streetfighter bygge av CBR 600 -95

Johanjulgran

#25 supermotard
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brottby
Hoj
KTM 450 SMR -07
jag hade tängt göra om min cbr till streetfighter nu efter som jag har varit så klantig att plantera den i ett dike.

Undrar litte hur man ska göra med elsystemet? Sladarna är ju lite för långa nu och så kommer inte alla att användas. Ska man köpa ny (beggad) kabelstam och klippa dom sladarna som inte behövs eller ska man försöka sprätta och göma undan kontakterna?
(Vill inte förstöra det elsystemet som sitter på nu eftersom jag vill kunna byta tillbaks till kåpor och orginal instrumentering)

Går det att plåcka bort tämp mäteren från orginal instrumenteringen och kopla in den med dom sladar som går till den eller får man köpa en ny lös?
(nu sitter det två stora kontakter som går till alla instrument)

Vill även ha kontrollamporna också. Hur gör man på bästa sätt då?

Det sista jag undrar för tillfället är var man bäst fäster krach puckar?
Hörde från en kompis att någon/några satt dom litte fel och fåt sprikor i motorn när hojen gåt omkull.

/Johan (nybörjare inom fighter bygge)

Det är säker en massa stavfel men jag är dysläcktiker :tungan
 
Johanjulgran skrev:
Undrar litte hur man ska göra med elsystemet? Sladarna är ju lite för långa nu och så kommer inte alla att användas. Ska man köpa ny (beggad) kabelstam
Har du möjlighet att få en billigt så är det ett alternativ ifall du funderar på att bygga tillbaka till orginal.

Johanjulgran skrev:
klippa dom sladarna som inte behövs eller ska man försöka sprätta och göma undan kontakterna?
Kan du löda ordentligt så är det inga problem att förlänga/korta av dom kablarna du vill. Se till att isolera dina lödningar bara. Krympslang är både snyggt och effektivt till det ändamålet. Sen är det bara på med lite eltejp och det syns inte ens att du varit där och rotat.


Johanjulgran skrev:
Går det att plocka bort temp mätaren från orginal instrumenteringen och koppla in den med dom sladdar som går till den eller får man köpa en ny lös?
(nu sitter det två stora kontakter som går till alla instrument)
Du har ingen bild på hur mätaren ser ut ?
Annars öppna upp mätaren och kolla inuti hur det ser ut. Dom flesta mätare har ett stort kretskort och då blir det svårt att bryta loss separata mätare.

Johanjulgran skrev:
Vill även ha kontrollamporna också. Hur gör man på bästa sätt då?
Är orginalmätaren tillräckligt liten så kan du ju ha kvar den och gömma undan den snyggt bakom en liten vindavvisare. Annars är det lite klurigt att få med kontrollamporna. :(


Johanjulgran skrev:
Det sista jag undrar för tillfället är var man bäst fäster krach puckar?
Hörde från en kompis att någon/några satt dom litte fel och fåt sprikor i motorn när hojen gåt omkull.
Det skall mycket till ifall krashpuckarna ger sprickor i motorn.
Krashpuckarna fästes enklast och bäst i motorfästena. Kan iofs variera lite från modell till modell.
 
jag kapade ner min orginalmätare så det bara var hastighetsmätaren och indikeringslamporna kvar! blev helt ok faktiskt. kan fixa bilder på det tills i morrn. inga problem att separera kabelhärvan faktiskt.... jag körde den hårda stilen med avbitare iofs :rolleyes:

har inte monterat det på hojen men jag tänkte att det kunde vara bra att ha till besiktningen :tummenupp
 
madmagnus skrev:
jag kapade ner min orginalmätare så det bara var hastighetsmätaren och indikeringslamporna kvar! blev helt ok faktiskt. kan fixa bilder på det tills i morrn. inga problem att separera kabelhärvan faktiskt.... jag körde den hårda stilen med avbitare iofs :rolleyes:

har inte monterat det på hojen men jag tänkte att det kunde vara bra att ha till besiktningen :tummenupp
Ok. Jag använder cyckeldator till Hastighetsmätare.
Varvräknare är inget måste men jag skulle villja ha temp mätare och olje lampa mm.
 
Här är litte bilder på instrumenteringen och motor fästen.

tror ni det går att plocka bort temp mäteren från klumpen?
(Eller är det bara att öpna och kolla)

Kom gärna med förslag på fästpunkt för krash puckar.

Tack på förhand /Johan
 

Bifogat

  • 0730_0001a.JPG
    0730_0001a.JPG
    34.4 KB · Visningar: 172
  • 0730_0002a.JPG
    0730_0002a.JPG
    35.4 KB · Visningar: 167
  • 0730_0005a.JPG
    0730_0005a.JPG
    30.8 KB · Visningar: 187
  • 0730_0008a.JPG
    0730_0008a.JPG
    25.8 KB · Visningar: 195
Jag lyckades hitta denna bild på en CBR600.
Vet dock inte om årsmodellen stämmer.
Kolla in monteringen av krashpucken.
 

Bifogat

  • 48866_hll_s.jpg
    48866_hll_s.jpg
    69.5 KB · Visningar: 347
Tack.

Jag har kört fast vid elsystemet nu vet inte riktigt hur jag ska göra.
Funderar på om man ska klippa kabelstamen litte innan styrkronan och sätta en stor kontackt där Och sen bara dra dom sladdar jag behöver därifrån.

Då kan man säga att man får två elsystem ett för streetfighter och ett för orginal.

Det borde vell fungera?
(För det är ju bara framme vid lyset det är förmycket kablar)
 
Ja det är väl en ypperligt bra lösning på problemet
 
Wiseguy skrev:
Har du möjlighet att få en billigt så är det ett alternativ ifall du funderar på att bygga tillbaka till orginal.


Kan du löda ordentligt så är det inga problem att förlänga/korta av dom kablarna du vill. Se till att isolera dina lödningar bara. Krympslang är både snyggt och effektivt till det ändamålet. Sen är det bara på med lite eltejp och det syns inte ens att du varit där och rotat.

det finns riktigt bra lödskarvar som man bara värmer ihop...
skarven blir nästan lika smal som kabeln som man skarvar..

fixade en bild på hur dom ser ut. (lite dålg kvalitet bara)

//Roger.
 

Bifogat

  • skarv..jpg
    skarv..jpg
    105.3 KB · Visningar: 411
Last edited:
MoosE skrev:
det finns riktigt bra lödskarvar som man bara värmer ihop...
skarven blir nästan lika smal som kabeln som man skarvar..

fixade en bild på hur dom ser ut. (lite dålg kvalitet bara)

//Roger.

Dom funkar kanon... finns även en som försvaret använder som är lim i... Ännu bättre men då är det ju ingen sport att tvätta cykeln sen! :D
 
SpoonMannen skrev:
Dom funkar kanon... finns även en som försvaret använder som är lim i... Ännu bättre men då är det ju ingen sport att tvätta cykeln sen! :D


men det är ju lim i dom som jag har...

dom e "köpta" på mitt jobb :rolleyes:
det är würth som har dom...

det borde finnas hos välsorterade div firmor..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top