Straffskala?

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Vad bli igentligen straffet om man kör en bil med släp som båda är oförkäkrade och avstälds?
Köpte en gammal Volvo som jag drar båten 900m till vattnet
med, men bilen är
ej besiktigad och det finns inga lediga tider så vad blir straffet om jag krockar eller blir stoppad?
Är det nån mening att ställa på bilen och teckna en trafikförsäkring eller är de bortkastade pengar!

Last edited:
900m är föffan ingenting.

Du får väl böter 1500:- för att du kör en bil med körförbud, släpet vettefan.

Du kan väl teckna en trafikförsäkring iaf? Den ska ju gälla när som helst, hur som helst.

Du menar socialpengar, efter fogden har hämtat sitt för de trafikskadade offren förmodar jag.

Han menar nog Trafikförsäkringsföreningen eftersom det är dom som betalar. Det stämmer inte att man blir skyldig miljoner ifall man krockar utan försäkring såvida det inte beror på rattfylla, grov vårdslöshet eller att man krockat med flit.

Han menar nog Trafikförsäkringsföreningen eftersom det är dom som betalar. Det stämmer inte att man blir skyldig miljoner ifall man krockar utan försäkring såvida det inte beror på rattfylla, grov vårdslöshet eller att man krockat med flit.

TFF gäller bara för påställda, ej försäkrade fordon.

Hade trådskaparens fråga gällt mig hade jag tecknat billigaste möjliga försäkring för bil och släp. Besiktningen däremot, den är ju lätt att glömma.

TFF gäller för alla trafikförsäkringspliktiga fordon, oavsett de är påställda/avställda, besiktigade/körförbud etc.

Skulle du orsaka en olycka genom grov oaktsamhet, fylla eller dylikt så kan TFF kräva dig på upp till 1 prisbasbelopp, inte mer!

Hade trådskaparens fråga gällt mig hade jag tecknat billigaste möjliga försäkring för bil och släp. Besiktningen däremot, den är ju lätt att glömma.

Släpet går på bilens försäkring så det behöver ej försäkras.

Last edited:

Man betalar däremot TILL TFF om man har ett påställt oförsäkrat fordon.

Förvånande nog har ingen skrivit om skolbussen än.....

Bilen har varit avstälds sedan 2004:A så glömt att besiktiga är kanske en dålig ursäkt! Men jag skall ta tag i saken och fixa detta!

TFF gäller för alla trafikförsäkringspliktiga fordon, oavsett de är påställda/avställda, besiktigade/körförbud etc.

Skulle du orsaka en olycka genom grov oaktsamhet, fylla eller dylikt så kan TFF kräva dig på upp till 1 prisbasbelopp, inte mer!

Svensk skadeståndsrätt gäller, och var kan man där finna denna begränsning vid skada?

Det finns då ingen chans att jag skulle ställa på, försäkra och skatta något som jag kör 900 meter med.

Det finns då ingen chans att jag skulle ställa på, försäkra och skatta något som jag kör 900 meter med.

Kan ju hända att det blir längre resor med bilen om den är "laglig"
sen är jag lite rädd för att krocka med nån mopedist eller dyrligt! Åker ganska många såna på denhär sträckan och det är smak väg med dålig sikt i vissa kurvor!

Last edited:
Vet en som åker utan körkort och körde med släp ända upp till Stockholm och hem(Boxholm) igen. Dock blev han/hon stannad. Men han/hon har kört många vändor. :tummenupp

Körkort är för mesar :tuttar

Kan ju hända att det blir längre resor med bilen om den är "laglig"
sen är jag lite rädd för att krocka med nån mopedist eller dyrligt! Åker ganska många såna på denhär sträckan och det är smak väg med dålig sikt i vissa kurvor!

Ja om du kanske vill åka längre så kan det ju vara värt det, men för 900 meter. Tror inte det. Det är ju så pass kort att du kan kör så gott som hur långsamt och säkert som helst.

Lite fel av mig, de kan endast kräva dig på 1/10-dels basbelopp.
Trafikskadelagen 1975:1410 paragraf 21.

Så om jag ger fan i försäkring och kör med min r1:a, kör ihjäl ett spädbarn samt parkerar hojen i en Ferrari, så är min "självrisk" begränsad till 1/10-dels basbelopp...

Vilket land lever du i där detta gäller ?

Så om jag ger fan i försäkring och kör med min r1:a, kör ihjäl ett spädbarn samt parkerar hojen i en Ferrari, så är min "självrisk" begränsad till 1/10-dels basbelopp...

Vilket land lever du i där detta gäller ?

I Sverige där jag bor gäller detta

Back