Street Triple R -13 VS CBR600F -12

Vilken hoj skulle passa MIG (Tino) bäst?

• Antal röstningar
    0
Hur kraften levereras är mer avgörande än vad toppeffekten är. ÄR det en linjär fin kurva, eller har den dalar och sånt där. Samt vad man har för utväxling. Vad du gillar är lättast att avgöra genom att provköra.
Var lite det jag misstänkte. Hittade följande CBR600F och Street Triple dessa är dock en aning svårlästa då vi har två original värden och två Slip-on värden. Det jag inte fattar är varför är det två av varje och inte en? Det är också lite svårare att läsa då skalan är olika. Sen har vi ju det där att jag inte har en aning hur stor skillnaden är.

Försäkringen klarar du ju bara ett år innan dom slutar med märkesförsäkringen. Tror inte det funkar så att du kan "muta in" en försäkring för all framtid genom att teckna den snabbt nu.
Korrekt uppfattat och det är jag medveten om. Det jag dock har noterat är att många försäkringsbolag tar med antalet år man har haft körkortet. Detta hjälper mig en del på traven då jag kommer kunna få en aningen bättre premie nästa år vilket borde dra ner skillnaden.

Jag kan är förberedd att betala betala den högre premie och är villig om hojen är bra. Dock så är det alltid nice att betala mindre när man kan :)

Last edited:
Nu har jag mest erfarenhet av Trajjan men måste säga att den hojen räcker och blir över mycket, mycket länge i en normalförares utvecklingskurva. Naturligtvis har jag inte provat -13 men det är nog den första hoj där man till och med ger R-modellen aggressivare gaffelvinkel för att ytterligare spetsa till köregenskaperna! Fräckt:)

En kvalificerad gissning är att R-hojen är väl värd merkostnaden gentemot standardmodellen om Du har för avsikt att behålla den ett antal säsonger med tanke på den stora skillnaden på justeringsmöjligheter av fjädringen.

Hondan är enligt min uppfattning inte alls i samma kaliber just när det gäller fjädringen - för en avancerad förare riskerar den rätt snart att kännas svampig och mjuk. Som många redan sagt är skillnaden i effekt inte av avgörande betydelse, men Trajjans fina, linjära register gör den bättre även här.

Har Hondan ABS är det en fördel i f t Trajjor av årsmodell -12, annars skulle jag nog hellre välja en STr3 om pengarna är av avgörande betydelse. Men har Du råd är nog årsmodell -13 av Triumph den hoj som Du behåller längst.

Väljer IF att hoppa av märkesförsäkringen är det bara att beklaga om än det knappast kommer som en stor överraskning - STr3 och Daytonans popularitet sedan de presenterats har ju tyvärr även avtecknats i kraschstatistiken på banorna. Synd.

Men lycka till med Ditt val, det är helt klart fina och kompetenta maskiner Du tittar på:tummenupp

Street. Roligare hoj som du inte tröttnar lika fort på.
Det går att slänga på större frontspoiler så att det blir bättre i högre hastigheter.

Det går däremot inte att göra hyndan rolig. Den är stabil, lättkörd, skön för långturer. Det är volvon hemma med...

Här har du en annons med reg nr...

http://www.blocket.se/goteborg/Triumph_Street_Triple_R_Mycket_fint_skick_44141258.htm?ca=11&w=3

Köp inte nytt om du inte behöver. Du behöver inte en R heller förrän du börjar få lite erfarenhet.

Den klarar 180 på motorväg också om du har den lilla plastbiten ovanför lysena. (Autobahn för er som är PK):tungan

Nu vet jag inte om han har den kvar, och jag hittar ingen länk, men Michael Schumacher hade för några år sedan en Street Triple R som han körde ifrån literklubbor med på banträffar!:tuttar

Hyndan är inte dålig men lite könlös i mitt tycke... Brynsten eller det engelska ordet för höna!:D

Om du köper en ny Street triple så har jag läst på ett flertal ställen att du kan "förhandla" dig till ett Arrow system billigt, vilket du ändå kommer att vilja göra efter köpet och då blir det dyrt.

Nya hojar har en STOOOR värdeminskning per år. Och, allt som oftast markant högre försäkring än de som har ett par år på nacken.

