streetracing för hoj, finns intresse??

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Hoj
ZX9R
Har pratat med arrangörerna av Blackstreetracing (http://www.blackrace.nu), som årdnar tidtagning 0 - 201 meter för bilar i laglig form under sommaren varje onsdag på olika orter i sthlm, som det är nu kan man inte köra hoj där. Men om intresse finns från olika hoj åkare och klubbar kan detta eventuellt ske. och vi hojar kan då åka streetracing och köra mot varandra och även kanske mot bilar under tidtagning.

Ville starta denna tråd för att se om intresse finns bland oss hoj åkare, vilket jag hoppas finns. Vore skoj med lite race mot andra hojar och lite burn outs vid däck uppvärmningen.

Det kommer inte finnas några klasser man kör efter utan enda regeln kommer vara att hojen måste vara gat reggad och skydds utrustning i form av det jag antar alla använder används! alla mot alla!

Om detta blir av eller inte beror helt på oss hoj åkare! så det är upp till bevis nu om vi vill få till detta!!

Om intresse verkar finnas så skriv det här och gärna klubb namn om det finns intresse i nån klubb. blir intresset stort får jag ordna en intresse lista.

Jag ställer gärna upp med lill-twinnen. Vinna kanske blir svårt, men nog ska jag kunna bjuda på sång!

Skälet till att det inte tilläts hojar i början var väl att hojarna var för snabba, även om man bara körde 201 m.
Hur ser dom på det nu ?
Blir det någon form av breakout eller gräns ?

Men visst skulle det finnas möjlighet så skulle jag prova på några gånger.

Wiseguy skrev:
Skälet till att det inte tilläts hojar i början var väl att hojarna var för snabba, även om man bara körde 201 m.
Hur ser dom på det nu ?

Det kördes tydligen Blackrace med hojar redan förra året i Göteborg. Dock olagligt i Sverige. Har mailat Blackrace.nu om detta, men har ej fått svar... och det var snart ett år sedan. :3freak

Klart som fan att man kör!
Spö eller inte?
Kul i varge fall!!! :banana

Dom lär ju få skriva om reglerna iaf. om det skall funka:

"Sträckan, belägen på upplåten allmän väg får inte avverkas fortare än 7,5 sekunder"

Är nog inte många hojåkare som tycker det är nån större ide om man inte
får åka 201 m fortare än 7,5 sek.

Wiseguy skrev:
Hur ser dom på det nu ?

Du har rätt i det du säger, hojarna är snabbare än bilarna, bilarna som kör blackracing får högst köra 201m på 7,5 sek vilket en hoj klarar betydligt lättare. Detta är dock inget problem tror blackrace, man kommer få ställa upp med hoj ändå och nån motsvarande regel för hoj kommer man försöka lösa med polis osv. Blir det race för hojar så kommer racen arrangeras på lite längre raksträckor så man säkert hinner ner i hastighet igen osv.

Någon form av gräns/breakout blir det säkert men den gränsen kommer ligga i förhållande till motorcyklars perspektiv. men turbo hojar osv kommer vara OK.

Det som är avgörande för om detta projekt blir av eller inte är intresset! Vägar kan hittas osv men finns det inget intresse för detta så är det inte värt mödan.

Blckrace hjälper gärna till och ställer upp med utrustning, tid, arrangemang och tjaffs med myndigheter men intresset måste finnas från oss hojåkare!

Så hoppas intresse finns!

Last edited:
Itacha75 skrev:
Det kördes tydligen Blackrace med hojar redan förra året i Göteborg. Dock olagligt i Sverige. Har mailat Blackrace.nu om detta, men har ej fått svar... och det var snart ett år sedan. :3freak

Har oxå mailat dem tidigare någon gång, men nu tänkte jag göra slag i saken. grejen är den att blackrace ordnar inte allt som folk önskar tyvärr, vill vi hoj åkare att detta blir av så måste vi visa att vi vill och att intresset finns. Kan vi visa detta så är chansen stor att det blir av. Kraven från myndigheternas sida på hojar är inte mycket större än bilars, inga extra ambulanser osv behövs troligen.

Varför blackrace inte tagit tag i detta är för att dom inte ansett att intresset varit stort nog, dom har fått nått mail då och då om detta men sedan har ingen angagerat sig och hjälp dem.

Killarna & tjejerna bakom blackrace är de som ordnar dragrcae på tulling alltså tulling raceway. även där har intresset med hojar varit tunt även om man kan ställa upp och testköra.

Så nu har vi chansen om vi vill!

Last edited:
cleaner skrev:
Dom lär ju få skriva om reglerna iaf. om det skall funka:

"Sträckan, belägen på upplåten allmän väg får inte avverkas fortare än 7,5 sekunder"

Är nog inte många hojåkare som tycker det är nån större ide om man inte
får åka 201 m fortare än 7,5 sek.

Man tror att detta går att lösa och är medveten om att en hoj lätt slår 7,5 sek. Detta har varit uppe på tapeten med myndigheter osv, men frågan för blackrace arrangörerna är om det är värt att lägga tid på att ordna allt detta om inget större intresse finns. därför försöker jag ta tag i detta och få ihop en grupp intresserade så vi kan gå vidare med detta och förhoppningsvis stå sida vid sida eller liknande med bilarna och hoj polarna nästa sommar eller tidigare

Marcus75 skrev:
Man tror att detta går att lösa och är medveten om att en hoj lätt slår 7,5 sek. Detta har varit uppe på tapeten med myndigheter osv, men frågan för blackrace arrangörerna är om det är värt att lägga tid på att ordna allt detta om inget större intresse finns. därför försöker jag ta tag i detta och få ihop en grupp intresserade så vi kan gå vidare med detta och förhoppningsvis stå sida vid sida eller liknande med bilarna och hoj polarna nästa sommar eller tidigare

Japp.. helt klart intresserad.

skapar en lista på de som är intresserade för att ha lite koll på antalet.
Är ni intresserade och skulle testa köra om det fanns så skriv in er på listan och uppdatera den!

1. Marcus75
2. Hoztic
3. Neb Jones
4. Wiseguy
5. Itacha75
6. Jimmy.F
7. Färnbo
8. CMF

+ lite till folk.

Last edited:
Ville bara förtydliga det hela. Blackrace arrangörerna är intresserade av att ordna så även hojåkare kan köra 201m så som bilarna kan idag. frågan är bara om hojåkarna är intresserade av att köra 201m om det ordnas.

Last edited:
Jag är på. får gärna vara i närheten av helsingborg osse. så slipper man köra så jävla långt. fan vad kul träffa lite folk och så. kör förmycket själv.

ha det grabbar och töser

.

1. Marcus75
2. Hoztic
3. Neb Jones
4. Wiseguy
5. Itacha75
6. Jimmy.F
7. Färnbo
8. CMF
9. mickelin

(blev det rätt såhär?)

Hmm...undra vad R1 har att komma med mot gixxer 1000? eller bandit mot SV? gamla kawan mot nyare kawa? 600 mot 1000? eller min hoj mot hans?svaret fås enkelt via lite roligt gasande på blackstreetracing med tidtagning och inga bilar och annat ivägen. Enklare än att åka ut och ställa sin bandit på tulling och undra över om man skämmer ut sig, när andra kör med special byggen.

Hehe! låter som en reklam, men kul vore det! :D

Last edited:
1. Marcus75
2. Hoztic
3. Neb Jones
4. Wiseguy
5. Itacha75
6. Jimmy.F
7. Färnbo
8. CMF
9. mickelin
10. Andersson turbo
11. Aee (dock med 125a, om man får vara me)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti