Straffskalan i Sverige?

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
rattfylleri.jpg

Behöver jag säga mer? wtf :mad:

Jag tycker det borde vara ännu högre straff på att dela ut HipHipHora på DC++. Vilken jävla smörja. :mad:

Det kallas dagsböter. För pundaren kanske 12000 kr är mer kännbart än vad 16000 kr är för piratsnubben. I alla fall är det så det är tänkt att systemet skall fungera.

Men sjukt är det ändå. In i finkan med pundarpatrasket utan att passera gå.

Halogen skrev:
2196214 Gissa vad som hade hänt om samma man hade blivit stoppad i storbritannien istället?
Han hade väl blivit dömd för rattfylla men inte innehav eftersom kat inte är narkotikaklassat i Storbritannien.

Kalla en invandrare för "svartskalle" resulterade nyligen 50 dagsböter (5-8 tusen) i böter för förolämpling.
Vet folk som fått mindre när dom spöat på folk.

Säga vad man vill om rätt å fel, men straffskalan är det något seriöst fel på, liksom myndigheternas prioriteringar.

Jag menar, är det inte mer högprioriterat att jaga & sätta dit rattfyllon ordentligt, än fildelare ?

morlock skrev:
2196273 Jag tycker det borde vara ännu högre straff på att dela ut HipHipHora på DC++. Vilken jävla smörja. :mad:
:rofl

Jo och det är det också, mer högprioriterat alltså. Mig veterligen har endast ett fåtal fall av fildelning tagits upp i rätten mot en jävla massa rattfyllor.

Jag är en flitig fildelare och gillar inte upphovsrättslagen i sak, men att börja väga lagupprätthållande insatser mot varandra på det där sättet är väl knappast relevant, det ena utesluter ju inte det andra, i så fall så skulle ju polis och åklagare enbart syssla med att beivra det yttersta brottet och inget annat, vad det nu må vara? Grov olovlig kärnsprängning? Högförräderi?

Förövrigt, det där med att det är fel på straffskalan, det är något som folk kläcker ur sig utan att någonsin ha kikat i lagboken (framförallt brottsbalken). Typiskt kafferast-jidder.

Det är inget fel på den svenska straffskalan, det är fel på domstolarnas utnyttjande av straffskalan och i vissa fall åklagarnas straffyrkande.

Last edited:
Det värsta man kan göra är att sno pengar från staten! :fakta
Nej, jag är inte sponsrad av nån högermänniska.

Henken skrev:
2197027 Det värsta man kan göra är att sno pengar från staten! :fakta
Nej, jag är inte sponsrad av nån högermänniska.

Du kan väl berätta hur de högerkonservativa amerikanerna ser på saken och hur deras syn på saken skiljer sig från våra kommunistledares syn på ekonomisk brottslighet. Du är välkommen att använda länkarna jag bifogade ovan.

korvgubbe skrev:
2197031 Du kan väl berätta hur de högerkonservativa amerikanerna ser på saken och hur deras syn på saken skiljer sig från våra kommunistledares syn på ekonomisk brottslighet. Du är välkommen att använda länkarna jag bifogade ovan.

Skillnaden där är ju att högern i USA inte förespråkar lallande för våldsmän, som svenska vänstern gör.

Markus skrev:
2197040 Skillnaden där är ju att högern i USA inte förespråkar lallande för våldsmän, som svenska vänstern gör.

Förvisso, men nu gällde väl frågan ekonomisk brottslighet?!.
Våldsbrotten kan vi väl diskutera i t.ex. våldtäkt-och-knivmords-tråden?!

korvgubbe skrev:
2197054 Förvisso, men nu gällde väl frågan ekonomisk brottslighet?!.
Våldsbrotten kan vi väl diskutera i t.ex. våldtäkt-och-knivmords-tråden?!

Nej, frågan gällde förhållandet mellan straff för nedladdning av upphovsrättsskyddat material och drograttfylla - senare gällde frågan jämförelser mellan även andra brott, t.ex. ekonomiska.

Markus skrev:
2197070 Nej, frågan gällde förhållandet mellan straff för nedladdning av upphovsrättsskyddat material och drograttfylla - senare gällde frågan jämförelser mellan även andra brott, t.ex. ekonomiska.

Ålrajt, du får väl ett halvt rätt. Där håller jag ju iofs med. Våldsbrott ger pinsamt låga straff.

Back