streetfighter vs. "vanlig" sporthoj

asymptot

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
lalall
Hoj
yamaha r6
Hej!

Har man några fördelar med en "vanlig" sporthoj gentemot en streetfighter på bana? Tänkte mer om den teknisk fungerar lika bra (kortare styre osv.)

Kan man använda en streetfighter för att tävla med b-licens?
 
Eftersom hojarna oftast ska ha ett utseende som liknar originalet så kan du inte köra en kåphoj utan kåpa eller en kåplös hoj med kåpa enligt reglementet.
 
Vad trådskaparen undrar är väl hur bra modeller som inte har kåpor (se nedan) går att tävla med i Rookie 600 och Rookie 1000. Det går utmärkt och vore kul om fler vågade!

:tummenupp
 

Bifogat

  • CB600FA73_w800.jpg
    CB600FA73_w800.jpg
    49.7 KB · Visningar: 52
  • superduke.jpg
    superduke.jpg
    92.1 KB · Visningar: 75
  • Ducati_Hypermotard.jpg
    Ducati_Hypermotard.jpg
    59.3 KB · Visningar: 52
  • Aprilia_Tuono1000_Factory.jpg
    Aprilia_Tuono1000_Factory.jpg
    65.1 KB · Visningar: 63
Du kan väl inte på allvar mena att en Honda 600 Hornet har något att hämta i Rookie 600?

Skall man tävla med kåplös hoj så är det väl endast i SP som man har en chans att vara med och slåss med ER6, SV650...
 
Du kan väl inte på allvar mena att en Honda 600 Hornet har något att hämta i Rookie 600?

Skall man tävla med kåplös hoj så är det väl endast i SP som man har en chans att vara med och slåss med ER6, SV650...

Kanske inte just ett Honda hår-nät i R600, allt beror givetvis på det egna materialet och konkurrensen. Alla som sett Plåta krossa allt motstånd i BoTT på Sviestad 2006 vet att det går att köra ifrån allt vad Ducati heter med en KTM Superduke. En Tuono RSV skulle definitivt inte skämmas för sig i R1000 om man undantar de givna toppkandidaterna. För de som seglar in utanför topp 10 spelar det mindre roll om det sitter en helkåpa eller halvkåpa på hojen.
 
Kanske inte just ett Honda hår-nät i R600, allt beror givetvis på det egna materialet och konkurrensen. Alla som sett Plåta krossa allt motstånd i BoTT på Sviestad 2006 vet att det går att köra ifrån allt vad Ducati heter med en KTM Superduke. En Tuono RSV skulle definitivt inte skämmas för sig i R1000 om man undantar de givna toppkandidaterna. För de som seglar in utanför topp 10 spelar det mindre roll om det sitter en helkåpa eller halvkåpa på hojen.
Förra påsken nere i Brno så var det ett Tyskt team som med stor framgång körde Super Duke, många GSXRRZXRRCBRR fick på nöten.
 
Förra månaden vann Aprilia Tuono 1000 R den amerikanska Daytona 300 endurancetävlingen, Suzuki GSXR1000 tvåa och en Tuono igen trea. Och detta på den stora klassiska ovalbanan där toppfart är viktig.

Så nog kan "nakna" hojar klara sig fint med rätt förare. Bara motor ocg chasiss komponenter är full-grade, inte gatmoppe budgetversioner.
 
Du kan väl inte på allvar mena att en Honda 600 Hornet har något att hämta i Rookie 600?
Klart den har. Men klart är också att den inte är lika snabb runt en bana somen CBR. Men en duglig förare skulle definitivt inte behöva komma sist. Det finns en hel del fina delar att montera på nya Hornet; som ingår i en egen klass i bl.a. England och Tyskland (se senaste MC-Nytt).
 
2883118 Klart den har. Men klart är också att den inte är lika snabb runt en bana somen CBR. Men en duglig förare skulle definitivt inte behöva komma sist. Det finns en hel del fina delar att montera på nya Hornet; som ingår i en egen klass i bl.a. England och Tyskland (se senaste MC-Nytt).
Fast det är ju inte tack vare hojen, Hornet 600 i detta fall, en duglig förare kan placera sig bra utan snarare trots hojen han/hon kör.
 
tackar

Hej!

Tacka alla för att ni svarat. Jag förmodar att jag ska satsa på en "kåphoj" då och inte en streetfighter!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top