Streama video?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tja
Går det att typ streama video? Som typ shoutcast-radio fast video?
Finns ju så man kan se i ex winamp5. Hur gör man för att sända sådan video-stream? Vad behövs?
//B

Eftersom det gått ett tag (en dryg månad) och inget svar, så svarar jag väl själv och berättar hur man gör, om det nu är nån som vill veta. Ladda mer ett program som heter VLC Media Player. Video LAN Conection tror jag det står för. Med det progget kan man sända video över nätet, som en tv-station ungefär :)
//B

BillSkullman skrev:
Eftersom det gått ett tag (en dryg månad) och inget svar, så svarar jag väl själv och berättar hur man gör, om det nu är nån som vill veta. Ladda mer ett program som heter VLC Media Player. Video LAN Conection tror jag det står för. Med det progget kan man sända video över nätet, som en tv-station ungefär :)
//B

Om du tänker sända widowsmedia i multicast så är det Windows Media Streaming Server som gäller och den ingår i Windows 2003 Server.

Alternativt är alltid Helix ett trevligt Opensource alternativ.

Vad är då "opensource"? Vad jag helst vill ha men som inte går med VLC, är att kuna streama/sända video i ett format som jag kan se i de flesta mediaspelare.

BillSkullman skrev:
Vad är då "opensource"? Vad jag helst vill ha men som inte går med VLC, är att kuna streama/sända video i ett format som jag kan se i de flesta mediaspelare.

Med Opensource menas oftast "öppen källkod" på ren svenska. Det vill säga alla möjliga frivilliga kan läsa programkoden och skriva till egna moduler som fungerar tillsammans med programmet. Resultatet är oftast en snabb utveckling av programmet där buggar osv kvickt upptäcks och rättas till av horden av datanördar som vill vara med och leka. Många av dessa program är också gratis att använda och ladda ner.

Det mest kända exemplet på Opensource, om jag inte klantar till det helt nu, är Linux. Microsoft är motsatsen till open source. Skulle du komma över deras källkod och pilla blir du stämd och åker på straffarbete till månen :)

/SSB

Hahaha okej.. inte pilla på Microsoft.. Då vet jag det också :D
Men men, frågan kvarstår: vilket program behöver jag för att streama/sända video i ett format som jag kan se i de flesta mediaspelare?
//B

BillSkullman skrev:
Men men, frågan kvarstår: vilket program behöver jag för att streama/sända video i ett format som jag kan se i de flesta mediaspelare?
//B

Svaret är som innan, eftersom du vill att mottagaren inte skall behöva tanka hem / installera en klient som han inte har så är det Streamingprogramvara för Windowsmedia alternativt RealMedia som gäller.

Om du ska vara duktig och betala licenspengar för Windowsmedia alternativt Realmedia -streamingservrar så blir det nog allt att ta ut en andra amortering på huset och även grannens hus för den delen.

Att sätta upp och köra ut från en Windows Server 2003 och dess Windows Media Streaming Server är det absolut enklaste och det näst-dyraste alternativet, om du nu inte råkar "känna" någon som kan dela med sig av en licens alt. server. Rent resursmässigt behövs inte så mycket pulver.

Vad tänkte du stream'a för något?

BillSkullman skrev:
//B

Det enda jag tror behöver göras är att du sparar videofilen i ett format som de flesta mediaspelare klarar av att visa. MPG? Sedan sparar du välan filen på en server någonstans, hänvisar till länken och så får folk klicka. Eller har jag missuppfattat frågan? En video-fil streamas ju automagiskt om man väljer "Open" istället för "Save as". Hmm...iofs buffrar ju vissa mediaspelare filen först (så att den inte skall hacka när man spelar upp den), men ändå.

Skall man som "konsument" kunna njuta av verklig streamad video blir det till att ha en snabb uppkoppling eller att filmen i sig inte är så stor. Dvs dålig kvalitet bildmässigt eller en väldigt liten ruta. Men nu svamlar jag lite.

/SSB

Last edited:
SSB skrev:
Det enda jag tror behöver göras är att du sparar videofilen i ett format som de flesta mediaspelare klarar av att visa. MPG? Sedan sparar du välan filen på en server någonstans, hänvisar till länken och så får folk klicka. Eller har jag missuppfattat frågan? En video-fil streamas ju automagiskt om man väljer "Open" istället för "Save as". Hmm...iofs tar ju vissa och buffrar filen, men ändå.

Skall man som "konsument" kunna njuta av verklig streamad video blir det till att ha en snabb uppkoppling eller att filmen i sig inte är så stor. Dvs dålig kvalitet bildmässigt eller en väldigt liten ruta. Men nu svamlar jag lite.

/SSB

Tror han är ute efter multicasting, inte unicasting....

Näe alltså vad jag vill är.. Ni har väl använt senaste winamp 5? Kolla streamad video, ungefär som en shoutcastradio fast video. Jag vill alltså kunna spela upp en film eller motsv. från min data och samtidigt sända den över nätet som en tvstation till de få som har mitt ip nummer. Men Windows Media Streaming Server låter ju bra i såna fall. Tack för tipsen

EDIT: Vad är unicasting och multicasting?

BillSkullman skrev:
..

EDIT: Vad är unicasting och multicasting?

Unicast: en streaming-ström per client, alltså varjemottagare kan själv backa/spola/pause dataströmmen. Funkar ej på live-strömmar m.a.o.

Multicasting: en/samma streaming-ström till flera clienter. Enklast förklarat; precis som traditionell radio/tv -utsändning. Funkar med live-strömmar.

Håller nu på och försöker få Winamp NSV (Nullsoft Stream Video) att funka, men blir ofta utan bild. Kör med nsvgui. Funkar fint ibland, men med vissa filmklipp vills det inte fungera.. Nån som har koll på vad som kan vara felet? Har suttit på supportsidan för NSV i flera timmar o blir inte klokare, tänkte att sporthojare vet allt så ja frågar här :)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025