Straffskala?

Så om jag ger fan i försäkring och kör med min r1:a, kör ihjäl ett spädbarn samt parkerar hojen i en Ferrari, så är min "självrisk" begränsad till 1/10-dels basbelopp...

Vilket land lever du i där detta gäller ?

Tjaa, lagen är Svensk, jag har ju hänvisat till den så du kan läsa själv.
Finns dock ett undantag och det är om man uppsåtligen orsakat skadan.

Infon fanns tidigare med på TFF:s hemsida men jag hittar den inte där nu.

Tycker inte heller att det är rimligt, men det är helt i linje med hur detta land drivits tidigare, i sann socialdemokratisk anda ska ingen behöva ta något personligt ansvar.

Släpet måste inte försäkras, så det är det ju bara att ställa på om det är avställt.

Kostar ju inte många spänn att ta en försäkring på bilen och ställa på för ett par dagar.

Köra obesiktat/körförbud en kort sträcka är väl inga problem, man är givetvis ute och provkör kortast möjliga sträcka i samband med reparation eller nåt liknande då.

Släpet måste inte försäkras, så det är det ju bara att ställa på om det är avställt.

Kostar ju inte många spänn att ta en försäkring på bilen och ställa på för ett par dagar.

Köra obesiktat/körförbud en kort sträcka är väl inga problem, man är givetvis ute och provkör kortast möjliga sträcka i samband med reparation eller nåt liknande då.

Undantaget "provkörning i samband med reparation" är tyvärr avskaffat.

Så hur mycket är då ett basbelopp?
Tänker förvisso fixa allt så de blir lagligt men om jag blir stoppad idag?

Tjaa, lagen är Svensk, jag har ju hänvisat till den så du kan läsa själv.
Finns dock ett undantag och det är om man uppsåtligen orsakat skadan.

Infon fanns tidigare med på TFF:s hemsida men jag hittar den inte där nu.

Tycker inte heller att det är rimligt, men det är helt i linje med hur detta land drivits tidigare, i sann socialdemokratisk anda ska ingen behöva ta något personligt ansvar.
Och dom ärliga duktiga bestraffas (får betala dyrt), och dom som skiter i allt åker i gräddfilen (någon annan betalar) :huvet

Så hur mycket är då ett basbelopp?
Tänker förvisso fixa allt så de blir lagligt men om jag blir stoppad idag?
42 400 kr, tom 400kr lägre än förra året av nån anledning :va

Last edited:
Altså kan jag inte få en högre faktura än 4240kr även om jag krockar med en fin statsjeep eller dyrligt? Men blir man juridiskt straffad på nått vis?

Altså kan jag inte få en högre faktura än 4240kr även om jag krockar med en fin statsjeep eller dyrligt? Men blir man juridiskt straffad på nått vis?

Tja, böterna för att framföra oskattat/obesiktat/oförsäkrat fordon möjligen, dvs samma som du skulle ha bötat i en rutinkontroll torde väl tillkomma även vid en olycka, om det inte glöms bort dvs.

Dom som tror att man stäms på allt man äger för resten av livet har sett för mycket tv från USA....

Förvånad över diverse inlägg i tråden. så jag håller faktiskt på att kika i så fall vad, när det gäller skadeståndsbiten...

TFF har även visst, rätt så svårt med detta efter diverse samtal...:)

Dom som tror att man stäms på allt man äger för resten av livet har sett för mycket tv från USA....

En Norrlänning från Umeå kanske...:gnissla

Last edited:
Förvånad över diverse inlägg i tråden. så jag håller faktiskt på att kika i så fall vad, när det gäller skadeståndsbiten...

TFF har även visst, rätt så svårt med detta efter diverse samtal...:)

En Norrlänning från Umeå kanske...:gnissla

Orkar inte sitta o plöja lagtexterna igen men någonstans så framgick det att den som fått ersättning via TFF inte skulle ha möjlighet att komma med vidare skadeståndsanspråk gentemot den vållande.

Orkar inte sitta o plöja lagtexterna igen men någonstans så framgick det att den som fått ersättning via TFF inte skulle ha möjlighet att komma med vidare skadeståndsanspråk gentemot den vållande.

Nåväl, har varit i kontakt med diverse sakkunniga hos TFF idag , dock kunde jag inte få svar, ännu.... :va

Sen är det inte lagtexterna som är da shit, utan praxis.:brynad

Och svensk skadeståndslag kan de facto ge rätt så omfattande konsekvenser ekonomiskt...

Men, får se ifall ny info kan kan dyka upp av sakkunniga från TFF som ska pynta ett eventuellt fall...

Last edited:

Har Westfield och GuW grymma ansvarsförsäkringar så ta och gå på deras råd, tycker jag....:)

Har Westfield och GuW grymma ansvarsförsäkringar så ta och gå på deras råd, tycker jag....:)

Ja, eller varför inte gå efter den fina och säkert fullkomligt juridiskt korrekta informationen på TFF's egna sida?

Självklart ska man besikta och försäkra sina fordon, men det är inte förenat med livslång misär om man inte gör det.

Det finns fan ingen pundarbil som har alla papper i ordning, dom krockas rätt ofta mot andra dyrare bilar och TFF går in och täcker, i många fall får nog aldrig TFF in ens dom dryga 4 tusen dom har rätt att inkräva, men vet du vad, dom överlever ändå, på dom där pengarna du surt fick betala vid senaste ägarbytet på ett fordon som råkade bli oförsäkrat några dagar.

Så fungerar det!

Och naturligvis täcker du upp ifall det inte fungerar :)

Dock är jag själv nyfiken, vad som händer, ifall inte så är fallet ...

Varför skulle inte så vara fallet?
Det står ju i klartext på deras sida?

Vad tror du kan hända?
Att man blir livslångt betalningsskyldig på miljonbelopp?

Ni täcker ju upp ifall så inte skulle var fallet, inte sant :)
Så varför håller ni då på att tjöta, om att ni har så rätt ...

Varför påstår du att vi täcker upp, det har ingen av oss sagt, vi har sagt hur vi påstår att det är, backat upp det med en officiell hemsida och vidhåller att så länge du inte bevisar något annat så är det så.

Bevisa något annat då?

vi har sagt hur vi påstår att det är...

Bevisa något annat då?
Din egna ansvarsförsäkring täckte inte dina egna påståenden, LR..

Hursomhelst, så har jag en önskan om fakta. Något jag inte fått från er, ej heller förväntar, från ER. Dock, hoppas jag på besked från sakkunnig inom området i veckan.

Din ansvarsförsäkring täckte inte dina egna påståenden va...

Hursomhelst, så har jag en önskan om fakta. Något jag inte fått från er, ej heller förväntar. Men hoppas på besked från sakkunnig inom området i veckan.

Jag hoppas att det i slutändan visar sig att du hade rätt trots allt så du får vara glad igen. Det tycker jag du är värd. :)

Back