Stripad bil utanför MC-varuhuset

Status
Ej öppen för fler svar.
Självklart borde firman ta på sig ansvaret. Exakt samma sak hände på Lillemans i Lund För några år sen. En några månader gammal cbr1000rr lämnad på service fanns inte kvar när den skulle hämtas. Firman tog på sig hela ansvaret och fixade fram en helt ny cykel. Det är så man behåller sina kunder. Kanske dags för firmor att se över sina rutiner och inte lämna cyklar utan uppsikt o med nyckeln i.
 
Jag tror det är ett insider jobb. Så lätt kan man inte sno en hoj, speciellt på en verkstad där det springer en massa folk som jobbar där. De borde ha bättre koll på grejerna. Så fixar det inte sig för denna snubbe och hans snodda hoj så tror jag att det är ett insider jobb, och kommer aldrig att handla från det stället.
 
Jag tror det är ett insider jobb. Så lätt kan man inte sno en hoj, speciellt på en verkstad där det springer en massa folk som jobbar där. De borde ha bättre koll på grejerna. Så fixar det inte sig för denna snubbe och hans snodda hoj så tror jag att det är ett insider jobb, och kommer aldrig att handla från det stället.


De är så jäkla fräcka. Hur snabbt går det inte att svänga in med en skåpbil och bara kasta in en hoj. Det hela är över på 10 sekunder.
 
De är så jäkla fräcka. Hur snabbt går det inte att svänga in med en skåpbil och bara kasta in en hoj. Det hela är över på 10 sekunder.

Så gjorde dom ju vid Fredells byggvaruhus sommaren 06 el kanske var 07... mitt på dan, bland folk som såg på. Backade upp med skåpbil, öppna bakdörrarna, in me hojjen, gasa helvete iväg :S

Det är nog enklare vid mc-varuhuset, i garaget, inte så mkt vittnen...

:huvet
 
Betalar de inte ens självrisken så fattar jag "kuppen" mer än väl.

När jag jobbade på Bilia förr så användes kundens självrisk om det hade hänt något med bilen, dvs skador inbrott och liknande, det blev enklast så för både bolag och företag och privatperson.
GIVETVIS betalade Bilia självrisken och fixade med alla papper gentemot bolaget, så kunden slapp hålla på med en massa trssel på så sätt.

Bör väl vara något som hojfirmor också kan göra

>>Eric
 
Han ska få låna en hoj tills allt är löst med f-bolaget en ny hoj kommer att komma, Men problemet är ju att han vill ha en likadan och de verkar vara lite problem.
Varför bilen ställdes där va just på grund av att han inte fick nån respons från firman, de va väldigt mycke tjafs....:yoparty



Bilen står ju på en mc-parkering :D


Fotnot: Någon som vet hur det har gått med stöld-grejen ?
 
De är så jäkla fräcka. Hur snabbt går det inte att svänga in med en skåpbil och bara kasta in en hoj. Det hela är över på 10 sekunder.

speciellt om de är 47st...

det ska inte vara såpass enkelt oavsett hur fräck man än är...nån borde ha sett skåpbilen, reg.nr, nissarna som langade in hojjen etc etc de är ju för fasiken inte osynliga...
 
speciellt om de är 47st...

det ska inte vara såpass enkelt oavsett hur fräck man än är...nån borde ha sett skåpbilen, reg.nr, nissarna som langade in hojjen etc etc de är ju för fasiken inte osynliga...
Nån gång har folk lunch, eller så en kille in i verkstan från andra hållet å ställde en massa kluriga frågor så folk blev upptagna, eller så hade dom bara ren jävla röta. Folk runt omkring lär ju inte bry sig i att dom lastar hojar i en buss på en hojfirma, och dom som jobbade kanske trodde att dom skulle lämna en hoj för service, och inte tittade så noga.
 
Läste på en annan MC-handlares webbsida (Yamaha Center) att ägarnas försäkring gäller när motorcyklarna är inlämnade på service.
Det där är fullkomligt orimligt, i och med att ägaren inte har någon möjlighet att tillgodose försäkringsvillkorens aktsamhetskrav när hojen är på verkstaden...:huvet
 
Verkstäder och butiker på bilsidan brukar väl ofta ha någon stämpel från någon känd motororganisation om att de lever upp till kvalite och service? Finns motsvarande på mc-sidan? I den kvalitetstämpeln borde adekvat stöldskydd verkligen ingå, de stölderna som beskrivs här i tråden är ju bara pinsamma och dessutom kostsamma för våra försäkringar i längden.

Dom kvalitetsstämplar man har är kopplade till service och reparationer. Dvs om dom gör dom jobb dom ska göra.

Det är tyvärr så att du själv har ansvar för att ha din egendom försäkrad. Hojen kan bli stulen utanför en hojfirma likaväl som den kan bli stulen i ditt garage eller utanför din bostad. Så länge firman inte varit oaktsam så anser jag inte att det är några konstigheter med det. Dvs att dom tagit ur nycklarna och låst åtminstone rattlåset.

Det går så oerhört fort att backa upp med en skåpbil och kasta in en hoj och dra så jag har svårt att se hur man ska kunna hävda att mekarna borde sett dom. Ska inte mekarna meka med cyklar istället för att stirra på garaget?

Har man varit oaktsam och lämnat hojen med nyklarna i så är väl det justea alternativet att man står för självrisken. Jag vet dock inte exakt förutsättningarna i det här fallet (låst, olåst, nycklar i, nycklar ur) mer än att om hojen ställts i garaget med nycklarna ur och styrlåset låst så kan man nog inte anse att firman varit vårdslös med hojen.

