-9r '98) vara ifred. Kåporna kom av och ett crosstyre och ett litet lyse från BikeIt åkte på istället. Detta var dock det enda jag gjorde. ...förutom att tvätta filtret och badda in lite filterolja i det.

När jag sedan tog fram den i vår ur sitt ide så gick den skit och dog för mig när jag försökte ge lite gas. Jag har kört igenom tanken så den har ny soppa och går lite bättre än första 2 milen men fortfarande vill den bara varva ut på 1:an och 2:an när jag väl ligger på 3:an så kommer jag bara upp till ca 6-7000rpm där den börjar hosta och vill dö. Drar jag på, utan att låta den komma så långt att den börjar hosta, och drar in kopplingen så dör den. Tändstiften är mörka (ej oljeblöta) vilket jag tolkar som fet blandning. Känns dock som om den inte får soppa tillräckligt men borde inte stiften bli vita då?

Jag har just tagit upp förgasarna och kollat efter skit i munstyckena utan att hitta något. Har inte hunnit sätta tillbaka dem och prova hur den går efter att jag blåst genom munstyckena. Tror dock inte att det blir någon skillnad då det inte känns som om jag gjort något med dem.

Förutom generella tips (vilka jag är ytterst tacksam för) på vad som kan ha gått på tok under vintern så undrar jag vad det är för slang som suger luft genom två små trattar i kåpan in till förgasarna på Ninjan? Vilken funktion fyller denna slang och kan den spela in i mitt problem?



Vill få igång skiten annars hamnar den nog snart på Blocket.
 
De slangar du pratar om trycker in lyft i förgasarna under körning å ger några hästar xtra!!Om du varvar när du står still funkar den då??
 
finns väl trådar där folk haft problem med att när man tar bort kåpan kommer fel sorts(mängd) in i gasarna har jag för mig :confused:
 
Tvättade filtret ganska omgående då den gick som en överkörd igelkotte. Dvs filtret är ganska rent nu och den går fortfarande skit.

Inga problem att varva motorn när jag står still och, som sagt, den går bra att dra ut på 1:an och 2:an. Först när man kommer upp i hastigheter om 140 km/h och 3:an o 4:an som problemen börjar.

Trodde inte att det skulle bli så mkt problem med luften då jag fick för mig att "luffarturbon" inte just hade någon effekt i hastigheter under 200 km/h. Borde väl kunna suga i sig den luft den behöver då trattarna fortfarande sitter kvar och är riktade ganska mycket framåt, eller?

Ska man försöka ordna någon liten tratt åt tidigare beskriven slang? Bör jag försöka bestycka om den? Någon som gjort om sin zx-9:a till SF och haft samma problem?
 
Tjo! Har haft samma problem ungefär på min zx7r lossade förgasarna och rengjorde alla munstyken... går inte att se med ögat men de kan sitta mkt små partiklar i munstycket som spökar ngn stans på registret spec om du ej tömt förgasarna under vintern... så prova att sparka igång den nu så tror jag problemet e löst! lycka till!...
 
Skönt att höra att man inte är den första som upplever dessa symtom. Hmm, måste nog ärligt erkänna att förgasarna inte blev tömda ordentligt i höstas.

Tack Dr J för att du tror på en lycklig utgång. Så fort vädret lättar här i norr ska gasarna på igen och nya försök göras.

(fler tips o fler teorier någon?)
 
Victor skrev:
Mr. K har lösningen.
Samma problem på samma hoj:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=17783

Tackar för länken! :tummenupp

Jag är tydligen inte den enda med detta problem. En polare tyckte att det luktade mysko när jag drog på framför honom. Ska prova Mr K's lösning. Vi hoppas på att det fixar biffen.

(Jag blir fan inte klok på alla dessa hi tech-lösningar som japsarna har byggt in i bränsle/luft-systemet.)
 
Prova och koppla slangarna från flottörhusen direkt in till luftburken.
Problemet är att trycksättningen på förgasarna blir fel när man plockar bort luffarturbon.
Man måste ha samma tryck i venturit (förgasar halsen) som i flottörhusen.



mvh
 
Om jag har fattat det hela rätt, så funkar hojen hyfsat till ca 7000rpm på 3:an, sen så dör den. Det som antagligen händer är väl att luften "tar slut" inne i luftboxwen pga avsaknaden av luffarturbon (som normalt fyller på med ny luft.) Detta leder till att motorn "chokar" ihjäl sig. Borde man inte kunna öppna upp luftfilterburken lite, så att man kompenserar luffarturbon och därmed får in mer luft till motorn. :va
 
Imorgonkväll tänkte jag göra ett ryck och försöka skruva ihop skiten igen med de justeringar som Mr K föreslog i ovan nämnda tråd. Dvs låta slang och filter sitta kvar samt skruva ut luftskruven 1 varv. Problemet är bara att jag inte har en aning om vilken skruv som är "luftskruven". Sitter med en sprängskiss på förgasaren och fattar fortfarande ingenting (beskrivningar på engelska). Kan det vara "pilot screw" som Mr K syftar på? Någon som vet? :va
 
mightyme skrev:
Imorgonkväll tänkte jag göra ett ryck och försöka skruva ihop skiten igen med de justeringar som Mr K föreslog i ovan nämnda tråd. Dvs låta slang och filter sitta kvar samt skruva ut luftskruven 1 varv. Problemet är bara att jag inte har en aning om vilken skruv som är "luftskruven". Sitter med en sprängskiss på förgasaren och fattar fortfarande ingenting (beskrivningar på engelska). Kan det vara "pilot screw" som Mr K syftar på? Någon som vet? :va

Japp det är den...
 
Har provat Mr K's lösning på problemet. Skurvade ut luftskruven ett helt varv och hojen verkar gå bara finfint på höga varv. Nu går den dock skit på lägre varv. Allt under 8k är inte värt att nämna då den bara hoppar o har sig. Ska prova att skruva in 1/4-1/2 varv får se om den börjar bete sig som den skrevraket den egentligen är. (Det suger röv att behöva skruva lös allt för att komma åt luft skruvar o sånt)

Stay tuned. :3freak
 
Yup, nu går den som den ska igen. 1/2 varv var medicinen som behövdes.

Feeling Mighty good right now. :banana
 
Back
Top