Street Triple R -13 VS CBR600F -12

Vilken hoj skulle passa MIG (Tino) bäst?


  • Antal röstningar
    0

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Hej

Efter att ha tagit mitt körkort sommaren 2012 på en Kawasaki Z750 är det nu dags för mig att skaffa mig en egen hoj.

Efter att vad jag anser gjort en ordentlig undersökning över vilka hojar det finns på marknaden som kan passa mig som person och har en vettig försäkring så har jag fastnat vid två olika hojar.

Om mig och min troliga körstil
Jag är 26 bor i Borås och tog i nyligen körkortet. Min åsikt om Z750 var att det var en riktigt trevlig hoj dock så kände jag en lite avsaknad av kåpor för vindskydd och så tyckte jag den var en aning tung.

Jag kommer att använda hojen för att ta mig från punkt A till B både privat och möjligtvis till visa möten i jobbet. Utöver detta har vi även nöjesåkning och eventuella längre turer. Jag har även beslutat mig att jag skall ta Steg 1-4 på SCM bankurser åtminstone en kurs per steg.

Street Triple R -13
+ 2012 versionen har fått extremt bra kritik.
+ Ny förbättrad 2013 version
- Inga kåpor
- Ej Provkört denna än

CBR600F -12
+ Kvalité
+ Provkörd och jag gillade den
- Det kommer ingen 2013 version utan de säljer ut deras 2012 versioner

Jag har noterat att Street Triple R har mer kraft, jag är osäker om detta är bra, dåligt eller om jag ens kommer att märka det.

Hur ser ni på detta? Vilken hoj anser Ni skulle passa MIG bäst?
 
Provkör triplen så du har testat bägge.
Som du skriver så saknar du kåpor och det är ju två olika hojar.

Det jag har läst, och i stort sett överallt står det att nya Street triplen är fantastisk.

(En annan ide är ju att du kan kolla på en begagnad Speed triple, de ligger ibland i samma prisklass som en ny Street triple.)
Det roliga/svåra är ju att det finns hur mycket som helst att välja på i den prisklassen.
 
Försök kolla upp lite försäkringspremier först, kan skilja rejält.
 
Provkör triplen så du har testat bägge.
Som du skriver så saknar du kåpor och det är ju två olika hojar.

Det jag har läst, och i stort sett överallt står det att nya Street triplen är fantastisk.

(En annan ide är ju att du kan kolla på en begagnad Speed triple, de ligger ibland i samma prisklass som en ny Street triple.)
Det roliga/svåra är ju att det finns hur mycket som helst att välja på i den prisklassen.

Försök kolla upp lite försäkringspremier först, kan skilja rejält.
försäkringspremier, självrisk och krav har varit en viktig del i mina val av potentiell hoj. Just nu är premien den samma för båda hojarna och det är IF som har märkesförsäkring med liknande krav på båda. Dock så skall IF sluta med Triumphs märkesförsäkring från och med den 1 februari.

Detta gör att om jag väljer Street Triple R så borde jag välja denna innan den 1 februari för att få märkesförsäkringen hos IF för jag räknar med att premien kommer att öka markant och de kommer ställas mer krav på mig som försäkringstagare. Jag är inte intresserad av en äldre modell av Street/Speed Triple då jag bland annat ställer krav på ABS som först kom till 2013.

Detta ställer även till det lite för mig då jag inte riktigt har möjlighet att testa Street Triple innan den 1 februari. Men som j0cke säger så har även jag läst otrolig bra saker om nya Street triplen (även gamla med).
 
Last edited:
Köpte en Triple R förra året hann bara köra en sväng på Kinnekulle med den och måste säga att jag blev överraskad av hur rolig den var på bana:) har bara kört rena sporthojar innan men Triplen var grymt rolig och lättkörd. Dock vill jag ha andra fotpinnarna då original tar i alldeles för fort även clipon styre då iaf jag får ont handlederna med originalstyret.
 
Först och främst: strongt att som rookie kunna koka ned till två hojar i en klass där det finns en del att välja mellan.:tummenupp

Men utan att provköra Triplen så har du inte mycket till underlag. Att många gillar den (inkl undertecknad även om jag gillar kåphojar ännu mer...) och den fått fin kritik i tester -fine. Men det är trots allt du som ska leva med den. Köpa flong ny hoj och lite tillbehör och upptäcka 1 månad senare att det inte alls var din grej är en dyr och sur erfarenhet, tro mig.

Mina två cent:tummenupp
 
Håller med fazerfun.
Provkör Triplen innan köp. Trajjan är en grymt trevlig hoj men kan bli en dyr historia om du ej gillar hojen.

Var har du hittat info om att IF ska sluta med Triumph märkesförsäkring?
 
Köpte en Triple R förra året hann bara köra en sväng på Kinnekulle med den och måste säga att jag blev överraskad av hur rolig den var på bana:) har bara kört rena sporthojar innan men Triplen var grymt rolig och lättkörd. Dock vill jag ha andra fotpinnarna då original tar i alldeles för fort även clipon styre då iaf jag får ont handlederna med originalstyret.
Glädjer mig att höra att den var riktigt rolig att köra på bana, dock förväntar jag mig inget annat. Bana kan ju inte vara allt annat än roligt och det är ju en R modell :banana

Först och främst: strongt att som rookie kunna koka ned till två hojar i en klass där det finns en del att välja mellan.:tummenupp

Men utan att provköra Triplen så har du inte mycket till underlag. Att många gillar den (inkl undertecknad även om jag gillar kåphojar ännu mer...) och den fått fin kritik i tester -fine. Men det är trots allt du som ska leva med den. Köpa flong ny hoj och lite tillbehör och upptäcka 1 månad senare att det inte alls var din grej är en dyr och sur erfarenhet, tro mig.

Mina två cent:tummenupp
Att provköra hojen hade varit det ultimata. Dilemmat som jag har är att om jag väntar med att köpa en Triumph så kommer jag åka på en dyrare försäkring med mer krav på mig som ägare (förvaring, skydd, utlåning etc). Jag åker även på en risk att om jag då väljer att skaffa CBR600F så kan denna vara slutsåld då de ej kommer att tillverka någon 2013 version utan sälja ut deras 2012:or.

Detta medför att jag borde välja min hoj så fort som möjlighet för att vara säker på att jag har en hoj och jag kommer bra undan ekonomsikt. Den stora nackdelen är att om jag går på Triumphen så köper jag en hoj jag ej har provkört. Jag tveckar dock inte en sekund på att detta är en bra hoj och rolig att köra frågan är om jag kommer sakna kåpor och ifall om en CBR600F skulle passa mig bättre?

Håller med fazerfun.
Provkör Triplen innan köp. Trajjan är en grymt trevlig hoj men kan bli en dyr historia om du ej gillar hojen.

Var har du hittat info om att IF ska sluta med Triumph märkesförsäkring?
Fick information från en återförsäljare och fick det igår bekräftat av kundtjänsten hos Triumph märkesförsäkring (IF)
 
Glädjer mig att höra att den var riktigt rolig att köra på bana, dock förväntar jag mig inget annat. Bana kan ju inte vara allt annat än roligt och det är ju en R modell :banana

Att provköra hojen hade varit det ultimata. Dilemmat som jag har är att om jag väntar med att köpa en Triumph så kommer jag åka på en dyrare försäkring med mer krav på mig som ägare (förvaring, skydd, utlåning etc). Jag åker även på en risk att om jag då väljer att skaffa CBR600F så kan denna vara slutsåld då de ej kommer att tillverka någon 2013 version utan sälja ut deras 2012:or.

Detta medför att jag borde välja min hoj så fort som möjlighet för att vara säker på att jag har en hoj och jag kommer bra undan ekonomsikt. Den stora nackdelen är att om jag går på Triumphen så köper jag en hoj jag ej har provkört. Jag tveckar dock inte en sekund på att detta är en bra hoj och rolig att köra frågan är om jag kommer sakna kåpor och ifall om en CBR600F skulle passa mig bättre?


Fick information från en återförsäljare och fick det igår bekräftat av kundtjänsten hos Triumph märkesförsäkring (IF)

var du nöjd med att köra utan kåpor på Z750?
I så fall komemr du inte bli besviken på Triplen.
Personligen gillar jag karaktären på Triplen jämfört med en radfyra.
600cc radfyra behöver varv för att vara rolig.
Triplen har ett jämnare register med sina för och nackdelar.
Jag gillar när motorn bara drar och drar som en triple gör. Dock är jag inte förtjust i ketchupeffekten man får av radfyran. Men det är ju högst personligt vilket man föredrar.

