Stripa hjälmen?

Woland

Ale och grappa framför Bud och sake
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
På gång!
Funderat på att låta motivlacka hjälmen och undrar om det är möjligt att stripa upp den istället för att lacka rakt på.

Och finns någon enkel mjukvara för att testa olika motiv. 3D Studio känns som overkill för en novis som jag. Eller har någon ritat upp en hjälm i 3DS som man skulle kunna få för lek? Helst skulle jag bara vilja kunna slänga in en bild som automagiskt mappades upp på en hjälmmall.

Finns det någon på forumet som är duktig på sånt här?

/W

Glöm inte att tänka på, om man lackar eller monterar dekaler på en hjälm så är de ej lagliga.
Man får montera reflex å sånt om de är godkända för en skyddshjälm.

Kanske du redan visste??

Willmar skrev:
Glöm inte att tänka på, om man lackar eller monterar dekaler på en hjälm så är de ej lagliga.
Man får montera reflex å sånt om de är godkända för en skyddshjälm.

Kanske du redan visste??

Nej, det visste jag inte... Du råkar inte veta var man kan få tag i mer information kring det här? Vad är grunden till bestämmelsen? Är det för att lack/lim kan påverka hjälmens funktion?

/W

Woland skrev:
Nej, det visste jag inte... Du råkar inte veta var man kan få tag i mer information kring det här? Vad är grunden till bestämmelsen? Är det för att lack/lim kan påverka hjälmens funktion?

/W

Hjälmen är gjord för att gå sönder och på det viset ta smällen istället för att huvudet gör det. Ett klistermärke skulle kunna få hjälmen att hålla för bra eller för dåligt.

Har för inte så många år sen funnits färdiga dekal-kit till Shoei att användas till att sätta på deras enfärgade hjälmar om man ville ha lite "personligare" utseende...

På plasthjälmar rekomenderas INTE klistermärke då plasten tar åt sig ångorna som klistret avger!

Finns en del som påstår att även komposithjälmar kan påverkas av klistermärken!

Dekalerna bör ha ett slags klister som inte påverkar skalet då!

Hmmm... Om det är för funktionen så tycker man att det borde finnas godkänd färg. Får kolla upp det här och se vad som verkligen gäller.

/W

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...