Du har färskt kort, och vill köpa utan att provköra, utan att egentligen har så mkt att jämföra med ?

Säger som jag alltid sagt, första hojen blir kul oavsett, och du kommer ändå vilja byta till något du egentligen skulle köpt, men inte visste det, vid första hojköpet.

Nämnde jag att de flesta, i stort sett alla, gör någon tabbe med första hojen ? Tappa den vid parkering på sned asfalt, rullgrus, eller bara glömma knäppa jackan och repar tanken.

Vill du ha ABS ? Kolla på vilka som har det, som är lite äldre, billigare, och har lägre försäkring. Lägg pengarna som blir över på bankörning, och sen vet du vad du "egentligen" vill ha i nästa hoj. Och......värdeminskningen blir inte lika extrem.

Se länk nedan för ett par alternativ

http://www.blocket.se/hela_sverige?...s&ps=&pe=7&rs=20&re=&c=0&ca=11&is=1&l=0&md=th

Last edited:
Webgringo (med flera) har en poäng. Starta med en begagnad. Då kommer du kanske 20-30 000 kr billigare undan. Då slipper du också den elaka värdeminskningen som en ny har i början, om du skulle vilja byta efter en säsong. Och så slipper du göra första fula repan i lacken (den som får en att närapå gråta). Den repan har förra ägaren redan gjort och fått lipa över... ;)

(OT: Jag har en polare som byter nästan varje år. Efter varje byte är han säker på att "nu har jag valt rätt". Så kommer hösten och han börjar leta efter något annat... Fast du kanske inte är sådan?)

Men, hojar handlar ju om känslor och inte bara förnuft. Och det är läckert att rulla ur en helt ny hoj... :) Inte smartast, kanske, men läckert.

Skall man se det från andra sidan, varför inte köpa nytt... köpa begagnat och tänka att man måste byta hela tiden och allt meck med försäljningar och köp, just sayin.

Men att man köper en helt ny hoj som sin första hoj och inbillar sig att man skall behålla den i fleeera år framöver tycker jag låter naivt. Det händer nog mer sällan än ofta. Håller helt med WebGringos resonemang.

Som redan skrivits, provköra de båda om nu möjlighet skulle finnas.

Personligen tycker jag att Street Triplen är hojen med stort H om man vill ha en rolig och praktiskt hoj att växa med. Den fungerar bra till att köra på bana med, till vardagsturer samt i stan.

Jag provkörde CBR600F 2012 (en del blandar ihop den med CBR600RR som är en helt annan hoj) när jag själv hade en CBR600F 2000 och jag tyckte att den nya var tråkigare än min äldre.
CBR600F spelar helt klart i samma liga som Hornet (som mer är Street Triplens motsvarighet), dvs en snäll vardagshoj som säkert kommer att fungera krångelfritt i många år.

Street:ns motor har mer botten i praktiken och chassit m.m. är bättre, speciellt på R:n.

Men man kan ju gissa att Streeten är dyrare att äga också, speciellt R:n.
Hondan(F:n) går normalt att få riktigt billig försäkring till via If:s Hondaförsäkring, Trajjaförsäkringen är inte alls lika förmånlig för mig i alla fall.

Webgringo (med flera) har en poäng. Starta med en begagnad. Då kommer du kanske 20-30 000 kr billigare undan. Då slipper du också den elaka värdeminskningen som en ny har i början, om du skulle vilja byta efter en säsong. Och så slipper du göra första fula repan i lacken (den som får en att närapå gråta). Den repan har förra ägaren redan gjort och fått lipa över... ;)

(OT: Jag har en polare som byter nästan varje år. Efter varje byte är han säker på att "nu har jag valt rätt". Så kommer hösten och han börjar leta efter något annat... Fast du kanske inte är sådan?)

Men, hojar handlar ju om känslor och inte bara förnuft. Och det är läckert att rulla ur en helt ny hoj... :) Inte smartast, kanske, men läckert.
När jag kommer att köpa min hoj så kommer jag be återförsäljaren att montera kraschpuckar på ramen, framgaffeln och svingen vilket bör skydda hojen får de små misstag jag gör. Uppstår något mer allvarligt så kommer självrisken in och den är den samma som för en begagnad hoj iaf.