Konstigt att de ej har info om att de ska sluta med märkesförsäkringen på deras hemsida.
 
var du nöjd med att köra utan kåpor på Z750?
I så fall komemr du inte bli besviken på Triplen.
Personligen gillar jag karaktären på Triplen jämfört med en radfyra.
600cc radfyra behöver varv för att vara rolig.
Triplen har ett jämnare register med sina för och nackdelar.
Jag gillar när motorn bara drar och drar som en triple gör. Dock är jag inte förtjust i ketchupeffekten man får av radfyran. Men det är ju högst personligt vilket man föredrar.

Konstigt att de ej har info om att de ska sluta med märkesförsäkringen på deras hemsida.
Jag kände av vindmotståndet vilket jag anser skulle kännas mindre med CBRen. Dock så hade jag aldrig "racer-körställningen" (typ framåtlutad under "vindskyddet") samt att jag övningskörde så det blev aldrig snabbare än 110 km/h. Det som oroar mig lite är möjlighet att köra exempelvis från Borås till Göteborg (7mil) i 140 km/h.
 
Skall du pendla mer regelbundet? Då är kåpor bra. Skall du köra 7 mil 140 km/t så är kåpor också bra.

Men andra gånger kan det vara bra att inte ha kåpor. Man lockas inte att köra lika fort då... ;) Om det blåser som f*n i 120+ så ökar möjligheten att man håller sig i lägre hastigheter (=får behålla körkortet, kör inte ihjäl sig i onödan). Genom att välja mindre (långsammare) vägar istället för de större blir körningen dessutom mycket roligare.

Så kåpa eller ej är inte svart eller vitt. Tycker jag, som har en nakenhoj och och en med kåpor. Med den ena så är det rejält blåsigt över 120, med den andra får man anstränga sig för att hålla sig under 130...

Annars är Street Triple jättekul, lättkörd och med ett fint register. Underhållande. Känns liten och nätt. Hondan har jag ingen uppfattning om.

Snacka med Johans Mc om att prova en hoj och försök pricka in en dag/kväll utan frost. Är det bara stabila plusgrader så går det bra att ta en försiktig provtur även i januari, om du kan tänka dig att frysa lite grand.

Ännu en sak, skall du köra Borås-Göteborg så ta för sjutton inte 40:an, den är ju dötrist. Sitta rakt upp i fartvinden, hålla i styret och vänta på att komma fram. Nä, kör gamla vägen istället, mycket trevligare! :)
 
Last edited:
Jag har testat båda. Motorn och komponenterna i STn är bara wunderbara. Den är en bushoj och är gjord som en bushoj. Den trivs bästa på kurviga 70-90 vägar. Jag har funderat allvarligt på att ha en sådan som andra hoj.
En bekant till mig köpte en 600F-12 och jag har tuffat runt med den några gånger. Den i skillnad mot STn inbjuder den inte till bus, tyvärr. Det är en stabil, trygg och säker hoj. Kan tänkas vara tråkigt men om du som lite gröngöling ändå inte (ännu) kan njuta av STns fulla busfaktor så hade jag kört med ett säkrare kort, CBR600F. Den funkar köra motorväg och pendla med, funkar köra SMC osv osv.

StrettTriple med hjärtat.
CBR600F med hjärnan.
 
Som TMax500 säger.
Kör inte 40:an.
Tråkigt att bara blåsa rakt fram samt så kommer du snabbt platta bakdäcket med den körningen = dyrt med däck.
Men det har ju inte med valet av hoj att göra.

Köra 40:an = CBR.
Kurvig väg = ST.

Tänk på vad Fisken skriver. ST mycket mer bus CBR med touring.
 
Att provköra hojen hade varit det ultimata. Dilemmat som jag har är att om jag väntar med att köpa en Triumph så kommer jag åka på en dyrare försäkring med mer krav på mig som ägare (förvaring, skydd, utlåning etc). Jag åker även på en risk att om jag då väljer att skaffa CBR600F så kan denna vara slutsåld då de ej kommer att tillverka någon 2013 version utan sälja ut deras 2012:or.

Detta medför att jag borde välja min hoj så fort som möjlighet för att vara säker på att jag har en hoj och jag kommer bra undan ekonomsikt. Den stora nackdelen är att om jag går på Triumphen så köper jag en hoj jag ej har provkört. Jag tveckar dock inte en sekund på att detta är en bra hoj och rolig att köra frågan är om jag kommer sakna kåpor och ifall om en CBR600F skulle passa mig bättre?

