Street Triple R -13 VS CBR600F -12

Vilken hoj skulle passa MIG (Tino) bäst?


  • Antal röstningar
    0
Jag har kollat mot alla tänkbara försäkringsbolag för Street Triple R som ligger i försäkringsklass 14 vilket även CBR600F gör. IF har markant den billigaste försäkringen. För mig utgör premie en stor skillnad på hur länge jag skulle ha haft mitt körkort.

IF (Triumphs/honas märkesförsäkring)
26 år, 0-1 år körkort: 9 400

Bilsport MC (Utan några sorters rabatter)
26 år, 0-1 år körkort: 25 000+ kr (kan ej försäkras)
26 år, 1 år körkort: 23 937kr
26 år, 2 år körkort: 19 607 kr
26 år, 3 år körkort: 16 244 kr
26 år, 4 år körkort: 15 202 kr
26 år, 5+ år körkort: 12 970 kr

Där ser man, det är kanske för att jag är så ohyggligt gammal som körkortstiden inte gjorde någon skillnad då.
Street Triplen är rolig, så hade jag varit i din situation så hade den blivit mitt val. Men jag förstår att det är svårt att bestämma sig utan en provkörning.
Hur som helst önskar jag dig lycka till.
 
Sen verkar det ändå vara postnumret som är det allra viktigaste vid försäkring. Som ni säger ovan så spelar inte ålder och körkortstid så stor roll. Sök på ett Stockholms-postnummer så får ni se vad som händer.
 
Jag har kollat lite mer på den ekonomiska delen vid valet av hoj, för detta exempel så antar vi att jag behåller hojen i tre år.

Om jag väljer Street Triple R -13 som motorcykel så innebär det:
* Inköpet kommer att bli 20 000 - 30 000 kr dyrare. Där minst 5 000 kr försvinner i värdeminskning.
* Försäkringen första året är på samma nivå som CBR600F
* Försäkringen de kommande åren är 10 000 - 15 000 kr dyrare per år.

Summa summarum så innebär det att jag behöver ligga ut med 40 - 60 tusen varav Street Triple R komme att kosta mig 25 - 35 tusen mer. Sedan 10 000 -15 000 mer per år jag väljer att behålla hojen.

Att försäkra en Street Triple R kostar mycket mer än CBR600F tack vare IF har Hondas märkesförsäkring.
Frågan jag ställer mig är Street Triple R värt kostnaden? I början känns det som att jag kommer ha lika roligt på CBR600F. Hur ser ni på det hela?
 
Som första motorcykel kommer du att ha roligt på vad som helst. Dessutom kommer du kanske att ändra dina önskemål allt eftersom erfarenheten ökar. Jag tog också A-kortet i år. Jag övningskörde på min CBR600F från 1995 och fortsatte att köra på den. Jag har haft hur kul som helst och tänker fortsätta köra den. Du kommer att tycka att CBR600F:en räcker och blir över.

Dessutom svarar du på din egen fråga i ditt första inlägg.

"... Min åsikt om Z750 var att det var en riktigt trevlig hoj dock så kände jag en lite avsaknad av kåpor för vindskydd och så tyckte jag den var en aning tung."

CBR600F:en har kåpor och är inte tung.

"Jag kommer att använda hojen för att ta mig från punkt A till B både privat och möjligtvis till visa möten i jobbet. Utöver detta har vi även nöjesåkning och eventuella längre turer. Jag har även beslutat mig att jag skall ta Steg 1-4 på SCM bankurser åtminstone en kurs per steg."

CBR600F:en är bra att pendla på, skön på längre turer och är rolig att köra. Funkar även bra på bandagar.

"CBR600F -12
...
+ Provkörd och jag gillade den
..."

Du har provkört CBR600F:en.

Om jag var du skulle jag ha köpt CBR600F:en utifrån det du skriver. Du får väldigt mycket bensin för den skillnaden i kostnad...
 
Ligger mycket i det du säger Ketalar.

Tror jag skall ta mig till en Honda återförsäljare får att få ett konkret offert/erbjudande från dom för att se vad hur mycket de vill ha för en CBR600F samt se vad de kan göra på den utrustning som jag skall köpa samtidigt. Köpet blir ju mycket mer än bra en MC.

CBR600F
* Kraschpuckar (Ram, framgaffel, svingen)
* Lås
* Eventuellt Värmehandtag (Vad är er åsikt på detta? Är det något att ha?)

Utrusting
* Hjälm
* Skinställ, tvådelat.
* Eventuellt Undersäll
* Eventuellt Regnkläder
* Ryggskydd
* Handskar
* Skor

Har jag missat något?
 
Last edited:
Jag tror att du måste bestämma dig om du ska ha kåpa eller inte.
Försäkring, ABS, motorkaraktär mm är faktorer som du väger in när du bestämt vilken sorts hoj som passar dig.

