Strejkande växel, 1an till tvåan på högre varv.

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Tjeena, har en liten grej jag funderar över angående mina växlingar.

Då man gasar till på ettan och växlar upp till tvåan så krävs det en hel del för att tvåan ska gå i. (Släpper av en del gas samt kopplar)
Tar man det lugnt på ettan, (3-4000 varv) så går den i utan problem men uppemot typ 7-8 000 och över så rasslar den oroväckande och klonkar alldeles för ofta inte till och vill inte gå i, och jag tycker ändå att jag tryckjer till rätt hårt på spaken.

Så jag undrar varför det blir så och vad det beror på samt hur man åtgärdar det, ( om det går?)
Hojen i fråga är en CBR 600, från -92 så den har ju några år på nacken. Trycker jag som en kärring på växelspaken eller har åren tagit ut sin rätt på cykeln?

Tack för eventuella svar! :)
 
Sökfunktionen hade ju kunnat funka, men svaret är alltid detsamma. Ingreppsklackarna på dreven i växellådan har blivit skadade. Du måste byta tvåans och sexans drev på utgående axel. Kanske skiftgaffel också om du kört runt med det länge. Kostar 20' att fixa på verkstad om du lämnar in hela hojen, 10' om du kommer med lös motor eller 4-5000:- om du gör det själv.
 
Sökfunktionen hade ju kunnat funka, men svaret är alltid detsamma. Ingreppsklackarna på dreven i växellådan har blivit skadade. Du måste byta tvåans och sexans drev på utgående axel. Kanske skiftgaffel också om du kört runt med det länge. Kostar 20' att fixa på verkstad om du lämnar in hela hojen, 10' om du kommer med lös motor eller 4-5000:- om du gör det själv.
Fast nu var det ju svårt att få i tvåan, inte att tvåan hoppar ur? :va
 
Fast nu var det ju svårt att få i tvåan, inte att tvåan hoppar ur? :va

Njee den bara gnisslar, rasslar och har sig när man ska "klicka" dit den, men den hoppar aldrig ur när den gått i.
Alltid när går den i vid gaspådrag "rasslar"/"gnisslar" det, men i typ 30% av fallen så går växeln inte i, ( trycker nog lite olika hårt antar jag), men jag vet inte hur hårt jag vågar trycka. Vill gärna inte trycka sönder något.

Kan detta vara första "fasen"/ början, till det som Mattias beskriver?
 
Jaha! "Jag har inte läst hela tråden, men..."

Sänk växelpedalen nån centimeter. Justera kedjan till rätt spel. Justera kopplingen till rätt spel. Funkar inte det verkar det ju som skiftgaffeln kanske kan vara krokig i alla fall. Någon kanske har kört sönder tvåan förut och bytt allt utom skiftgaffeln?
 
Fast nu var det ju svårt att få i tvåan, inte att tvåan hoppar ur? :va



Fast det spelar ingen roll, olika förslitningar ger olika sympton men summa kurdemumma är detsamma att dreven är slut och ska bytas.
1-3 är de som går först på hojjar då de nästan alltid gasas ur och används mest flitigt.

Det kan även var drev + växelförare som är slut men det märker du när du river lådan.

Njee den bara gnisslar, rasslar och har sig när man ska "klicka" dit den, men den hoppar aldrig ur när den gått i.
Alltid när går den i vid gaspådrag "rasslar"/"gnisslar" det, men i typ 30% av fallen så går växeln inte i, ( trycker nog lite olika hårt antar jag), men jag vet inte hur hårt jag vågar trycka. Vill gärna inte trycka sönder något.

Kan detta vara första "fasen"/ början, till det som Mattias beskriver?



Kör tills det rasar eller riv nu och renovera och spara en slant. De är de två alternativ du har o välja på.
 
Last edited:
Happ, blir till att ta upp den här tråden igen.
Problemet måste ligga i dreven samt ev. skift-gaffeln, men nu till frågan.