Mmm ja det här är ju ett dilemma under lågsäsong. ´

Du nämner fartvind, bankörning och att "komma undan" ekonomiskt. En sak har du inte nämnt: utseendet. Vilken tycker du är snyggast? Handen på hjärtat? Det är ju faktiskt en naken och en påklädd hoj vi pratar om.

Jag tycker fortfarande inte du ska ta något beslut utan att ha provkört båda dina favoriter. Hojåkning är en känsloyttring och det hittar du inte i Bike -du måste testa, klämma och känna efter själv vad som funkar.

Det är din första hoj, det är en rätt bra hög med pengar du lägger -det vore ju rätt trist om du valde fel hoj bara för att hinna spara några tusenlappar i försäkring eller hur? Väg den risken, inte minst ekonomiskt, mot risken att Honda säljer slut sina CBR 600F under en feting till lågkonjunktur.....

Jag tror iofs du blir nöjd med vilken som. Men med nytt kort och första egna nya hojen vill man ju inte bara vara "nöjd"....man vill vara lyrisk och flina som en idiot varje gång man vrider på rullen:D:D
 
Skall du pendla mer regelbundet? Då är kåpor bra. Skall du köra 7 mil 140 km/t så är kåpor också bra.

Men andra gånger kan det vara bra att inte ha kåpor. Man lockas inte att köra lika fort då... ;) Om det blåser som f*n i 120+ så ökar möjligheten att man håller sig i lägre hastigheter (=får behålla körkortet, kör inte ihjäl sig i onödan). Genom att välja mindre (långsammare) vägar istället för de större blir körningen dessutom mycket roligare.

Så kåpa eller ej är inte svart eller vitt. Tycker jag, som har en nakenhoj och och en med kåpor. Med den ena så är det rejält blåsigt över 120, med den andra får man anstränga sig för att hålla sig under 130...

Annars är Street Triple jättekul, lättkörd och med ett fint register. Underhållande. Känns liten och nätt. Hondan har jag ingen uppfattning om.

Snacka med Johans Mc om att prova en hoj och försök pricka in en dag/kväll utan frost. Är det bara stabila plusgrader så går det bra att ta en försiktig provtur även i januari, om du kan tänka dig att frysa lite grand.

Ännu en sak, skall du köra Borås-Göteborg så ta för sjutton inte 40:an, den är ju dötrist. Sitta rakt upp i fartvinden, hålla i styret och vänta på att komma fram. Nä, kör gamla vägen istället, mycket trevligare! :)

Håller i mångt och mycket med Tmax. Jag har själv haft två street triplar, både original och R. Förbannat roliga hojar som jag med facit i hand hade behållit. Just bottenvridet gör att de är otroligt lättkörda och man slipper helt enkelt varva för att det ska hända något. Körställningen är oxå positiv för hastigheten då det precis som Tmax skriver har en tendens att hålla sig lite lägre. Förra året körde jag R6 och det är så förbannat svårt att hålla hastigheterna med den körställningen. Det har gått så långt att jag nu bygger om den till en street fighter för att få ner farten lite.

Att pendla i 140 går nog bra ändå, jag körde från skåne till norge med triplen utan att bli orangutang.
Och tycker du att det blir lite blåsigt så finns det toppkåpor att köpa till.
Försök få till en provkörning en varmare vinterdag.

Vilken hoj det än blir så lycka till med köpet!
 
Skall du pendla mer regelbundet? Då är kåpor bra. Skall du köra 7 mil 140 km/t så är kåpor också bra.

Men andra gånger kan det vara bra att inte ha kåpor. Man lockas inte att köra lika fort då... ;) Om det blåser som f*n i 120+ så ökar möjligheten att man håller sig i lägre hastigheter (=får behålla körkortet, kör inte ihjäl sig i onödan). Genom att välja mindre (långsammare) vägar istället för de större blir körningen dessutom mycket roligare.

Så kåpa eller ej är inte svart eller vitt. Tycker jag, som har en nakenhoj och och en med kåpor. Med den ena så är det rejält blåsigt över 120, med den andra får man anstränga sig för att hålla sig under 130...