Jag värderar också att att ha en ny hoj som inte kräver massa arbete från mig extremt mycket. Då min kunskap sträcker sig så långt att jag kan göra en säkerhetskontroll men jag har ingen aning om hur jag åtgärdar eventuella problem.

Jag får dock acceptera att jag förlorar mer på värdeminskningen men då en hoj inte tappar så mycket i värde de första åren (om man jämför tex med en bil) så ser inte jag det som ett jätte stort problem.

Men att man köper en helt ny hoj som sin första hoj och inbillar sig att man skall behålla den i fleeera år framöver tycker jag låter naivt. Det händer nog mer sällan än ofta. Håller helt med WebGringos resonemang.
Min plan i nuläget är att den hoj jag väljer skall jag behålla i tre år och därav få ut tre säsonger på den. Efter dessa tre år får jag se om det är aktuellt att behålla den eller skaffa en ny. Anledningen till att jag hoppas få ut tre år med hojen är att det känns som en vettig tidsram att ha en hoj samt efter 3 år kan jag utnyttja mig av 30+ försäkring för att få en bra premie på en riktigt rolig hoj om så önskas :)

Detta fick mig att fundera på en uppföljningsfråga om jag önskar att behålla en av dessa hojar i tre år, påverkar detta mitt val? Jag kan tänka mig att Hondan har lite bättre kvalitet och kommer klara sig bättre med tiden. Dock bör Triumph fortsätta att vara roligare och mer busig och kommer att fortsätta att kräva mer från mig som förare?

Detta fick mig att fundera på en uppföljningsfråga om jag önskar att behålla en av dessa hojar i tre år, påverkar detta mitt val? Jag kan tänka mig att Hondan har lite bättre kvalitet och kommer klara sig bättre med tiden. Dock bör Triumph fortsätta att vara roligare och mer busig och kommer att fortsätta att kräva mer från mig som förare?
Det låter som om du har bestämt dig för en ny, trots alla uppmaningar om att köpa en beggad! ;) Jo, det har ju också sina poänger som skrivits tidigare i tråden.

(OT: Jag köpte min Thruxton ny 2008 och tänkte då att värdeminskningen i början spelar inte så stor roll. Jag tänker ändå inte sälja den! När kärlek uppstår så kan man ju inte sälja sin "darling" efter några år... Och jag står fast vid det. Det som skulle få mig att byta den vore om den blev så gammal och sliten att jag vill uppgradera till en nyare. Ungefär år 2018 eller så. :))

Tillbaks till din fråga! Vet som sagt ingen om Hondan, men Honda har säkert bra kvalitet, det brukar vara så. Och 3 år är ingenting. Du behöver nog inte fundera på trajjans kvalitet efter 3 år heller. De brukar hålla sig bra i skicket. Allt förutsatt att du sköter och servar förstås.

Att trajjan skull kräva mer av dig som förare... menar du körningen då? Det tror jag inte. Den är väldigt lätthanterlig. Däremot kanske den ger dig mer som förare även efter 3 år. Om man får tro de tidigare inläggen som antyder att Hondan inte är lika belönande vad gäller körglädje. Vilken kan innebära att du inte "växer ur" den utan tycker lika bra om den även efter 3 år.

När jag kommer att köpa min hoj så kommer jag be återförsäljaren att montera kraschpuckar på ramen, framgaffeln och svingen vilket bör skydda hojen får de små misstag jag gör. Uppstår något mer allvarligt så kommer självrisken in och den är den samma som för en begagnad hoj iaf.

Jag värderar också att att ha en ny hoj som inte kräver massa arbete från mig extremt mycket. Då min kunskap sträcker sig så långt att jag kan göra en säkerhetskontroll men jag har ingen aning om hur jag åtgärdar eventuella problem.

Jag får dock acceptera att jag förlorar mer på värdeminskningen men då en hoj inte tappar så mycket i värde de första åren (om man jämför tex med en bil) så ser inte jag det som ett jätte stort problem.

