Straffskalan i Sverige?

korvgubbe skrev:
2197075 Ålrajt, du får väl ett halvt rätt.

Nu har jag tjabbat med dig så många gånger så jag vet att du med ovan egentligen menar att du gör en total kapitulation.

Läs ordentligt nästa gång, din kretin.

:rofl

Nu kanske Henken menade just det som står, att det värsta man kan göra är att ta pengar av staten (eftersom det är pengar som tillhör alla osv, tusen olika anledningar). Vad vet vi, vad vet vi.

Jag tycker iofs att det är lite värre att mörda någon, och jag tror att brottsbalken backar upp mig där.

korvgubbe skrev:
2197031 Du kan väl berätta hur de högerkonservativa amerikanerna ser på saken och hur deras syn på saken skiljer sig från våra kommunistledares syn på ekonomisk brottslighet. Du är välkommen att använda länkarna jag bifogade ovan.

Jo, det hade jag kunnat men jag måste packa. Spanien lockar lite mer än Sporthojsdebatt. Öl eller Debatt? Strand & bad eller träna på den skrivna argumentationstekniken?

Jag återkommer när jag fattat ett beslut.

Rasorblade skrev:
Eh, nej.

De brott som kan ge hårdast straff är de som har livstids fängelse på straffskalan och det är inte ekonomiska brott :fakta utan brott som t.ex mord, människorov, grov mordbrand, grov allmänfarlig ödeläggelse, grovt sabotage, grovt sjö- eller luftfartssabotage, grovt flygplatssabotage, grovt spridande av gift eller smitta, med mera, med mera.

Återigen, straffskalorna är det inget fel på, de flesta grova brott har långa fängelsestraff på skalan. Felet ligger hos domstolarna som inte utnyttjar hela straffskalan utan enbart den nedre delen.

Tips till alla som vill debattera brott och straff: börja med att läsa lagboken istället för att bara haspla ur er illa genomtänkta klyschor utan bäring på verkligheten.

sgtpepper skrev:
2197753 Tips till alla som vill debattera brott och straff: börja med att läsa lagboken istället för att bara haspla ur er illa genomtänkta klyschor utan bäring på verkligheten.
Om folk gjorde så skulle det inte vara SH:s forum! :fatta!
Här gäller regeln: Den som skriker högst och oftast har rätt! Å be för Guds skull inte någon att redovisa var de har fått sin kunskap ifrån! Sådant är för nördiga akademiker som bara sitter på sina kontor och rör till saker och inte vet hur det är i "verkligheten"!
Så kom inte dragandes med någon dj-a lagbok! Säger folk att det är hårdast straff för ekonomiska brott så är det det! :7peta
Man behöver förresten inte läsa domar heller, allt finns redviosat i massmedia.

Förresten skulle jag nog kunna tänka mig två år i fängelse för 200 miljoner. :fyllisar

Jag tror att man bestraffar ekobrottslighet så hårt därför att en nation är extremt sårbar genom just sin ekonomi. Att mörda någon får ganska liten spridning i riket jämför med att genom grovt brott rubba inflationstakten t.ex.

Mina två öre.

P.S. Vill bara tydliggöra att jag inte påstår att ekobrott straffas hårdast. D.S.

sgtpepper skrev:
2197753
Tips till alla som vill debattera brott och straff: börja med att läsa lagboken istället för att bara haspla ur er illa genomtänkta klyschor utan bäring på verkligheten.

Spelar ingen som helst roll vad som står i lagboken så länge den inte efterlevs i domstolarna. I övrigt har du rätt.

Back