Strandsatt!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Hojen får ingen bensin längre. Den bluddrade och dog. Bensinfiltret tomt! Kan man tanka för mycket bensin så ingen luft går igenom och bränslet inte rinner ur tanken.

Fan, får lämna hojen vid en bensinmack och gå hem…
 
Testa att öppna tanklocket om du fått vakuum i tanken. Testat att vrida till PRI läget om du har vakuumkran på hojen
 
Den hoppade igång igen och gick 400m. Sen samma nu. Ska öppna locket o köra på PRI.
 
Annars kan du prova att blåsa bakvägen i bränsleledningen för att trycka tillbaka ev. skit i kran/tankanslutning.
 
Jag fick ge upp skeppet! Långpromenad med skinnställ. Nu är Yamaha Teneree ännu närmare! Haha

Detta VET jag.
Den gick klockrent tills jag tankade. Gick ca 500m efter jag tankade som jag fick problem och då dog den direkt när jag sänkte rpm.
Batteriet är helt urladdat! Ska kolla riktare/stator/regulator sen men ska hämta batteriet snart och ladda.

Hur kan man få ur bensin ut tanken? Är det möjligt att överfylla? Jag fyllde tyvärr till övre ringen på tanken.

ska jag annars köra hela tiden på PRI eller bara flöda förgasarna lite.

koppla förbi bränslefiltret?

Min plan just nu är att hämta batteriet och ladda samt försöka få ur bensin ur tanken.
 
Skitigt filter? Kan vara svårt att se ibland.
Slanga soppa kan du väl?
Ett tips är att skaffa en hyfsat stor spruta som passar i slangen så du slipper få soppan i munnen.
Behöv inte mycket som kommer fel för att kemisk lunginflammation dyker upp.
 
Annars kan du prova att blåsa bakvägen i bränsleledningen för att trycka tillbaka ev. skit i kran/tankanslutning.
Ah, jag använder slangen från filtret till tanken att blåsa i. För det är ju svårt att blåsa i nippeln.

göra samma med vakumdlangen?
 
Jag hade,
Öppnat locket.
Tagit bort filtret.
Blåst bakvägen genom kranen i läge pri.
Satt ihop allt utom filtret
Startat i PRI med öppet tanklock.
 
Nu minns jag att jag kopplade bort bensinslangen och ställde på PRI. Det rann inte ut någon soppa. Det borde det ju verkligen ha gjort då. Då måste det vara nån skit i tanken som gör att bensinen inte rinner ut.

Ganska exakt det ni alla har sagt nu 10ggr. :)
 
Nu minns jag att jag kopplade bort bensinslangen och ställde på PRI. Det rann inte ut någon soppa. Det borde det ju verkligen ha gjort då. Då måste det vara nån skit i tanken som gör att bensinen inte rinner ut.

Ganska exakt det ni alla har sagt nu 10ggr. :)
Kan ha varit bottenslam i bensinen du tankade. Eller rost i tanken.
 
Fail! Hojen går inte igång.

Provade att blåsa i munstycket på tanken och det bubblar fint och finns bra flöde.
Om jag sätter läget på PRI så rinner bensinen ut i högt flöde.
Provade koppla bort filtret och körde direkt mot förgasaren.

Men hojen vill inte. Tog hem batteriet och laddar nu. Det var stendött innan (10.02V).

När jag skruvar tillbaka batteriet igen så är planen att koppla bort filtret och köra utan bensinfilter på PRI.

Kan jag överflöda på nåt vis? Ska jag ha choke på hela tiden?

Jag kommer köra startmotorn många gånger och känner mig osäker på om det finns risk att dränka hojen?

Masterplan nu:
Ta bort filtret
Ställ läget på PRI
Chocke - full
Startknapp tills den går igång.

Tankar?
 
Inte mer choke än du behöver för att få igång den och hålla den på tomgång.
Plocka ur och torka stiften kanske? Ifall du har gnott länge utan gnista.
 
Jag fick ge upp skeppet! Långpromenad med skinnställ. Nu är Yamaha Teneree ännu närmare! Haha

Detta VET jag.
Den gick klockrent tills jag tankade. Gick ca 500m efter jag tankade som jag fick problem och då dog den direkt när jag sänkte rpm.
Batteriet är helt urladdat! Ska kolla riktare/stator/regulator sen men ska hämta batteriet snart och ladda.

Hur kan man få ur bensin ut tanken? Är det möjligt att överfylla? Jag fyllde tyvärr till övre ringen på tanken.

ska jag annars köra hela tiden på PRI eller bara flöda förgasarna lite.

koppla förbi bränslefiltret?

Min plan just nu är att hämta batteriet och ladda samt försöka få ur bensin ur tanken.
Bara elstart, ingen kick?
När du tankade så startade du med elstarten? Att batteriet var helt urladdat berodde väl på att du försökt starta flera gånger?
Du kan ha haft kondensvatten i tanken om du kört med lite soppa, stått ute med lite soppa, in och ut ur varmgarage. Du kan ha fått vatten och skit från mackens tank. Det finns en gräns för hur mycket kondens E5 och E10 eller gammal K-sprit kan hantera. Töm förgasarna i en flaska och kolla efter skit och framförallt vatten i botten på flaskan. Du skulle ju ändå tömma ut lite soppa. Det från flaskan kan du hella tillbaka en annan gång. Minus ev vatten och skit.
Är det kallt? Du kan ha fått en ispropp. Jag körde en vinter tills hojen hackade och la av. Förgasaren var full av snöslask och krossad is. Tömde och skruvade ihop. Har bara hänt en gång, långt innan E5.
PRI läget är inget hokus pokus. Som en gammal typ av soppakran på reserven. All soppa kan förbrukas. Nivån i förgasaren regleras av flottören och flottörventilen. Gamla typen av kran stänger man av när man kört klart annars kan soppan sippra igenom så förgasaren flödar över och soppan kan rina in i motorn och späda ut motoroljan.
Kör på PRI hela dagen men vrid din vakumkran till on eller res så är den avstängd sedan.
Vakum pga tätt tanklock, ja, tänkbart. Särskilt när du fyllt tanken till bredden. Ingen luft kvar i tanken alls. Med endast 1liter soppa kan du köra längre innan det blir för högt undertryck.

Kolla att du har gnista när du laddat batteriet.
Kolla om du har vatten i förgasarna. Montera filtret som det var, så ser du om du har flöde. Förgasarna har dräneringsskruvar i botten på flottörhusen. Ta med 5-6 mm slang (innerdiameter) om det inte redan sitter på.
Kör på PRI när du ska starta och när du åker hem.

Du kan ju kolla att den laddar som den ska men att batteriet var urladdat berodde väl på alla startförsök?
Du kan tömma tanken helt sen för att kolla vad som kommer ut.
 
@Björn F Jag använde kicken igår och idag. Batteriet var slut då jag inte laddat över vintern. Men nu är det fullladdat och ska tillbaka.
Jag har med mig en ny slang som är lite längre som jag ska ansluta från tanken till förgasaren utan filtret så kan jag fixa nytt filter sen.

jag tänker tömma ut nån liter också i en petflaska.

sen på med PRI och starta med elstarten eftersom jag har grymma skavsår av promenaden i mc boots! :)

Fan, inget kul att ha sin baby ensam på en parkering i stan. Fan om nån kladdar på den…

Funkar det inte ikväll leder jag hem hojen typ 2km. Det blir kul det med… hehe
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top