Strategi vs maximera hastighet

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Joo det är exakt som det låter.

Låt mig förklara lite mer specifikt:

Då jag är nybörjare (tog kortet förra sommaren) har jag märkt under mina hojpass men också hos andra förare, att en viss strategi växer fram alt. redan innan färd, planeras, antingen i detalj och praktiskt, dvs med penna och block eller bara 'i huvudet' om det uttrycket tillåts.

det jag nu undrar över är, vilken strategi bör man ha? ni som har hojjat ett gäng år och därmed passerar mig i mognad, erfarenhet och kunnande, vad kör ni med för strategi?

ibland har jag diskuterat strategier med en del (okända men schyssta) förare tex vid waxholm över en god korv och märkt att de har olika strategier och kommit fram till att deras personligheter också är olika.

min stora fråga är - hur hittar jag min egen personliga strategi för att kunna framföra min hoj med maximal hastighet (helst marschfart och inte topphastighet)?

en strategi jag oftast märkt hos vissa typer av förare är att det bara är att vrida rullen fan' och sen inget mer. är den att rekommendera? hur förhåller sig den strategin under en längre tid och framförallt, kan jag växa med den under årens lopp?

då jag är nybörjare tar jag tacksamt emot alla förslag och tips.

Den bästa strategin är givetvis att vrida högerhandtaget så långt det går, använda sig av hela körbanan och köra om i skymda kurvor. :tummenupp

Bromsarna bör man låta bli, man bromsar bara omkull sig.

Har SuzukiLover kapat din dator? :hihi

ok, vem ÄR suzukilover???

Den bästa strategin är givetvis att vrida högerhandtaget så långt det går, använda sig av hela körbanan och köra om i skymda kurvor. :tummenupp

Bromsarna bör man låta bli, man bromsar bara omkull sig.

fast är inte det egentligen mer en impuls snarare än strategi?

och vrida rullen så långt det går är väl ok vid färd endast framåt och inte i kurvor?

Last edited:

ok, så han har startat trådar som verkar vettiga och är säkert till hjälp för många här. det är ju bra.

men jag kanske formulerar mig för svårt ang. min frågeställning och ska försöka göra det lite enklare:

det är som när man går till ica, då har du en strategi dvs du vet vad du ska köpa och inte köpa, du vet var hyllorna för respektive mat (de flesta iallafall) finns och du vet att du inte ska gå förbi godishyllan för då blir tjejen arg, det kan då finnas på en lista eller så kommer du ihåg det helt enkelt. strategin, eller METODEN, om man så vill, är för att du vill inte råka ut för det motsatta dvs gå till ica och bara irra omkring utan tanke och mål.

det är detta min frågeställning handlar om.

Ja alltså du har ju en gasrulle som du både kan vrida mot dig (öka farten) eller från dig (minska farten). Sen kombinerar du ovanstående vridövning med att byta växel då och då samt tillför kunskaperna du inhämtade från körskolan om spårval och kurvtagning. You'll be flying in no time!

EDIT: Broms är överflödig. Den hämmar dig bara.

Ja alltså du har ju en gasrulle som du både kan vrida mot dig (öka farten) eller från dig (minska farten). Sen kombinerar du ovanstående vridövning med att byta växel då och då samt tillför kunskaperna du inhämtade från körskolan om spårval och kurvtagning. You'll be flying in no time!

EDIT: Broms är överflödig. Den hämmar dig bara.

joo självklart. men jag menar när man redan är ute och hojjar, vilken strategi funkar bäst? strategi handlar ju också om enkelhet och det är ju något som en hojförare anammar liksom att det också är ett mål snarare än flera mål.

men tack för åsikten! :tummenupp

OOJ förvirrande många strategier de blev - mitt tips är - ta o gå en SMC sporthojskurs så behöver du inte fundera på så många strategier! :tummenupp

OOJ förvirrande många strategier de blev - mitt tips är - ta o gå en SMC sporthojskurs så behöver du inte fundera på så många strategier! :tummenupp

Jag tror han vill göra det lite enkelt för sig och fråga här för det finns rätt många erfarna förare som kan dela med sig av sina tankar kring det hela.

Jag har för stunden inget att komma med då jag inte har tagit lappen ännu :gnissla

Jag tror han vill göra det lite enkelt för sig och fråga här för det finns rätt många erfarna förare som kan dela med sig av sina tankar kring det hela.

precis. och du har ju just kommit med något som du säkert inte har tänkt på och i dessa sammanhang är det väldigt viktigt och hjälpsamt. säkert flera med mig kommer ha nytta av inlägget men framförallt så är det fördelaktigt också med flera personers synpunkter.

tack! :tummenupp

Fan har du spionerat på mig ????

ehh nej...hur tänkte du nu? och framförallt relevansen i denna tråd?? :va

Last edited:

har surfat runt nu ca. 25min på smc's sida men inte hittat nåt om strategier!??

eller det kanske är nåt man får lära sig väl på plats på banan??

och om man nu får lära sig en typ av strategi på bana, gäller den också på gata eller bör man köra en 'försiktigare' strategi på gata jämfört med bana?

de som hojjar både och, hur gör ni?

Jag fattar verkligen inte frågan .. du använder ordet stategi så många ggr att jag inte ens orkar läsa hela inlägget.

Kan du utveckla din fråga i en annan formulering och utesluta ordet strategi?

Han vill köra svinfort och kapa rekordtiden på bulten utan att vrida rullen maximalt.
Lösningsförslag - ge fan i bromsen och håll hög snitthastighet. :D

Mycket kul skall man läsa här tydligen innan routern brinner upp. :D :D :D

Jag antar att det är ett försök till att hedra SuzukiLovers minne - annars blir jag lätt oroad över hojåkarnas tankebanor därute... :va

/J - karatenybörjare som bara kör hoj och njuter av'et. :yoparty

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...