Hur svårt kommer jag ha att åtgärda problemet ute i verkstaden?
Jag har inga tidigare erfarenheter av isärplockning av motor och växellåda.
Dock sitter inte tummen helt och hållet mitt i handen och till mitt förfogande har jag en Haynes Manual.
Frågan är alltså om jag fixa det utan att riskera att förstöra någonting, eller om nån kunnig här tycker att jag borde lämna in lådan istället, för att avsaknaden av kunskap kan resultera i felaktig montering. Vad tror ni?

MVH
Victor
 
Happ, blir till att ta upp den här tråden igen.
Problemet måste ligga i dreven samt ev. skift-gaffeln, men nu till frågan.

Hur svårt kommer jag ha att åtgärda problemet ute i verkstaden?
Jag har inga tidigare erfarenheter av isärplockning av motor och växellåda.
Dock sitter inte tummen helt och hållet mitt i handen och till mitt förfogande har jag en Haynes Manual.
Frågan är alltså om jag fixa det utan att riskera att förstöra någonting, eller om nån kunnig här tycker att jag borde lämna in lådan istället, för att avsaknaden av kunskap kan resultera i felaktig montering. Vad tror ni?

MVH
Victor


Det är omojligt att svara på mtp att jag inte känner dina förkunskaper.
Men jag känner flera meknoviser som utan större förkunskaper än tidigare moppemek och enklare bilpyssel som klarat detta jobb. Gemensamt för dem är dock att de följt boken noga, inte chansat utan frågat ngn så fort de kommt till ett moment där de varit osäkra osv. Läs på jobbet i mekhandboken, dvs hela vägen fram tom disassembly of gearbox, så tror jag att du får en magkänsla för om du klarar det eller ej.

Det kan också vara den hakförsedda arm (kallas ibland shift pawl) som roterar kulissrullen som är böjd, denna sitter innanför kopplingskorgen. Om den är böjd så drar den inte kulissrullen lika långt när man växlar upp (alternativt ned på vissa hojar). Isf så märks det mest när man ska just från ettan till tvåan eftersom denna växling fodrar störst slaglängd, eftersom man ju då även ska förbi friläget på de flesta gathojar.
 
Last edited:
Det är omojligt att svara på mtp att jag inte känner dina förkunskaper.
Men jag känner flera meknoviser som utan större förkunskaper än tidigare moppemek och enklare bilpyssel som klarat detta jobb. Gemensamt för dem är dock att de följt boken noga, inte chansat utan frågat ngn så fort de kommt till ett moment där de varit osäkra osv. Läs på jobbet i mekhandboken, dvs hela vägen fram tom disassembly of gearbox, så tror jag att du får en magkänsla för om du klarar det eller ej.

Det kan också vara den hakförsedda arm (kallas ibland shift pawl) som roterar kulissrullen som är böjd, denna sitter innanför kopplingskorgen. Om den är böjd så drar den inte kulissrullen lika långt när man växlar upp (alternativt ned på vissa hojar). Isf så märks det mest när man ska just från ettan till tvåan eftersom denna växling fodrar störst slaglängd, eftersom man ju då även ska förbi friläget på de flesta gathojar.

Okej tack :) Får ta och fundera ett par dagar på hur jag gör så får vi se sen.
 
samma problem.

tjena mors jag är en glad ägare av en -88ans zx10 och har problemet med att 2an är svår at få i samt att den skuttar ur, har meckat upp och bytt växelgaffeln. i vissa fall kan man få "undercutta" taggarna på sidan av kugghjulen i lådan om växlarna hoppar ur. men iaf det e första gången som jag ens meckat hoj och med 10min hjälp av en polare så var allt solklart.
jag tog bort kåpan bakom framdrev, sumpen och oljepumpen så ser man allt sen e det bara att sitta och snurra och klicka i växlarna så ser man hur det funkar. iaf på min hoj är det viktigt att de fjäderbelastade hjulen som sitter mot rullen sitter och funkar som dom ska för att man skall få i växlarna ordentligt.

lycka till
 
Hehe känns som en jävligt dum fråga men är det under kapitlet "Gearshift mechanisms", "Shift, drums and forks" eller Transmission shaft jag ska arbeta? :näsblod
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top