Den finns för och- nackdelar med båda, Jag själv föredrar en smidig hoj lämpad för de kurviga mindre och enligt mig mer inspirerande vägarna (smaksak) där kommer man sällan upp i de höga hastigheterna.

När jag hade kåphoj typ sport tyckte jag att mitt häng blev påfrestande på nacke, axlar och handleder det kan vara en teknikgrej, (jag lärde mig aldrig). I de högre farterna över 140 eller så blev det bekvämt, men det var svårt att hålla den farten länge.
Som du förstår kör jag kåplöst och det passar mig högre hastigheter kortare stunder funkar. Fundeeera på vad tror att du vill göra med hojen blir det mycket bana och motorväg (kåpa) eller mera knix och kurv (naket).

Lycka till med ditt val!
 
Alla kåphojar är ju inte nödvändigtvis sportisar där man sitter som en märla. Har aldrig suttit på en CBR600F men de ser ändå rätt så komfortabla ut. Jag har bara kört kåplöst på körskolan och tyckte det var störigt som fan på 100-väg och snabbare men det är möjligt att jag skulle ändra mig om jag bytte en säsong.
 
CBR600F är ett mellanting mellan en nakenhoj och en supersport.
http://cycle-ergo.com/ kan ni se förar positionen och jämföra den med andra motorcyklar. Ett tips är att välja minst två sen använda scrollhjulet för att jämföra dom.
 
Alla kåphojar är ju inte nödvändigtvis sportisar där man sitter som en märla. Har aldrig suttit på en CBR600F men de ser ändå rätt så komfortabla ut. Jag har bara kört kåplöst på körskolan och tyckte det var störigt som fan på 100-väg och snabbare men det är möjligt att jag skulle ändra mig om jag bytte en säsong.

Rätt, det finns naturligtvis många kåphojar med mer upprätt och bekvämare körställning.
 
Personligen tycker jag att min CBR600F är riktigt skön att köra. Nu är det förvisso en -95:a, men jag tror inte de ändrat sittställningen och geometrin så mycket. Jämfört med ER-6n, Z750 och CB750 som jag övningskörde på sitter man såklart mer framåtlutad, men det är absolut inte lika aggressiv sittställning som på en "ren" sportmotorcykel. Jag upplever inga problem att glida fram mot tanken och sitta upprätt, jag har inte heller några problem att skjuta bak rumpan och lägga mig över tanken i skydd av kåporna.

Just möjligheten att kunna sitta ganska rak men samtidigt kunna kura ihop mig och få vindskydd är jag personligen väldigt glad över på CBR600F:en. De nakna motorcyklar jag övningskörde på var sköna i stadstrafik, men det går inte att komma ifrån att det blåser en hel del så fort man åker utanför 50-skyltarna. En motorcykel med kåpa fungerar i stadstrafik men är mycket mer komfortabel på landsväg/motorväg. Min personliga åsikt.

Huruvida en naken hoj är bättre på knix och kurva kan jag inte uttala mig om, men jag har knixat och kurvat med och ifrån nakna hojar på min CBR600F. Skillnaden ligger kanske i hur mycket som repas på hojen när man lägger den ner...
 
Ligger mycket i det du säger Ketalar.

Tror jag skall ta mig till en Honda återförsäljare får att få ett konkret offert/erbjudande från dom för att se vad hur mycket de vill ha för en CBR600F samt se vad de kan göra på den utrustning som jag skall köpa samtidigt. Köpet blir ju mycket mer än bra en MC.

CBR600F
* Kraschpuckar (Ram, framgaffel, svingen)
* Lås
* Eventuellt Värmehandtag (Vad är er åsikt på detta? Är det något att ha?)

Utrusting
* Hjälm
* Skinställ, tvådelat.
* Eventuellt Undersäll
* Eventuellt Regnkläder
* Ryggskydd
* Handskar
* Skor

Har jag missat något?

Ring runt lite till olika honda försäljare.. kanske nån som har en sån hoj du vill ha som rullat några mil. brukar att gå få ett hyfsat pris för dom. Jag köpte min honda 600rr 2008 för 80 000:- från firma och då hadde den gåt 20 mil. Tyckte jag va rätt ok o för mig så va den så gott som ny. föresten nåt kan jag ju svar som du undra över:P värmehandtag hadde jag på min mc jag körde me på körskolan o mins att det va väldigt skönt när det va lite kallt ute o regnigt. Alltid tänkt att det ska jag skaffa till min hoj me men aldrig blivit av:P men det går bra utan med. beror på hur kräsen man e.
 
Last edited:
Jag köpte en street triple som förstahoj, hade den i ca 2 år, fram tills att den blev stulen i augusti förra året.