Det där är fullkomligt orimligt, i och med att ägaren inte har någon möjlighet att tillgodose försäkringsvillkorens aktsamhetskrav när hojen är på verkstaden...:huvet

Det kan nog tyckas att det är orimligt. Men likaväl så är det dom villkoren som gäller på samtliga verkstäder i sverige. Både för hoj och för bil. Du är själv ansvarig för att stöldförsäkra din egendom. Vill man minimera stöldrisk och maximera sin egen möjlighet att tillse att grejorna hanteras i enlighet med försäkringsbolagens aktsamhetskrav så är det bästa att lämna hojen för service och sen hämta den direkt när den är klar. Dvs låta den vara där så kort tid som möjligt. Dom har ganska många hojar att hålla koll på så dom kan inte hålla samma koll som en privatperson kan hålla på sin egen hoj.
 
Last edited:
Så länge firman inte varit oaktsam så anser jag inte att det är några konstigheter med det. Dvs att dom tagit ur nycklarna och låst åtminstone rattlåset.
Det skulle inte förvåna mig om ett försäkringsbolag faktiskt skulle bedöma det som oaktsamhet om hojen stals från ägarens hem med endast styrlås låst. Jag vet att jag själv skulle gå mycket långt för att nå full kompensation om ett av mina fordon stals från verkstad om säkerheten legat på nivån styrlås.
 
Det skulle inte förvåna mig om ett försäkringsbolag faktiskt skulle bedöma det som oaktsamhet om hojen stals från ägarens hem med endast styrlås låst. Jag vet att jag själv skulle gå mycket långt för att nå full kompensation om ett av mina fordon stals från verkstad om säkerheten legat på nivån styrlås.

Huruvida det blir oaktsamhet beror ju lite på omständigheterna. Har du enskilt garage så är hojen inlåst och behöver inte ha något ytterligare lås än styråset. Jag tror till och med så att om du har garaget ihop med huset så får du inte låsa styrlåset för att brandförsäkringen för huset ska gälla. På samma sätt som man egentligen är skyldig att ha nycklarna i bilen för att snabbt kunna köra ut den.

Just den här verkstaden har ju ett garage med port och där kan det tänkas att även ett försäkringsbolag anser att man har fullgott skydd. Ställer man den ute på gatan räcker dock inte det. Då måste man ha skivbromslås eller liknande.

Om försäkringsbolaget anser att försäkringsvillkoren inte är uppfyllda på grund av sättet som verkstaden hanterat hojen med tanke på lås och dylikt så ska man nog kunna förvänta sig att firman ställer upp och hjälper till för att minimera skadan. Men det är ju likväl inte dom som stulit hojen.
 
speciellt om de är 47st...

det ska inte vara såpass enkelt oavsett hur fräck man än är...nån borde ha sett skåpbilen, reg.nr, nissarna som langade in hojjen etc etc de är ju för fasiken inte osynliga...

Jag skulle hålla med digom att de skulle uptäckas direkt om:

Hojen vägde 800 kg, de kapade ett ev. lås med en bensindriven kap, hade, likt Björnligan, sitt personnummer tryckt på tröjorna samt orginal regnummer på bussen.

Jag betvivlar dock att det går till så.
 
Nån gång har folk lunch, eller så en kille in i verkstan från andra hållet å ställde en massa kluriga frågor så folk blev upptagna, eller så hade dom bara ren jävla röta. Folk runt omkring lär ju inte bry sig i att dom lastar hojar i en buss på en hojfirma, och dom som jobbade kanske trodde att dom skulle lämna en hoj för service, och inte tittade så noga.

jo visst kan det vara så, klart att det inte är omöjligt, så onödigt bara. men det kan vara så enkelt att de 'bara' behöver se över sina rutiner. och står de för sitt misstag och inte käftar emot och tycker att det inte är deras ansvar så löser det sig till slut. däremot vill jag inte känna obehag inför att lämna in hojjen på service osv. även om min/deras försäkring täcker det ena och det andra.

Jag skulle hålla med digom att de skulle uptäckas direkt om:

Hojen vägde 800 kg, de kapade ett ev. lås med en bensindriven kap, hade, likt Björnligan, sitt personnummer tryckt på tröjorna samt orginal regnummer på bussen.

Jag betvivlar dock att det går till så.

nu var du allt lite ironisk...
 
Last edited:
Något liknande hände mig för 6-7 år sedan. Hojen var inlämnad för service, på natten blev den stulen ur verkstadens lokaler ( Inbrott ) Jag fick själv stå för självrisken på 5000 kr. Hojen såg jag vid brostugan ett
par år senare med annat reg-nr.
 
fifan.

Något liknande hände mig för 6-7 år sedan. Hojen var inlämnad för service, på natten blev den stulen ur verkstadens lokaler ( Inbrott ) Jag fick själv stå för självrisken på 5000 kr. Hojen såg jag vid brostugan ett
par år senare med annat reg-nr.
 
De är så jäkla fräcka. Hur snabbt går det inte att svänga in med en skåpbil och bara kasta in en hoj. Det hela är över på 10 sekunder.

Men tjuvarna kanske är vänner med nån på verkstaden och ringt dit dem, för inte står det några skummisar utanför en mc verkstad dagar in o dagar ut för att kunna sno en/några hojar. Enklare då att gör inbrott när de har stängt och gått hem.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top