Tycker du resonerar fel här.
En begagnad hoj innebär inte problem. Köpte min daytona begagnad, den var då 3 år gammal och koastade ny ca 120k jag köpte min för 70k det är 50k i värdeminskning på 3 år. Uppskattar att jag kanske kan få en mellan 40-50k för hojen idag, 20-30k i mellanskillnad som jag under inga omständigheter lagt på reparationer!
Du kan få många roliga saker för en 20-30k kronor.
Ska tilläggas att jag inte haft ett enda problem med min hoj och att när jag köpte den så hade jag tummen mitt i handen vad gäller meka hoj. Nu sitter kanske tummen ett par mm närmare sin normala position men jag är ruggit novis när det gäller att meka.
Normalservice kan man göra på hojen och jag kanske skulle kunna få till att plocka ner bromsarna få på dem igen men längre än så kommer jag inte just nu.
Mitt råd om pengar är dig kärt vilket det verkar vara eftersom du jagar försäkringspremiepriser. Köp en begagnad Street Triple R, du kommer ha grymt roligt med den hojen.

Min plan i nuläget är att den hoj jag väljer skall jag behålla i tre år och därav få ut tre säsonger på den. Efter dessa tre år får jag se om det är aktuellt att behålla den eller skaffa en ny. Anledningen till att jag hoppas få ut tre år med hojen är att det känns som en vettig tidsram att ha en hoj samt efter 3 år kan jag utnyttja mig av 30+ försäkring för att få en bra premie på en riktigt rolig hoj om så önskas :)

Ska du behålla hojen i ca 3 år så kommer du ta den värsta tänkbara värdeminskningssmällen du kan ta. Vänta i så fall och provkör till våren eftersom pengar ej verkar vara ett problem. Således spelar det ingen roll att IF tar bort sin märkesförsäkring.

PS. Jag får billigare försäkring på min Daytona genom Folksam. Ta inte för givet att IF är billigast bara för att de har en märkesförsäkring! DS.

Kåplöst är busigt kul men mindre roligt när farten ökar under längre sträckor.

Kåphoj är att föredra under längre landsvägsrundor men kan upplevas som otympligt i tätort beroende på hojval.

Testa på först vetja om du känner dig osäker ... :crash

PS. Jag får billigare försäkring på min Daytona genom Folksam. Ta inte för givet att IF är billigast bara för att de har en märkesförsäkring! DS.

Precis vad jag tänkte säga också. Har du kollat försäkring hos andra bolag än IF?

En annan sak är att det där med hur länge man haft körkort verkar inte spela så stor roll, även om de har med den parametern i kalkylen. Jag gjorde en beräkning hos Bilsport & MC på mig där jag i första beräkningen angav att jag haft kk i 1 år och i andra beräkningen angav jag 16 år, och jag fick exakt samma premie på båda alternativen.

Jag resonerade ungefär samma när jag köpte min fabriksnya Suzuki Gladius som min första hoj "Jag skall behålla den i 3 år". Efter ett år så kliade det som fan i fingrarna att testa något nytt. Nu efter två år så tänker jag sälja den till fördel för något annat. Men då skall det vara sagt att du får säkert en hel del mer körglädje ur t.ex. en Street Triple. Sedan lär ju detta vara väldigt personligt. Jag behöver ofta något nytt hela tiden för att vara nöjd. Nya projekt till hojen, etc.

Tycker du resonerar fel här.
En begagnad hoj innebär inte problem. Köpte min daytona begagnad, den var då 3 år gammal och koastade ny ca 120k jag köpte min för 70k det är 50k i värdeminskning på 3 år. Uppskattar att jag kanske kan få en mellan 40-50k för hojen idag, 20-30k i mellanskillnad som jag under inga omständigheter lagt på reparationer!
Du kan få många roliga saker för en 20-30k kronor.
Ska tilläggas att jag inte haft ett enda problem med min hoj och att när jag köpte den så hade jag tummen mitt i handen vad gäller meka hoj. Nu sitter kanske tummen ett par mm närmare sin normala position men jag är ruggit novis när det gäller att meka.
Normalservice kan man göra på hojen och jag kanske skulle kunna få till att plocka ner bromsarna få på dem igen men längre än så kommer jag inte just nu.
Mitt råd om pengar är dig kärt vilket det verkar vara eftersom du jagar försäkringspremiepriser. Köp en begagnad Street Triple R, du kommer ha grymt roligt med den hojen.

Ska du behålla hojen i ca 3 år så kommer du ta den värsta tänkbara värdeminskningssmällen du kan ta. Vänta i så fall och provkör till våren eftersom pengar ej verkar vara ett problem. Således spelar det ingen roll att IF tar bort sin märkesförsäkring.