-Jag kommer, med 98,3% säkerhet köpa en Street triple (ev. R) kommande säsong. förmodligen en -10-11 (klarar inte av dessa fruktansvärda uppdaterade strålkastare) :arsele

Street super-awesome triple uppfyller så många önskningar så för mig finns det ingen anledning att gå upp i kubik eller byta märke :kär

Smidigheten, motorkaraktären, registret, billig premie (i förhållande till speeden eller t ex Daytonan) utseendet, lättheten, :Bugar

Kontentan; Jag tycker du ska köpa en triple :fakta
 
Lägg inte ner för mycket arbete på att hitta den ultimata hojen, kombinationen hoj+försäkring eller andra optimeringar.

1: Att ha hoj medför kostnader, stora eller ännu större. Det är som åldrande, svårt att komma undan och alternativet är sämre.
2: Det är kul att byta hoj, eller att skaffa flera. Som med damer, omväxling är kul. Skulle man funnit den optimala hojen/damen vid första försöket så är ju risken stor att man ändå inte insett det förrän efteråt, när man provkört många fler.
3: Det du uppskattar och värdesätter i dag kan ändra sig mycket fort. Lägg inte upp några 5-års planer utan var lite flexibel, framför allt i början av karriären. Du kan hamna i allt från motardträsket, geggmoppe eller, vilket Gud förbjude, Guldvingeklubben.

Har haft hojkort i 35 år och tycker fortfarande det är kul, både att provköra och byta :-):fyllisar
 
Du måste provköra ! Och den hojen som ger dig det största flinet under hjälmen köper du .

För det handlar väl i längden ändå om det eller .. Man får inte stirra för mkt på kostnader vid mc ägandes för det blir ändå dyrare om man köper en hoj pga av " fel " anledning :näsblod

Hehe inte så lätt va :D Lyssna på ditt hjärta är mitt tips !
 
Hej försök att hitta en bra inköpskanal på din skyddsutrustning. Köp rätt från början annars måste du börja byta ut delar efterhand. Vidga dina yver så hittar du bra grejor till rätt pengar. Slutligen köp den hoj som gör att du flinar som ett barn på julafton :)
 
Tog beslutet idag att satsa på en CBR600F. Jag ansåg att Street Triple R hade för hög försäkring och för kassa försäkringskrav för att jag skulle kunna gå den vägen. Om IF hade haft kvart Triumphs märkes försäkring så hade jag i nuläget fortfarande velat runt, utöver detta har jag alltid varit lite inne på en hoj med kåpa.

Har dock en del funderingar kring tillbehör.
* Värmehandtag, värt det eller ej?
* Skall man välja till en vit hugger, röd hugger eller skippa hugger
* Skall man ha en Tail Tidy eller inte

Hej försök att hitta en bra inköpskanal på din skyddsutrustning. Köp rätt från början annars måste du börja byta ut delar efterhand. Vidga dina yver så hittar du bra grejor till rätt pengar. Slutligen köp den hoj som gör att du flinar som ett barn på julafton :)
Återförsäljaren av CBR600F kommer att ge mig 15% på den utrustning jag väljer.

De tankar jag har kring utrustning är följande:
Shoei GT Air
Cardo Scala Rider G9
Skinnställ, tvådelat
Underställ
Regnkläder
TCX S-Race skor
Dainese Paraschiena Wave w/ Scapula Protection alt Dainese Wave Chest Pro Protector
Handskar

Min filosofi kring dessa val är att det känns som riktigt bra produkter, de må ligga i den högre prisgraden men det är mitt liv och jag anser att det är värt det.
 
Tog beslutet idag att satsa på en CBR600F. Jag ansåg att Street Triple R hade för hög försäkring och för kassa försäkringskrav för att jag skulle kunna gå den vägen. Om IF hade haft kvart Triumphs märkes försäkring så hade jag i nuläget fortfarande velat runt, utöver detta har jag alltid varit lite inne på en hoj med kåpa.

Har dock en del funderingar kring tillbehör.
* Värmehandtag, värt det eller ej?
* Skall man välja till en vit hugger, röd hugger eller skippa hugger
* Skall man ha en Tail Tidy eller inte

Finns det svart hugger? Annars tycker jag nog att vit var riktigt fin, men det blir nog ett helvete att hålla rent. (Fast du kanske är bättre på att tvätta hojen än jag?)
Du ska givetvis ha någon form at Tail Tidy, original ser ut som skräp på de flesta hojar.

Grattis till beslutet, lite sugen på att det ska bli vår snart eller?
 
Finns det svart hugger? Annars tycker jag nog att vit var riktigt fin, men det blir nog ett helvete att hålla rent. (Fast du kanske är bättre på att tvätta hojen än jag?)
Du ska givetvis ha någon form at Tail Tidy, original ser ut som skräp på de flesta hojar.

Grattis till beslutet, lite sugen på att det ska bli vår snart eller?
Tror inte det finns en svart hugger och om det fanns så känns det som att den hade varit svårt att se och då kan man lika gärna köra utan.

Våren har man väntat på ända sedan september :)
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top