Annars är Street Triple jättekul, lättkörd och med ett fint register. Underhållande. Känns liten och nätt. Hondan har jag ingen uppfattning om.

Snacka med Johans Mc om att prova en hoj och försök pricka in en dag/kväll utan frost. Är det bara stabila plusgrader så går det bra att ta en försiktig provtur även i januari, om du kan tänka dig att frysa lite grand.

Ännu en sak, skall du köra Borås-Göteborg så ta för sjutton inte 40:an, den är ju dötrist. Sitta rakt upp i fartvinden, hålla i styret och vänta på att komma fram. Nä, kör gamla vägen istället, mycket trevligare! :)
Jag har inga planer på att pendla sträckan med den kommer att köras ett flertal gånger. Mitt mål är snarare att försäkra mig att man kan ligga på motorvägg i helt okej fart utan att ramla av :rofl

Som du och även ni andra säger så är det nog bara att försöka att ge sig ut och provköra hojen är det ända sättet att verkligen få mina frågor besvarade.

En annan fundering som jag har hur stor skillnad det är mellan dessa hojar i ren kraft.
Ser man på Max delen så är de relativt lika? Min uppfattning är dock att i de lägre varvtalen när vi ej har uppnått max så har Street Triple mer att ge än CBR600F? Är detta mycket märkbart? Bör jag ta med detta i avvägningen av vilken hoj jag bör satsa på?

CBR600F
Displacement 599cc
Max. Power Output 75kW / 12,000min-1 (95/1/EC)
Max. Torque 64Nm / 10,500min-1 (95/1/EC)

Street Triple R
Displacement 675cc
Max. Power Output 106PS (105bhp) vid 11,850 rpm
Max. Torque 68Nm (50ft.lbf) vid 9,750 rpm
 
Vill passa på och tacka för all feedback.

Jag la även till en omröstning för att kunna få en liten bättre uppfattning, sen är det alltid lite roligare när en omröstning är med :)
 
En annan fundering som jag har hur stor skillnad det är mellan dessa hojar i ren kraft.
Ser man på Max delen så är de relativt lika? Min uppfattning är dock att i de lägre varvtalen när vi ej har uppnått max så har Street Triple mer att ge än CBR600F? Är detta mycket märkbart? Bör jag ta med detta i avvägningen av vilken hoj jag bör satsa på?

CBR600F
Displacement 599cc
Max. Power Output 75kW / 12,000min-1 (95/1/EC)
Max. Torque 64Nm / 10,500min-1 (95/1/EC)

Street Triple R
Displacement 675cc
Max. Power Output 106PS (105bhp) vid 11,850 rpm
Max. Torque 68Nm (50ft.lbf) vid 9,750 rpm

Enkelt svar: nej. Båda hojarna har effekt och vrid (för att vara 600or....) så det räcker och blir över även för mer luttrade hojåkare.
 
Jag har inga planer på att pendla sträckan med den kommer att köras ett flertal gånger. Mitt mål är snarare att försäkra mig att man kan ligga på motorvägg i helt okej fart utan att ramla av :rofl

Som du och även ni andra säger så är det nog bara att försöka att ge sig ut och provköra hojen är det ända sättet att verkligen få mina frågor besvarade.

En annan fundering som jag har hur stor skillnad det är mellan dessa hojar i ren kraft.
Ser man på Max delen så är de relativt lika? Min uppfattning är dock att i de lägre varvtalen när vi ej har uppnått max så har Street Triple mer att ge än CBR600F? Är detta mycket märkbart? Bör jag ta med detta i avvägningen av vilken hoj jag bör satsa på?

CBR600F
Displacement 599cc
Max. Power Output 75kW / 12,000min-1 (95/1/EC)
Max. Torque 64Nm / 10,500min-1 (95/1/EC)

Street Triple R
Displacement 675cc
Max. Power Output 106PS (105bhp) vid 11,850 rpm
Max. Torque 68Nm (50ft.lbf) vid 9,750 rpm

Hur kraften levereras är mer avgörande än vad toppeffekten är. ÄR det en linjär fin kurva, eller har den dalar och sånt där. Samt vad man har för utväxling. Vad du gillar är lättast att avgöra genom att provköra.
 
Försäkringen klarar du ju bara ett år innan dom slutar med märkesförsäkringen. Tror inte det funkar så att du kan "muta in" en försäkring för all framtid genom att teckna den snabbt nu.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top