CBR600F finns först från 2011 och prisskillnaden mot en sprillans ny var < 10 000. För detta för jag en hoj som jag inte vet något om och hur den har körts/skötts. Jag för även en garanti som har 3 år kvar istället för 5. Vilket i sin helhet gör mig osäker.

Jag är inte intresserad av en äldre modell av Street Triple då jag bland annat ställer krav på ABS som först kom till 2013.

Jag jagar försäkringspremiepriser för att jag kan tjäna över 10k och kraven är markant bättre. Risken är att jag inte har provkört hojen innan om jag hade gjort detta så hade vi inte haft denna diskussion :)
Precis vad jag tänkte säga också. Har du kollat försäkring hos andra bolag än IF?

En annan sak är att det där med hur länge man haft körkort verkar inte spela så stor roll, även om de har med den parametern i kalkylen. Jag gjorde en beräkning hos Bilsport & MC på mig där jag i första beräkningen angav att jag haft kk i 1 år och i andra beräkningen angav jag 16 år, och jag fick exakt samma premie på båda alternativen.
Jag har kollat mot alla tänkbara försäkringsbolag för Street Triple R som ligger i försäkringsklass 14 vilket även CBR600F gör. IF har markant den billigaste försäkringen. För mig utgör premie en stor skillnad på hur länge jag skulle ha haft mitt körkort.

IF (Triumphs/honas märkesförsäkring)
26 år, 0-1 år körkort: 9 400

Bilsport MC (Utan några sorters rabatter)
26 år, 0-1 år körkort: 25 000+ kr (kan ej försäkras)
26 år, 1 år körkort: 23 937kr
26 år, 2 år körkort: 19 607 kr
26 år, 3 år körkort: 16 244 kr
26 år, 4 år körkort: 15 202 kr
26 år, 5+ år körkort: 12 970 kr

Bara en stilla undran.
Vad ger Folksam dig för premie på en ST3?

Förstår faktiskt inte varför du är så inne på ABS?
Körde med ABS på körskolan och efter det har jag bara haft cyklar utan ABS.
Ska jag vara ärlig tycker jag att mina egna cyklar utan ABS gett bättre känsla i vid inbromsning.
Inbillar mig att man lär sig en mer korrekt inbromsningteknik utan ABS.
Med dett säger jag inte att ABS är kasst. Bara att man kanske inte ska stirra sig blind på cyklar med ABS.
Gör stor skillnad på pris då en cykel utan ABS kan vara äldre och kosta mindre.

En tanke?

Bara en stilla undran.
Vad ger Folksam dig för premie på en ST3?

Förstår faktiskt inte varför du är så inne på ABS?
Körde med ABS på körskolan och efter det har jag bara haft cyklar utan ABS.
Ska jag vara ärlig tycker jag att mina egna cyklar utan ABS gett bättre känsla i vid inbromsning.
Inbillar mig att man lär sig en mer korrekt inbromsningteknik utan ABS.
Med dett säger jag inte att ABS är kasst. Bara att man kanske inte ska stirra sig blind på cyklar med ABS.
Gör stor skillnad på pris då en cykel utan ABS kan vara äldre och kosta mindre.

En tanke?
Bromsar man korrekt noterar man inte ABSen och bromssträckan försämras inte. Gör man istället en inkorrekt inbromsning så skulle iaf jag vara mycket glad att jag valde ABS då jag är grön. Sen är det ingen slump att mer och mer hojar kommer med ABS och att ett krav kommer att alla hojar skall utrustas med ABS. Sedan bör man även tänka på när man säljer hojen. Vet redan nu att det är svårare att sälja en utan ABS än en med.

Triumph Street Triple R 2012 CPN393
IF: 9 338
Länsförsäkringar: 22 805
Svedea: 31 193
Bilsport-mc: 25 000+ kr + 30% rabatt
Folksam: 28 688
Trygghansa: 29 428
Dina: ~100 000

Känns som att ABS är utmärkt vid en paniksituation när man lätt gör fel, låser något hjul.
Har ingen erfarenhet av ABS på hoj mer än från körskolan så undrar bara på vilket sätt känslan skulle bli sämre?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti